Gå til innhold

Gjærsopp i magen og finnes det diett doktorer i norge? alla typene på kanal 5

Anbefalte innlegg

verktøymannen

Har sett en del på diett doktorene som går på kanal 5 tirsdager fra 22 00 - 23 00. Jeg synes programmet er interessant, finnes det diett doktorer i norge? Hvor holder de til og hva heter de som tittel? Jobber selv for tiden med å gå ned en del i vekt, men har stadig følelse av å ha noe oppblåst mage og en del luft. Har ganske tydelig hvitt belegg på tungen, mistenker alt for mye gjærsopp i kroppen etter mange år med mange antibiotikakurer. Tok det opp med fastlegen i dag men han sa at det med gjærsopp hva ganske aktuelt tema for 10 år siden i dag så tror de ikke det betyr noe særlig. Spørsmålet blir kan jeg få undersøkt om jeg har alt for mye gjærsopp i tarmene/magen og hvem kontakter jeg? Og hvilken behandling eller medesin annbefales? Har vært plaget de siste år med mange forkjølelser og bihuleprobler kan dette ha noen sammenheng?

Fortsetter under...

Du kan oppsøke en kostholdsveileder eller en homeøpat som jobber med candida, det nytter ikke å ta det opp med fastlegen.

Men hvis du går til en slik kostholdsveileder vær obs på at vedkommende helt sikkert sier du har candida og setter deg på en beintøff diett for å sulte ut soppen.

Jeg prøvde selv en slik diett men ble så syk at legen min førbøs meg å fortsette.

I en anti-candida diett kutter man helt ned på gjær, raffinert sukker, hvitt mel (som i loff, kaker, kjeks), malt, nøtter, kaffe, te, sopp, rødt kjøtt og alkohol.

Gå på gule sider og se om du finner en biopat i nærheten der du bor - de kan undersøke hvorvidt du har overforekomst av candida. Men obs, obs, min erfaring er at forekomsten skal være _meget stor_ for at dette er årsaken til plagene dine, og det var kanskje det fastlegen din mente? For 10 år siden hadde nemlig 'alle' som satte en fot innenfor hos en alternativ behandler en tendens til å ha med seg sukkerkuler og en beskrivelse av anti-candida-dietten i hånden når de gikk ut døren, meg inklusive.

Selv gikk jeg mot biopatens råd om å kutte alt, men kuttet hvitt mel, rødt kjøtt og så godt som alt raffinert sukker i en periode. Jeg fortsatte å spise grovt brød (med gjær) som før, og byttet øl med rødvin. Likevel ble jeg kvitt et eksem jeg hadde slitt med en stund. Etter eksemet forsvant gikk jeg tilbake til helt vanlig, sunn kost (inklusive jevnlige utskeielser) igjen, uten tilbakefall av eksemet.

I en anti-candida diett kutter man helt ned på gjær, raffinert sukker, hvitt mel (som i loff, kaker, kjeks), malt, nøtter, kaffe, te, sopp, rødt kjøtt og alkohol.

Gå på gule sider og se om du finner en biopat i nærheten der du bor - de kan undersøke hvorvidt du har overforekomst av candida. Men obs, obs, min erfaring er at forekomsten skal være _meget stor_ for at dette er årsaken til plagene dine, og det var kanskje det fastlegen din mente? For 10 år siden hadde nemlig 'alle' som satte en fot innenfor hos en alternativ behandler en tendens til å ha med seg sukkerkuler og en beskrivelse av anti-candida-dietten i hånden når de gikk ut døren, meg inklusive.

Selv gikk jeg mot biopatens råd om å kutte alt, men kuttet hvitt mel, rødt kjøtt og så godt som alt raffinert sukker i en periode. Jeg fortsatte å spise grovt brød (med gjær) som før, og byttet øl med rødvin. Likevel ble jeg kvitt et eksem jeg hadde slitt med en stund. Etter eksemet forsvant gikk jeg tilbake til helt vanlig, sunn kost (inklusive jevnlige utskeielser) igjen, uten tilbakefall av eksemet.

Hadde du bare eksem eller mageplager i tillegg?

I følge denne veilederen jeg var hos hadde jeg ustabilt blodsukker, lavt stoffskifte og en stor utbredelse av gjæsopp i blodet. Da jeg målte blodsukker og stoffskifte hos legen min var det helt fint begge deler.

Hadde du bare eksem eller mageplager i tillegg?

I følge denne veilederen jeg var hos hadde jeg ustabilt blodsukker, lavt stoffskifte og en stor utbredelse av gjæsopp i blodet. Da jeg målte blodsukker og stoffskifte hos legen min var det helt fint begge deler.

Jeg hadde ganske oppblåst mage, og dette bedret seg da jeg kuttet sukker og mel. Faktisk merker jeg fremdeles at jeg blir oppblåst av godteri, fin brødbakst og fin pasta, men spiser såpass sunt til vanlig at jeg spiser det likevel. ;)

Kilden Helse og Balderklinikken i Oslo har begge leger som jobber med slik problematikk. Det er også mulig Skarpsnoklinikken gjør det fremdeles.

Du kan søke på bl.a.:

Berndt Rognlien

Roald Strand

Anna Kathrine Ljøgodt

Heiko Santelmann

Disse er alle leger som jobber bl.a. med slik problematikk.

I tillegg finnes det flere andre typer terapeuter som kan mye, men vær kritisk...

Annonse

verktøymannen

Kilden Helse og Balderklinikken i Oslo har begge leger som jobber med slik problematikk. Det er også mulig Skarpsnoklinikken gjør det fremdeles.

Du kan søke på bl.a.:

Berndt Rognlien

Roald Strand

Anna Kathrine Ljøgodt

Heiko Santelmann

Disse er alle leger som jobber bl.a. med slik problematikk.

I tillegg finnes det flere andre typer terapeuter som kan mye, men vær kritisk...

Ja takk for tipsa supert. Har tenkt å prøve ut noen helsekost produkter først og ja, det er lurt å være kritisk til slike ting samtidig bør en være en del åpen for ny visdam og lærdom også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...