Gå til innhold

Katta spydde!! Innvollsorm :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poenget er at ormekur slett ikke virker forebyggende i det hele tatt. Kuren virker bare på det som måtte finnes av parasitter i katten på det aktuelle tidspunktet.

Etter 1. juni må man levere avføringsprøve som viser at dyret faktisk har orm før man får resept på ormekur. Så med mindre man velger å levere en avføringsprøve sånn nå og da, må man pent vente på symptomer.

Ja, jeg leser dette med reseptplikt fra 1.7.09 på nettet nå. Og det var jeg ikke klar over. Men samtidig så leser jeg at mange veterinærer anbefaler å gi ormekur, uansett, siden de ikke alltid klarer å oppdage ormen ved undersøkelser.

Ja,ja..så dette skal nok bli tilstander:-) Jeg er glad jeg pr. i dag bare har innekatter, for da er jo dette ikke noe problem.

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

26

• Lillemus

17

• AneM1365380603

15

• morsan

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Smør makrellen med tabletten på poten hans. Slik vil han ikke gå og dermed må han vaske seg og får i seg maten.

Jeg har brukt å blande den med smøreost og gjort det slik, det var tips fra dyrlegen

Smart! Det tipset skal jeg huske til neste gang :)

Skrevet

Dette er ikke så uvanlig som du tror:-) Det betyr bare at den har fått litt vel mye orm etter hvert. Du kan gi Panacur tabletter i 3 dager. Jeg gjør det på følgende måte: Åpner munnen til katten, legger tabletten så langt inn i munnen som mulig, lukker munnen, holder munnen igjen med hånda og kiler den under haka. Da må den svelge den ned. Her gjelder det å være fast og bestemt:-)

Når de har såpass mye orm så gis det gjerne ny kur etter 14 dager. 2 ganger i året er nesten litt lite. Jeg gir 4 ganger.

Hvis dette ikke funker, så finnes det et slags preparat som bare gis utenpå huden bak i nakken. Men dette må du resept fra dyrlege for å kunne få tak i.

Takk for svar:)

Jeg klarer bare ikke å åpne munnen til kattene så bra at jeg får tabletten langt nok bak i munnen :-( Begge kniper munnen sammen :-(

Det er ikke fare for overdose av disse tablettene? Jeg er redd for å gi feil slik at de skal få for mye, men det gjør kanskje ingenting?

BMS nederst i tråden her mener jeg bør ta katten (og da må jeg vel gjøre det med begge to) med til veterinæren når den/de(?) har orm? Ormene var lange og hvite. Da er det visst spolorm? Jeg spør deg for jeg vet du har mye erfaring med dyr...

Skrevet

varirerer vel hvor mye katten er ute,hvor ofte det trengs kur.4 ganger i året er mye for en katt som er ute ca en time tilsammen per dag(bare for å tisse og bæsje).lite jakting nå på sine eldre dager.og selv bruker jeg den pastaen,katten kaster opp/tåler ikke piller(en gang hun var syk,sa dyrlegen også at det var best å gis i flytende form pga kattens oppkast-tendenser)

Kattene våre er mye ute. Den ene vil helst være ute hele døgnet, så vi huker fatt i den for å få den innendørs noen timer hver dag. Den andre katten (som jeg fant orm på idag) liker seg innendørs på dagtid og utendørs nattestid.

Det hører med til historien at vi har en nabo som har mange katter. Han gir dem garantert ikke piller av noe slag og disse kattene spiser kattemat som settes ut på trappa av en annen nabo. Våre katter eter også der, samt noen kråker *himle*

Er antagelig ikke rart de blir smitta av litt av hvert :-(

Skrevet

Veterinærer har sagt til meg at ormekur ikke kan gis for ofte. Og at når de først har orm, så har de det. De blir aldri kvitt det igjen. Vi kan bare holde det i sjakk med medisiner.

Hvis det er Banminth pasta du bruker, så tar vel ikke den alle typer orm?

Etter det du sier der så tror jeg at jeg må ta en prat med veterinæren på mandag....

Skrevet

Poenget er at ormekur slett ikke virker forebyggende i det hele tatt. Kuren virker bare på det som måtte finnes av parasitter i katten på det aktuelle tidspunktet.

Etter 1. juni må man levere avføringsprøve som viser at dyret faktisk har orm før man får resept på ormekur. Så med mindre man velger å levere en avføringsprøve sånn nå og da, må man pent vente på symptomer.

Jøss, er det sant!? Jeg trodde det skulle virke forebyggende?

Skrevet

Jeg klarer bare ikke å åpne munnen til kattene så bra at jeg får tabletten langt nok bak i munnen :-( Begge kniper munnen sammen :-(

Det er ikke fare for overdose av disse tablettene? Jeg er redd for å gi feil slik at de skal få for mye, men det gjør kanskje ingenting?

BMS nederst i tråden her mener jeg bør ta katten (og da må jeg vel gjøre det med begge to) med til veterinæren når den/de(?) har orm? Ormene var lange og hvite. Da er det visst spolorm? Jeg spør deg for jeg vet du har mye erfaring med dyr...

Det er jo ikke så vanskelig å beregne mengden. 1 tablett er til 5 kilo katt, mener jeg å huske. Hvis katten er 2-3 kg så ville jeg ha gitt den en halv tablett. Det er ikke så farlig å gi for mye, og Panacar skal ikke ha noen bivirkninger.

Du må være fast og bestemt, og ikke la katten bestemme. Få mannen din til å holde den foran forpotene, mens du åpner munnen og legger tabletten inn med høyrehånda, og holder munnen oppe med venstrehånda di. Jeg klarte dette alene med min svært så bestemte, nå avdøde, hankatt. Når han skjønte at det var jeg som bestemte, så gikk det greit :-)

Skrevet

Jeg ga alltid flytende mener jeg å huske. Brukte engangssprøyte og satt omtrent på katten med bakenden hennes mellom lårene mine sånn at hun ikke klarte å komme seg løs.Puttet sprøyten så langt bak i munnen hennes som jeg klarte, sprøytet inn med den ene hånden og holdt så rundt ansiktet hennes med den andre og presset hodet hennes litt bakover så hun måtte svelge. Tok bare noen sekunder og hun fikk alltid i seg det hun skulle.

Som Dorthe sier..Man må visst ha resept på den :-(

Jeg dro til apoteket og kunne velge mellom tabletter (samme som jeg ga til jul) og "pasta". Nå har begge kattene fått sprøyta pasta inn i munnen. Det gikk heldigvis ganske greit med katten som jeg oppdaga orm på, men jeg fikk ikke i den andre katten alt. Hun spytta og freste, så noe havna på gulvet :-(

Det rare er at kattene er søstre, men den ene korthåra (hun som har orm) og den andre langhåra. Den korthåra veide 4.1 kg og den langhåra 6.9 kg!! En pakke pasta rekker til katt på 6 kg og den tyngste katten var den som ikke fikk i seg alt :-(

Skrevet

Om du ikke får flytende går det helt fint å knuse tablett i bitelitt vann el melk og trekke opp i engangssprøyte. Det pleier jeg å gjøre. Med Panacur er det vel 3 dager på rad du skal gi tror jeg.

Det tenkte jeg også på etter at Lillemus nevnte det med sprøyta. Jeg tror jeg skal knuse tabletten og ha den i litt kattemelk i engangssprøyte!

Skrevet

Jeg har ikke katt da, men hund, hadde hunden min spydd opp orm, ville jeg løpt til dyrlegen. Trodde disse kurene var foregangsbyggende og ikke medisin når di først hadde fått det.

Lykke til, stakkars deg og stakkars pusen din.

Jeg ser det er mange ulike oppfatninger i denne tråden her, så jeg er usikker ang dyrelegen.... Godt mulig jeg ringer på mandag for å høre.

Skrevet

Glemte: Det er vel mest sannsynlig at det er spolorm. Men det kan også være ringorm. De er ofte lenger...Hvis du oppdager små hvite flak som sitter i pelsen under endetarmsåpningen, så kan det være bendelorm. Det hadde katten min en gang, og katten til datteren min har det nå. Ikke så hyggelig, men slik er det :-)

Skrevet

Det er jo ikke så vanskelig å beregne mengden. 1 tablett er til 5 kilo katt, mener jeg å huske. Hvis katten er 2-3 kg så ville jeg ha gitt den en halv tablett. Det er ikke så farlig å gi for mye, og Panacar skal ikke ha noen bivirkninger.

Du må være fast og bestemt, og ikke la katten bestemme. Få mannen din til å holde den foran forpotene, mens du åpner munnen og legger tabletten inn med høyrehånda, og holder munnen oppe med venstrehånda di. Jeg klarte dette alene med min svært så bestemte, nå avdøde, hankatt. Når han skjønte at det var jeg som bestemte, så gikk det greit :-)

1 tablett er til 4 kg katt, men doseringen skulle gå greit.

Haha, mannen min?! Han er vaskekte Oslo-gutt og egentlig litt småredd katter (men ikke fortell det til noen.. Han har tross alt gifta seg med ei odelsjente fra møre, så dette er litt pinlig for han ;-))

Men takk for utførlig forklaring! Kattene merker nok at jeg ikke liker å gjøre dette, og da blir de mer engstelige. De er ikke dumme ;-)

Skrevet

Glemte: Det er vel mest sannsynlig at det er spolorm. Men det kan også være ringorm. De er ofte lenger...Hvis du oppdager små hvite flak som sitter i pelsen under endetarmsåpningen, så kan det være bendelorm. Det hadde katten min en gang, og katten til datteren min har det nå. Ikke så hyggelig, men slik er det :-)

Bendelorm har den ene katten iallefall hatt, men jeg tror nok det var spolorm (damen på apoteket mente det).

Det er alltid den letteste katten vi har sett orm på. Hun er tre kilo lettere enn søsteren sin. Noen ganger synes jeg hun virker litt vel tynn og spinkel... Begynner å lure på om det kan være spolormen som er skylda i det :-(

Skrevet

Resept på panacur!? Det må være nytt for den var reseptfri da jeg hadde katt for 5-6 år siden.

Jeg skulle ha da jeg fant igjen min etter sommeren og hadde skaffet meg en ny og fikk ikke kjøpt uten resept.

Skrevet

Bendelorm har den ene katten iallefall hatt, men jeg tror nok det var spolorm (damen på apoteket mente det).

Det er alltid den letteste katten vi har sett orm på. Hun er tre kilo lettere enn søsteren sin. Noen ganger synes jeg hun virker litt vel tynn og spinkel... Begynner å lure på om det kan være spolormen som er skylda i det :-(

Ja, det kan det være. Hun har mye orm hvis hun kster opp "hauger". Og det vil tære på næringsinntaket, uten tvil. Datteren min har en bitteliten hunkatt som var fryktelig tynn en stund. Etter en ormekur blomstret hun opp og la på seg:-)

Skrevet

1 tablett er til 4 kg katt, men doseringen skulle gå greit.

Haha, mannen min?! Han er vaskekte Oslo-gutt og egentlig litt småredd katter (men ikke fortell det til noen.. Han har tross alt gifta seg med ei odelsjente fra møre, så dette er litt pinlig for han ;-))

Men takk for utførlig forklaring! Kattene merker nok at jeg ikke liker å gjøre dette, og da blir de mer engstelige. De er ikke dumme ;-)

He..he..jeg kjenner den typen :-) Så jeg har alltid måtte gjøre dette alene. Men det har gått greit. Det er så mye bedre når man vet at de får i seg hele dosen. Husker at jeg prøvde å blande det i maten, men det nyttet ikke. All medisinen ble liggende igjen i matskåla, sirlig sortert ut :-)

Fortell hvordan det går da :-)

Skrevet

Ringorm er det garantert _ikke_. Ringorm er en sopp som går på huden...

Skrevet

Ringorm er det garantert _ikke_. Ringorm er en sopp som går på huden...

Beklager - det skulle være "rundorm" - ikke ringorm :-)

Skrevet

Beklager - det skulle være "rundorm" - ikke ringorm :-)

*Hihi* Lett å ta feil av navnene der ja. :o)

Skrevet

*Hihi* Lett å ta feil av navnene der ja. :o)

Ja, tydeligvis :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...