tingval Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Til doktoronline.no Jeg er en 68 år mann (har drevet aktivt med langrenn og friidrett i over 50 år) og har gjennom årene hatt perioder med ”vondt i ryggen”. Men siden august -08 har jeg nå hatt en sammenhengende periode med ryggsmerter. Det startet kanskje med vedhogst og mye bøying, samt noen forsøk på jogging ”for å bli bra igjen”. Smertene ytrer seg som ømhet i korsryggen, men ikke av typen ”hekseskudd” som jeg kjenner fra før. Når jeg går på ski eller prøver å jogge (som jeg nå har gitt opp), kan jeg gå en liten stund uten store smerter. Men jo lengre jeg går, jo verre blir smertene. Og da ytrer det seg i form av en utstrålende smerte fra korsryggen (lenderyggen), som går ut i framsiden av låret. Ikke smerter fra leggen i denne sammenheng. I ro, enten ved sitting eller ligging får jeg vedvarende smerte fra sitteknuten/setemuskulaturen (verkende smerte/murring) og prikking nedover i leggen (som å få strøm i beinet). I løpet av natten går dette over, men smertene kommer tilbake når jeg har vært oppe en stund og etter aktivitet. Jeg har fulgt råd om å holde meg i aktivitet under smertegrensen. Videre har jeg fått råd om å trene alternativt, og da har svømming vært noe jeg har kunnet gjøre. Men smertene jeg har nevnt foran kommer også etter denne type aktivitet. Videre har jeg fulgt et opplegg med tøyninger av setemuskulaturen, men uten bedring av smertene i hofte/bekken. Ortoped som har sett MR-bildene og undersøkt meg, mener at smertene i hovedsak skyldes en bløtdelsskade (myalgi) av muskulatur i setepartiet. Etter å ha hatt disse plagene i så lang tid, har jeg forstått at de må ansees å være kroniske, og av idrettsskadelitteraturen forstår jeg at prognosene da er heller dårlige. Og dette også med bakgrunn i at jeg har trappet ned både på mengde og intensitet når det gjelder trening. De rådene jeg har fått av fastlege og spesialist er som skissert foran. Men jeg vil gjerne ha synspunkter på alternative behandlingsmåter eller forslag til hva som kan gjøres for å komme ut av den onde sirkelen jeg nå har kommet inn i. Jeg savner en kvalifisert person som kan lytte og se det hele i sammenheng. MR av LS-COLUMNA: ( 7/10-08) viser Det er generative forandringer med høydereduserte skiver. I nivå L3//L4 er det midtstilt prolaps som ligger an mot sentrale deler av L4-røttene. I nivå L4/L5 er det noe skivebukning, men gode plassforhold. I nivå L5/S1 er det skiveprotrusjon som ligger an mot S1-røttene, men ikke tegn til rotkompresjon. Det er Smorlske impresjoner i virvlenes dekkplater i thoracolumbalovergangen. I nivå L3/L4 er det endeplate ødem, sannsynligvis av degenerativ årsak. Det er normale signaler fra benmargen for øvrig. R: DEGENERATIVE FORANDRINGER PROLAPS L3/L4 MR BEKKEN OG HOFTER: (30.01.09) Upåfallende forhold i begge hofter. Normale signaler fra benmarg og bløtvev. R: NORMALT FUNN. MR ILIOSACRALLEDD: I høyre iliosacralledd er det litt ødemforandringer på iliumsiden og noe fettinfiltrasjon, sannsynligvis degenerative forandringer. Kan føye til at jeg allerede på 70- tallet fikk påvist positiv LHAB-27 prøve, og at rygg og hofteplager har fulgt meg i alle år. Tidligere har de alltid gått over, men denne gang synes de ikke å ville slippe taket. Vennlig hilsen Tore 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323779-ryggsmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 "Naturens egen helbredende kraft" er stor, men dette har tatt tid.Når det gjelder diagnosen, håper jeg du føler at du er i mål. Mener du likevel at det blir null bedring eller at tingene forværrer seg, la ortoped eller legespesialist i fysikalsk medisin se deg pånytt. Men jeg tror du skal legge inn en lengre periode med aktiviteter som ikke provoserer frem smerte i det hele tatt. Det kan være at du skal trene resten av kroppen innendørs med apparater. Enkelte institutter (f.eks. SATS) har armsykkel slik at kondisjons-treningen også kan skjøttes om. Lykke til, jeg føler at dette krever ytterligere tålmodighet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323779-ryggsmerter/#findComment-2691729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.