jentemeg Skrevet 30. juli 2001 Del Skrevet 30. juli 2001 Har lyst å prøve meg på langdistanse etter hvert. hvordan bør jeg legge opp treninga mi da? Jeg er ei jente på 18 år og har noen lunde normal vekt, kanskje noen for mye (BMI rundt ca 22) Er det noen slags trening man IKKE bør drive når man vil trene langdistanse? Bør jeg trene også hurtighet i tilleg til å bare springe langt og lenge? Bør jeg ungså å trene med vekter på helsestudio (slike apparater)? Håper på positive svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girl18 Skrevet 30. juli 2001 Del Skrevet 30. juli 2001 Heisann Jentemeg ) Det kommer an på treningsgrunnlaget ditt. Dersom du har vert aktiv i mange år og har en god utholdenhet kan du "ta litt mer i" Men jeg ville ha anbefalt å begynne smått. Først 3 ganga med 40 min jogging i uka. Puls ca. 160. Eller i pratetempo. Senere øker du mengd, dvs. 60 min jogging. Det er ikke noe ulempe å trene på helsestudio med vekter. Der får du veiledning i hvor tungt du bør ha vektene. Du må si at du trener langdistanse, derfor må du trene uthaldende muskelstyrke. begynn med 2 ganger i uken med vekkttrening (aldri 2 dager på rad!!) så kan du øke til 3 ganger i uken (etter 1-2 mnd) Og det er IKKE noe hinder å trene hurtighet!! Det er noe alle må ha uansett. Gjør ikke noe skade. Etter hvert kan du også begynne med intervaller. Spørst hvor lange løp du skal begynne å løpe? 1500? 3000?5000? 10000? Håper du får svar av treningsansvarlige her ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 7. august 2001 Del Skrevet 7. august 2001 Du bør starte rolig og bygge opp gradvis. Du vil ikke kunne direkte overføre en styrkemessig treningsmengde (styrketrening & maks.styrke) til langvarig utholdenhetstrening. Faren for belastningsskadr er stor når man veksler til langkjøring (uvant-faktoren også). Alt om trening: http://www.trim.no/ Kroppsbygging & fitness: http://www.iform.no/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.