Gjest staian Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 jeg har et spørsmål angående sykepenger. jeg har vært sykemeldt over lengere periode og på slutten av 2008 , gikk det ca 10 uker etter den gamle sykemeldingen gikk ut før min fastlege skrev ut en ny sykemelding,tilbake til der den gamle gikk ut. då sier nokalt navkontor at sykemeldinga ikke er gyldig... mn som jeg ser å nettet .står det jo 3månder. er dette riktig? 0 Siter
Gjest Annve Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Jeg har ikke greie på om sykemeldingen er gyldig eller ikke. Men har vondt for å forstå hvordan det kunne gå 10 uker fra den første sykemeldingen gikk ut til du fikk ordnet en ny?? 0 Siter
MtNS Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Det er riktig at NAV vanligvis ikke godkjenner tilbakedatering av sykemelding. Når du blir syk er det ditt ansvar å gå til lege å få en sykemelding. En sykemelding skal bygge på en personlig undersøkelse av pasienten og det skal da være vanskelig for en lege å uttale seg om en tilstand 10 uker etter. Tilbakedatering kan kun godtas dersom du har vært ute av stand til å oppsøke lege på et tidligere tidspunkt. Hjemmel for dette finner du i folketrygdlovens § 8-7, andre ledd: "Legeerklæring kan ikke godtas for tidsrom før medlemmet ble undersøkt av lege (sykmeldingstidspunktet). En legeerklæring for tidsrom før medlemmet søkte lege, kan likevel godtas dersom medlemmet har vært forhindret fra å søke lege og det er godtgjort at han eller hun har vært arbeidsufør fra et tidligere tidspunkt." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.