Gjest skiturhavarist Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hei, jeg trener ikke aktivt men er glad i å gå på ski, gikk en tur i går med nye støvler, ganske stive hælkapper i støpt plast - merket på hjemvei at jeg fikk gnagsår på begge hælene. Gnagsårene var fortsatt vonde i morges, satte på plaster og innså at det ikke blir noen tur i dag. Men utover dagen har smertene i den ene hælen tiltatt, smertefullt å gå på foten, og det kjennes hoven (ikke veldig, men likevel litt) i overgangen mellom fot og legg, der jeg regner med at akillessenen sitter. Siden smertene kjennes nokså annerledes enn et vanlig gnagsår lurer jeg på om det kan ha noe med akillesen å gjøre, og i så fall på hvilken måte. Er en evt betent akillessene noen man må regne med å slite med lenge? Skal jeg belaste eller ikke belaste, evt andre forholdsregler? Det er også godt mulig jeg overreagerer siden jeg har hørt så mange skrekkhistorier om akilles-sener, har aldri antydningvis hatt problemer med det før. Er kvinne og 42 år, normalvektig og med ok allmenntilstand, og takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323963-gnags%C3%A5r-eller-betennelse-i-akilles/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Endel av de nye langrennstøvlene som idag lages, er nettopp slik du beskriver. Stive og hælkapper i støpt plast. Det er viktig å prøve støvlene ordentlig i butikken og kjøp gjerne ett halvt nr, for store slik at man kan bruke tynn innersokk og en ullsokk utenpå. For å unngå problemer med gnagsår kan det være lurt å legge på en bred sportstape rent forebygg der hvor trykket er størst. Men hva så, når ulykken først har skjedd.? Har støvlen vært skikkelig "slem", kan det ha blitt både stygt gnagsår og betennelse i akillesfestet pga. press og trykk. I tillegg til dette bør du se nøye på såret. Noen ganger kan et gnagsår raskt bli betent og du vi da se hevelse og rødhet godt rundt selve såret. Vask såret med Pyrisept eller Klorhexidin og hold benet i ro. Men er sårområdet stygt og det kan gi mistanke om en bakterieinfeksjon, la legen/legevakten se på det. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323963-gnags%C3%A5r-eller-betennelse-i-akilles/#findComment-2691163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.