Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest astmarisiko

Ja, du øker sjansen betraktelig for å utvikle astma, ved å trene ute i kulden.

Mange trener ute hele livet i alle temeperaturer uten å ta skade i det, men ser du på toppidrettsutøverne våre i vinteridrettene. er de overrepresentert på astmastatisitikken.

Jeg ser at det er ekstra mange i treningsstudioene, svømmehallene osv når det er kaldt, så det er mange som trekker inn når det er veldig kaldt.

Søk på google, så finner du mange artikler og forskning på dette.

Ja, du øker sjansen betraktelig for å utvikle astma, ved å trene ute i kulden.

Mange trener ute hele livet i alle temeperaturer uten å ta skade i det, men ser du på toppidrettsutøverne våre i vinteridrettene. er de overrepresentert på astmastatisitikken.

Jeg ser at det er ekstra mange i treningsstudioene, svømmehallene osv når det er kaldt, så det er mange som trekker inn når det er veldig kaldt.

Søk på google, så finner du mange artikler og forskning på dette.

Det er viktig å skille mellom trening med lav intensitet og det motsatte. Det går greit å trene med lav intensitet selv om det er steinkaldt.

Gjest astmarisiko

Det er viktig å skille mellom trening med lav intensitet og det motsatte. Det går greit å trene med lav intensitet selv om det er steinkaldt.

Enig i det. Men for oss som ikke er i så god form, så vil nesten all trening bli av en slik intensitet at man kanskje heller skal finne på en innendørsaktivitet når det er så kaldt som spørsmålsstiller beskriver her. Minus 30 er _veldig _ kaldt, og er man utrent blir man anpusten med en gang.

Annonse

20-30 er temmelig kaldt. Da bør man nok ikke gjøre annet å gå en rolig tur, godt innpakket. Det kaldeste jeg kan huske å ha løpt i er 17 kalde. Det gikk helt fint. Jeg kan få et skikkelig adrenalinkick av å løpe i kulde og har ingen problemer med å puste. Faktisk puster jeg bedre jo kaldere det er, kanskje jeg har omvendt astma.

Minus 10-12 er tilnærmet perfekt. Da er det sjelden glatt også.

Les forsiden av DOL. Der har Nina Lødemel skrevet om dette (sammen med meg)

Det står:

''De fleste av oss kjenner at luftveiene blir irriterte når vi puster inn kald luft i 15-20 minus, sier Endsjø. ''

Kan det være en god regel å stoppe når/om vi kjenner det?

Takk for svar ;o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...