Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jaja da var det tid for veiing igjen.

Jeg gikk bare ned 2 hekto, det har gått trått lenge. Tror jeg har havnet på et vektplatå. Er det noen som har tips i forhold til hvordan komme seg videre fra et slikt platå. Skal jeg spise mer eller mindre eller bare fortsette som før. Jeg spiser 15-1600 kalorier og trener 3 timer pr dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324109-ukas-vekt-uten-en-tr%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Hvis du _trener_ 3 timer daglig, så forbrenner du fort vekk 8-900 kalorier daglig. Ergo vil du at kroppen din skal klare seg på 5-600 kalorier. DET vil neppe kroppen din godta sånn uten videre.

Du må nok legge på mer mat, ja, yoghurt, frukt eller knekkebrød med skinke. Bør nok opp 400 kalorier daglig.

Her er vekta akkurat der den skal være - på 60 blank.

Forrige uke: 129,1

Denne uka: 125,2

Jeg skal ikke ta hele æren for dette, tror en del skyldes at jeg har fått mensen. Men alt kan da ikke være på grunn av det? Det ser ut som mitt nye "opplegg" funker, så jeg er ganske fornøyd med det.

Hvis du trener 3 timer hver dag høres det veldig lite ut å spise 1500 - 1600 kalorier, men jeg er ingen ekspert. Hva om du spiser litt mer et par uker og ser hvordan det slår ut på vekta?

Annonse

Gjest Skal ned 60 kg -29,5

Jeg skal ikke ta hele æren for dette, tror en del skyldes at jeg har fått mensen. Men alt kan da ikke være på grunn av det? Det ser ut som mitt nye "opplegg" funker, så jeg er ganske fornøyd med det.

Hvis du trener 3 timer hver dag høres det veldig lite ut å spise 1500 - 1600 kalorier, men jeg er ingen ekspert. Hva om du spiser litt mer et par uker og ser hvordan det slår ut på vekta?

Så flink du har vært, og så flott at det nye opplegget ditt fungerer! Nå har du virkelig fått en ny start, og er på vei mot målet du har satt deg.

Det skal bli spennende å se hvordan det går med deg ukene framover. Lykke til!

Gjest ViViola

Hva slags opplegg følger du?

Hvis du _trener_ 3 timer daglig, så forbrenner du fort vekk 8-900 kalorier daglig. Ergo vil du at kroppen din skal klare seg på 5-600 kalorier. DET vil neppe kroppen din godta sånn uten videre.

Du må nok legge på mer mat, ja, yoghurt, frukt eller knekkebrød med skinke. Bør nok opp 400 kalorier daglig.

Her er vekta akkurat der den skal være - på 60 blank.

Trener høres jo veldig flott ut da, det korrekte er at jeg går tur 3 til 4 timer 7 dager i uken. Men jeg går fort da så det blir litt intensitet på det. Trener vel bort ca 700 kcal daglig.

Følger ikke noe spesielt opplegg ang mat, spiser helt vanlig mat. Men er medlem i vektklubben til VG og har god kontroll med inntaket.

Hvor mange kalorier spiste du da du slanket deg?

Gratulerer med flott nedgang!! Du må ha vært veldig flink:))

Det er flere som har tipset meg om å øke en periode og se om det hjelper, så jeg tror jeg skal prøve det du foreslår.

Gjest ViViola

Trener høres jo veldig flott ut da, det korrekte er at jeg går tur 3 til 4 timer 7 dager i uken. Men jeg går fort da så det blir litt intensitet på det. Trener vel bort ca 700 kcal daglig.

Følger ikke noe spesielt opplegg ang mat, spiser helt vanlig mat. Men er medlem i vektklubben til VG og har god kontroll med inntaket.

Jeg begynte på 1800 kalorier da jeg var 25 kg tyngre enn jeg er nå.

Gikk ned til 1600 etter 12 kg, og videre ned til 1400 etter ytterligere 5 kg. Mot slutten lå jeg på 12-1300.

Bruker du pulsklokke når du går? Det er _mye_ å gå så lenge, altså.

Hva slags opplegg følger du?

Det er ikke noe tradisjonelt kostholds- kaloritellingsopplegg.

Jeg startet med to uker hvor jeg prøvde å spise som normalt, og noterte alt jeg spiste, når, hvor, følelser og hvem som var til stede. Første uka spiste jeg mindre enn jeg pleier, men ikke andre uka, da var det noen episoder med overspising.

Registreringen brukte jeg til å definere en fast måltidsrytme. Jeg har faktisk så mye som seks faste måltider hver dag, og de SKAL overholdes. Skal middagen være klokka fem skal den være klokka fem, det hjelper ikke om jeg spiste en kilo sjokolade halv fem. Her gjelder det å ha is i magen, etter "anfall" med overspising er det fristende å rette det opp ved å stå over noen måltider. For ikke å snakke om hvor kvalm man kan bli etter overspising. I praksis innebærer dette at jeg risikerer å gå opp i vekt i starten. (Og sikkert ved "tilbakefall" til overspising underveis.)

Nå er jeg i min første uke av fase to. Der er det bare ett krav: jeg skal notere alt jeg spiser før jeg spiser/forsyner meg. Jeg kan spise hva jeg vil og hvor mye jeg vil, bare det blir skrevet ned på et ark før jeg legger det på tallerkenen/putter det i munnen. Jeg har seks måltider pr dag, til faste tider. Disse skal overholdes uansett om jeg er sulten eller ikke, noe som føles veldig unaturlig. Men det er ikke noe forbud mot å spise mellom måltidene.

Jeg tenker at disse registreringene har to hensikter: bevisstgjøring og oversikt. Å notere på forhånd tvinger meg til å tenke over hva jeg spiser. Og når jeg ser hva jeg har spist i sammenheng med vektendringer er det lettere å finne ut hvor jeg gjør noe feil/kan gjøre noen små endringer for å gå ned.

"Spis hva du vil, når du vil. Og gå ned i vekt." Det høres ut til å være for godt til å være sant. Men det virker faktisk, i alle fall for meg. Jeg har tidligere gått ned 20 kg på et halvt år på denne måneden. (Men jeg taklet ikke endringen og begynte å sabotere meg selv.)

Annonse

Så flink du har vært, og så flott at det nye opplegget ditt fungerer! Nå har du virkelig fått en ny start, og er på vei mot målet du har satt deg.

Det skal bli spennende å se hvordan det går med deg ukene framover. Lykke til!

Jeg er også spent på hvordan det vil gå fremover. Det "nye" opplegget mitt er av typen "spis hva du vil, når du vil", det er ikke noe kaloritelling eller sånn, så det går nok oppover også underveis. Men, den eneste gangen jeg har lykkes med å gå ned en del kilo over tid har jeg fulgt dette opplegget, så satser på at det funker denne gangen også.

Jeg begynte på 1800 kalorier da jeg var 25 kg tyngre enn jeg er nå.

Gikk ned til 1600 etter 12 kg, og videre ned til 1400 etter ytterligere 5 kg. Mot slutten lå jeg på 12-1300.

Bruker du pulsklokke når du går? Det er _mye_ å gå så lenge, altså.

Nei bruker ikke pulsklokke, men bruker vektklubbens data. Jeg legger alt inn på lett intensitet, selv om jeg går på en del høyere intensitet. Da blir kaloriregnskapet underrapportert i stedet for overrapportert.

Jeg startet med to uker hvor jeg prøvde å spise som normalt, og noterte alt jeg spiste, når, hvor, følelser og hvem som var til stede. Første uka spiste jeg mindre enn jeg pleier, men ikke andre uka, da var det noen episoder med overspising.

Registreringen brukte jeg til å definere en fast måltidsrytme. Jeg har faktisk så mye som seks faste måltider hver dag, og de SKAL overholdes. Skal middagen være klokka fem skal den være klokka fem, det hjelper ikke om jeg spiste en kilo sjokolade halv fem. Her gjelder det å ha is i magen, etter "anfall" med overspising er det fristende å rette det opp ved å stå over noen måltider. For ikke å snakke om hvor kvalm man kan bli etter overspising. I praksis innebærer dette at jeg risikerer å gå opp i vekt i starten. (Og sikkert ved "tilbakefall" til overspising underveis.)

Nå er jeg i min første uke av fase to. Der er det bare ett krav: jeg skal notere alt jeg spiser før jeg spiser/forsyner meg. Jeg kan spise hva jeg vil og hvor mye jeg vil, bare det blir skrevet ned på et ark før jeg legger det på tallerkenen/putter det i munnen. Jeg har seks måltider pr dag, til faste tider. Disse skal overholdes uansett om jeg er sulten eller ikke, noe som føles veldig unaturlig. Men det er ikke noe forbud mot å spise mellom måltidene.

Jeg tenker at disse registreringene har to hensikter: bevisstgjøring og oversikt. Å notere på forhånd tvinger meg til å tenke over hva jeg spiser. Og når jeg ser hva jeg har spist i sammenheng med vektendringer er det lettere å finne ut hvor jeg gjør noe feil/kan gjøre noen små endringer for å gå ned.

"Spis hva du vil, når du vil. Og gå ned i vekt." Det høres ut til å være for godt til å være sant. Men det virker faktisk, i alle fall for meg. Jeg har tidligere gått ned 20 kg på et halvt år på denne måneden. (Men jeg taklet ikke endringen og begynte å sabotere meg selv.)

Så bra at du har funnet en metode som fungerer for deg! Er dette et opplegg du har lest/lært deg til, eller har du kommet på det på egenhånd?

Guriland går du 3-4 timer hver dag?? *imponert*

Hvordan har du tid til det? Uansett.. kjempe bra jobbet ihvertfal :-)

Gjest ViViola

Høres ut som du har en plan som du greier å følge, all ære til deg for den! :-)

Jeg tror nok gjerne at opplegget ditt fungerer, særlig når det er mange kilo å ta av. Du bevisstgjør deg selv, og du tar kontrollen. Veldig bra!

Lykke til videre! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...