Gjest Signaturløs Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Mekanismer i schizofreni. Hva er det egentlig man spør om da? Symptomene, eller? Vil man ha hva som -egentlig- er mekansimer i hjernen eller noe sånn? Eller er det positive, negative, og kognitive funksjoner+ prodromalfase? Og årsak, det er jo så mye? Og de vet det jo egentlig ikke enda? Lurer på -hva- de egentlig spør om....og om du kan hjelpe meg? 0 Siter
Gjest Signaturløs Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Lurer egentig på hva man spør om når man snakker om mekanismer, mekansimer i form av atferden, eller mekansimer i hjernen......satser på at de er ute etter hvordan schizofreni fungerer? Altså symptomene? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Jeg vet dessverre ikke hva man mener med mekanismer i denne sammenheng. Hvem spør? Kan du skrive ned hele spørsmålet/spmstillingen? 0 Siter
Gjest Signaturløs Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Jeg vet dessverre ikke hva man mener med mekanismer i denne sammenheng. Hvem spør? Kan du skrive ned hele spørsmålet/spmstillingen? Ja, det er snakk om at vi måtte skille mellom årsaker og mekanismer i forhold til lidelsene, når vi skulle holde foredrag. Jeg har skrevet at: årsaker bidrar til sykdommen og mekanismer opprettholder/bestemmer forløpet. Men blir ikke noe klokere egentlig. Dette er i forhold til diagnostiseringskurs. Mvh 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Ja, det er snakk om at vi måtte skille mellom årsaker og mekanismer i forhold til lidelsene, når vi skulle holde foredrag. Jeg har skrevet at: årsaker bidrar til sykdommen og mekanismer opprettholder/bestemmer forløpet. Men blir ikke noe klokere egentlig. Dette er i forhold til diagnostiseringskurs. Mvh I diagnostisering av schizofreni vil årsaker og mekanismer være uten betydning. Schizofrenidagnosen stilles på bakgrunn av symptomer. Jeg anbefaler diagnosetreet i DSM-IV. 0 Siter
Gjest Signaturløs Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 I diagnostisering av schizofreni vil årsaker og mekanismer være uten betydning. Schizofrenidagnosen stilles på bakgrunn av symptomer. Jeg anbefaler diagnosetreet i DSM-IV. Takk. Da forholder jeg meg til symptomene, det burde være masse å gå på der. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.