Gå til innhold

Vektoppgang ja..Hvor vanlig er vektnedgang?

Anbefalte innlegg

Stort sett leser man om vektoppgang i forbindelse med medisiner, men hvor vanlig er vektnedgang?

Jeg har startet på cipralex 3 ganger, hver gang har jeg gått ned nøyaktig 6 kilo. Mister matlysten, og får diare. Vekten stabiliserer seg etter vektnedgangen, går kanskje opp igjen et par kilo.

Går også på seroquel uten å merke noen spisetrang.

Jeg forstår at det må være kjempefrustrerende å legge på seg fler titalls kilo, men det er ikke noe ålreit å gå ned i vekt når man ikke har så mye å gå på heller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324330-vektoppgang-jahvor-vanlig-er-vektnedgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke _hvor_ vanlig det er, men jeg gikk også ned på Cipralex (fra oppstart mars - nov)nesten 30kg...

Siden jeg fikk så stor nedgang så "enkelt"..kanskje det er derfor jeg også går opp tilsvarende på "vektøkende" medisiner?

For matmengden er jo ikke endret nevneverdig og treninga har økt.(gikk opp etter seponering av Cipralex og ble satt på Zyprexa og Lithionit)Jeg har IKKE fått økt sultfølelse eller noe etter medisinbytte!

Men tror det er vanligere å gå ned på Cipralex enn opp!

Håper den funker for deg c",)

Vet ikke _hvor_ vanlig det er, men jeg gikk også ned på Cipralex (fra oppstart mars - nov)nesten 30kg...

Siden jeg fikk så stor nedgang så "enkelt"..kanskje det er derfor jeg også går opp tilsvarende på "vektøkende" medisiner?

For matmengden er jo ikke endret nevneverdig og treninga har økt.(gikk opp etter seponering av Cipralex og ble satt på Zyprexa og Lithionit)Jeg har IKKE fått økt sultfølelse eller noe etter medisinbytte!

Men tror det er vanligere å gå ned på Cipralex enn opp!

Håper den funker for deg c",)

Ja cipralex fungerer fint, men leser her at seroquel er en "vektøkende" medisin. Det har jeg heller ikke merket noe av.

Jeg har prøvd forskjellige typer medisiner og aldri fått sultfølelse av dem.

Kjenner derimot flere som har prøvd cipralex og andre av de medisinene jeg har prøvd som har hatt vektøkning.

Jeg har bare tenkt at kanskje jeg har lettere for å gå ned av denne typen medikamenter enn opp, men det hadde vært interessant å vite hvorfor det er slik at noen går opp og andre ned av samme type medisin.

Ja cipralex fungerer fint, men leser her at seroquel er en "vektøkende" medisin. Det har jeg heller ikke merket noe av.

Jeg har prøvd forskjellige typer medisiner og aldri fått sultfølelse av dem.

Kjenner derimot flere som har prøvd cipralex og andre av de medisinene jeg har prøvd som har hatt vektøkning.

Jeg har bare tenkt at kanskje jeg har lettere for å gå ned av denne typen medikamenter enn opp, men det hadde vært interessant å vite hvorfor det er slik at noen går opp og andre ned av samme type medisin.

Jeg gikk heller ikke opp av Seroquel ;-)

Jeg kan dessverre ikke svare på hvorfor folk reagerer forskjellig på AD når det gjelder vektøkning(eller AP for den saks skyld)

Håper egentlig at NHD kan svare deg på dette-er jo ganske interessant!

(jeg hadde forøvrig ingen effekt av Cipralex da..)

Annonse

Jeg gikk heller ikke opp av Seroquel ;-)

Jeg kan dessverre ikke svare på hvorfor folk reagerer forskjellig på AD når det gjelder vektøkning(eller AP for den saks skyld)

Håper egentlig at NHD kan svare deg på dette-er jo ganske interessant!

(jeg hadde forøvrig ingen effekt av Cipralex da..)

Synd du ikke hadde effekt av den, håper du har effekt av det du bruker nå. :)

Ja det hadde vært interessant med et faglig svar på det.

Gjest Hoggormen

Noen medisiner har dårligere rykte på seg enn andre når det gjelder bivirkninger på vekt. Zyprexa er vel ansett som en real versting blant nyere AP. Men vi er individuelle - i og med at en under her skriver at det ikke ga vektøkning. Dessverre må jeg si at de jeg kjenner som har fått Zyprexa eller har gått på det har fått vektproblemer, lagt på seg masse liksom. De som har sluttet på det eller byttet det ut med noe annet går gjerne ned i vekt igjen fordi man ikke får påvirket apetitten.

Selv har jeg brukt Seroquel i fem år nå, og ikke gått opp på det. Slik jeg har forstått det er dette en av AP-ene som er ansett som ganske snill med tanke på bivirkninger. Eneste bivirkning jeg har fått er at jeg blir litt uopplagt. I starten ble jeg veldig trøtt, men det ga seg. Matlysta var uforandret. Antidepressiva har jeg faktisk gått litt ned av jeg. Cipramil (forløperen til Cipralex) merket jeg null på. Men Efexor mista jeg matlysta av i flere uker. Det samme med Cymbalta, men så normaliserte det seg igjen.

Om det er snakk om noen kilo (da mener jeg ikke type over 5-10kilo), så er det kanskje verdt prisen hvis medisinen gjør en god jobb. Men jeg tenker meg at dersom jeg ville fått et preparat som fikk vekta mi opp 20 kilo, så hadde det vært for høy pris. Om jeg ble så tjukk ville det i seg selv gi meg psykiske problemer.

Noen medisiner har dårligere rykte på seg enn andre når det gjelder bivirkninger på vekt. Zyprexa er vel ansett som en real versting blant nyere AP. Men vi er individuelle - i og med at en under her skriver at det ikke ga vektøkning. Dessverre må jeg si at de jeg kjenner som har fått Zyprexa eller har gått på det har fått vektproblemer, lagt på seg masse liksom. De som har sluttet på det eller byttet det ut med noe annet går gjerne ned i vekt igjen fordi man ikke får påvirket apetitten.

Selv har jeg brukt Seroquel i fem år nå, og ikke gått opp på det. Slik jeg har forstått det er dette en av AP-ene som er ansett som ganske snill med tanke på bivirkninger. Eneste bivirkning jeg har fått er at jeg blir litt uopplagt. I starten ble jeg veldig trøtt, men det ga seg. Matlysta var uforandret. Antidepressiva har jeg faktisk gått litt ned av jeg. Cipramil (forløperen til Cipralex) merket jeg null på. Men Efexor mista jeg matlysta av i flere uker. Det samme med Cymbalta, men så normaliserte det seg igjen.

Om det er snakk om noen kilo (da mener jeg ikke type over 5-10kilo), så er det kanskje verdt prisen hvis medisinen gjør en god jobb. Men jeg tenker meg at dersom jeg ville fått et preparat som fikk vekta mi opp 20 kilo, så hadde det vært for høy pris. Om jeg ble så tjukk ville det i seg selv gi meg psykiske problemer.

Hvis det var meg du sikta til når det gjaldt Zyprexa..så siterer jeg meg selv...

''...gikk opp etter seponering av Cipralex og ble satt på Zyprexa og Lithionit)Jeg har IKKE fått økt sultfølelse eller noe etter medisinbytte!''

Jeg skriver...Gikk OPP etter seponering av Cipralex og ble satt på Zyprexa og Lithionit(de erstatta C med de to medsa) - jeg gikk opp enormt på den "møkka"..skal vel egentlig ikke kalle det møkk heller - da det er en av de få medisinene som faktisk har funka veldig bra på meg (Zyprexa altså)

Håper dere får en utmerket kveld/natt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...