Gå til innhold

Å sikre møblene mot å velte


Lotte :o)

Anbefalte innlegg

Bokhyllene velter ikke av seg selv, de er solide og tunge, ikke lette og vaklevorne.

Jeg tar sikkert lettere på det enn en del andre ettersom mine unger aldri har lekt Klatremus. Har faktisk bare en kommode som kunne vært en veltefare, men også den står på mitt rom. Ungenes tøy er i kurver i klesskapene.

Jeg er fortsatt like uenig.

Jeg driter jo i grunn i hvordan _du_ lar det være. Men liker du at dine unger ferdes rundt i andre hjem, som har alle leksikon på øverste hylle og lettere tidsskriftsamlere og pynt i nedre seksjon? Usikret...?

Jeg synes mange er rett og slett dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lotte :o)

    12

  • bustebeisa

    10

  • Dorthe

    7

  • Bookworm

    7

Mest aktive i denne tråden

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234811584' post='4093601]

Hylla sto i en gang, og brukes til votter og skjerf. Ungen hadde det travelt og skulle ut, og mora hadde lagt dette høyt oppe. Det er ikke alltid hverken voksne eller barn bruker innsida av knollen...

Ingen akspterer klatring...herregud...

Kan hende jeg ikke har sikret også fordi jeg aldri har hatt et ikeamøbel i hus... :-)

Pluss at slike ting som votter og skjerf ikke havner høyt oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller tolererer at ingene klatrer i bokhylla, men uhell skjer, og man har ikke øyekontakt med barna 24 timer i døgnet.

Min skulle bare være snill å ikke forstyrre barnevakten, og skulle finne filmen selv hun...

Uhell skjer hele tiden. Over alt. Og nei, man kan ikke ha oversikt over ungene hele tiden, samtidig finnes det mye hysteri der ute.

Men som jeg sa til Lotte... Jeg har aldri hatt et ikeamøbel i hus. Kan være en grunn det også.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se denne filmen. det tar kort tid (den er på engelsk). Svar så igjen på om du vil sikre møblene dine eller ikke.

http://www.youtube.com/watch?v=2KQkeMOZlk

Filmen ble laget av en mor, som for 3 år siden mistet sin datter i en møbel-velt ulykke. "Det er det verste noe menneske kunne gå gjennom. --- Siden den gangen har vi forsøkt å øke bevisstheten om faren ved usikrede møbler. Jeg mener at opplysning er nøkkelen til å hindre at slike ulykker skal skje. Jeg skulle ønske jeg hadde visst om fallende møbler for 3 1/2 år siden", sier moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se denne filmen. det tar kort tid (den er på engelsk). Svar så igjen på om du vil sikre møblene dine eller ikke.

http://www.youtube.com/watch?v=2KQkeMOZlk

Filmen ble laget av en mor, som for 3 år siden mistet sin datter i en møbel-velt ulykke. "Det er det verste noe menneske kunne gå gjennom. --- Siden den gangen har vi forsøkt å øke bevisstheten om faren ved usikrede møbler. Jeg mener at opplysning er nøkkelen til å hindre at slike ulykker skal skje. Jeg skulle ønske jeg hadde visst om fallende møbler for 3 1/2 år siden", sier moren.

Riktig link skal være:

http://www.youtube.com/watch?v=2KQkeMOZlk0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig link skal være:

Nemlig. Trist, men sant - sånt skjer. Samtidig er det lett å unngå.

Å si at "mine unger ikke klatrer", er idiotisk i denne sammenheng.

Stakkars foreldre :-( Dette kommer de aldri over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhell skjer hele tiden. Over alt. Og nei, man kan ikke ha oversikt over ungene hele tiden, samtidig finnes det mye hysteri der ute.

Men som jeg sa til Lotte... Jeg har aldri hatt et ikeamøbel i hus. Kan være en grunn det også.... :-)

Kjære deg!

Det var ment som et eksempel. Tunge furubokhyller fra Bohus kan også velte. Og det har muligens større konsekvenser, så ikke vær hovmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gips borer man hull, setter i plastplugg og skrur skruen i den. Ikke noe problem. :o)

Har prøvd, det ramler ut.

Alt ramler ut her, kan ikke skru noe fast i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234811654' post='4093604]

Hvor mange lag med gips er det, da? ;-p

En gipsplate, et luftrom og en ny gipsplate. Og sånn er hele leiligheten. Helt håpløst. Her er alt hengt opp med en spiker og alt annet er umulig å feste. Til og med kjøkkenbordet mitt gikk i gulvet med 4 eksponeringsskruer.

Kan ikke engang henge opp hånkleoppheng. Drittvegger :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234816240' post='4093712]

Kjære deg!

Det var ment som et eksempel. Tunge furubokhyller fra Bohus kan også velte. Og det har muligens større konsekvenser, så ikke vær hovmodig.

Da holder jeg igjen en knapp på at barn ikke skal klatre i bokhyller og møbler.

For hovmodig var det ikke meningen å være, men hysteriske kvinnfolk, de liker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234813023' post='4093644]

Jeg er fortsatt like uenig.

Jeg driter jo i grunn i hvordan _du_ lar det være. Men liker du at dine unger ferdes rundt i andre hjem, som har alle leksikon på øverste hylle og lettere tidsskriftsamlere og pynt i nedre seksjon? Usikret...?

Jeg synes mange er rett og slett dumme.

Vi har alle våre kjepphester. Jeg synes folk er dumme som lar småunger hoppe trampoline, stå slalom, klatre i trær, kanskje fordi jeg har sett resultatene av det. Nå er min 12 år, men det er ikke dermed sagt at jeg ikke svetter når jeg vet han hopper trampoline hos tante, står snowboard i vibbebakken bak her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig link skal være:

Utrolig tragisk. Og hvert menneske og da spesielt barn som dør på grunn av unødvendige ulykker er et menneske eller barn for mye.

Men, jeg holder fremdeles en knapp på å ikke være for hysterisk. Og om Lotte synes naboene er veldig uansvarlige, så er det jo et spørsmål om hvem som er mest uansvarlig. De som handler slik de selv mener er greit, eller hun som mener de er uansvarlige. Ser farer hos dem og likevel sender ungene inn dit.

Nå brukte jeg aldri trappegrind da mine var små. Heller ingen andre former for barnesikringer.Men, jeg var rundt dem sim en hauk. Når trappa ble interessant, brukte vi timer sammen på å gå opp og ned. Helt til de hadde lært en trygg måte å forsere den på. Hvor mange fallulykker i trapp skjer ikke i hjem hvor trappegrinda er på plass, men ved et uhell eller et lite ubetenksomt øyeblikk er åpen?

Unger klatrer, vipper på stoler, kryper inn i vaskemaskiner og trøketromler, faller, drikker giftstoffer, spiser tabletter... Tragisk hver gang det går galt. Unødvenig. Forferdelig hardt og trist for dem som rammes, men det vil ikke få meg til å løpe på butikken for å kjøpe vinkeljern og skruer.

Samtidig. Noen punkter kom der jo frem i filmen som jeg har sett på som innlysende. For eksempel i forbindelse med tv. Jeg har alltid hatt den stående på møbler som er stødige og som er veldig sikre i seg selv i forhold til tv'n. Ikke har jeg plassert video eller dvd filmer høyere enn tv'n. Ingen spennende gjennstander oppe på tv'n.

Når det gjelder bokhyller, har jeg ingen høye hyller. Der er enten lave og brede, eller så er det hyller festet til veggen.

I stedet for å gjemme spennende saker høyte oppe i skap, har jeg heller satt inn godteriskåla i nå bar høyde, og deretter tatt diskusjonen om hva som kan spises eller ikke til hvilke tidspunkt. Ting som barna bruker ofte, er i høyde som de lett når disse tingene.

Jeg ser ikke på dette som barnesikring, men sundt bondevett.

Og da har jeg hindret mange situasjoner i forhold til besøk hos andre også. Ungene er ikke vant med at spennende ting finnes høyt oppe, derfor har de ingen grunn til å klatre i tantes ikea elle bohus bokhylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig tragisk. Og hvert menneske og da spesielt barn som dør på grunn av unødvendige ulykker er et menneske eller barn for mye.

Men, jeg holder fremdeles en knapp på å ikke være for hysterisk. Og om Lotte synes naboene er veldig uansvarlige, så er det jo et spørsmål om hvem som er mest uansvarlig. De som handler slik de selv mener er greit, eller hun som mener de er uansvarlige. Ser farer hos dem og likevel sender ungene inn dit.

Nå brukte jeg aldri trappegrind da mine var små. Heller ingen andre former for barnesikringer.Men, jeg var rundt dem sim en hauk. Når trappa ble interessant, brukte vi timer sammen på å gå opp og ned. Helt til de hadde lært en trygg måte å forsere den på. Hvor mange fallulykker i trapp skjer ikke i hjem hvor trappegrinda er på plass, men ved et uhell eller et lite ubetenksomt øyeblikk er åpen?

Unger klatrer, vipper på stoler, kryper inn i vaskemaskiner og trøketromler, faller, drikker giftstoffer, spiser tabletter... Tragisk hver gang det går galt. Unødvenig. Forferdelig hardt og trist for dem som rammes, men det vil ikke få meg til å løpe på butikken for å kjøpe vinkeljern og skruer.

Samtidig. Noen punkter kom der jo frem i filmen som jeg har sett på som innlysende. For eksempel i forbindelse med tv. Jeg har alltid hatt den stående på møbler som er stødige og som er veldig sikre i seg selv i forhold til tv'n. Ikke har jeg plassert video eller dvd filmer høyere enn tv'n. Ingen spennende gjennstander oppe på tv'n.

Når det gjelder bokhyller, har jeg ingen høye hyller. Der er enten lave og brede, eller så er det hyller festet til veggen.

I stedet for å gjemme spennende saker høyte oppe i skap, har jeg heller satt inn godteriskåla i nå bar høyde, og deretter tatt diskusjonen om hva som kan spises eller ikke til hvilke tidspunkt. Ting som barna bruker ofte, er i høyde som de lett når disse tingene.

Jeg ser ikke på dette som barnesikring, men sundt bondevett.

Og da har jeg hindret mange situasjoner i forhold til besøk hos andre også. Ungene er ikke vant med at spennende ting finnes høyt oppe, derfor har de ingen grunn til å klatre i tantes ikea elle bohus bokhylle.

Sånn er det i grunnen hos meg også. Alt ungene trenger å ha tak i oppbevares i deres høyde stort sett, det de ikke får tak i henter de meg til eller bruker en stol. Luer og votter ligger i kurver på kommoden i gangen og ungenes filmer ligger i skuffen under tv-benken.

Nå har jeg stort sett ikke høye møbler lenger av den enkle grunn at jeg ikke er høy selv og ikke gidder klatre hver gang jeg skal ha tak i noe. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig tragisk. Og hvert menneske og da spesielt barn som dør på grunn av unødvendige ulykker er et menneske eller barn for mye.

Men, jeg holder fremdeles en knapp på å ikke være for hysterisk. Og om Lotte synes naboene er veldig uansvarlige, så er det jo et spørsmål om hvem som er mest uansvarlig. De som handler slik de selv mener er greit, eller hun som mener de er uansvarlige. Ser farer hos dem og likevel sender ungene inn dit.

Nå brukte jeg aldri trappegrind da mine var små. Heller ingen andre former for barnesikringer.Men, jeg var rundt dem sim en hauk. Når trappa ble interessant, brukte vi timer sammen på å gå opp og ned. Helt til de hadde lært en trygg måte å forsere den på. Hvor mange fallulykker i trapp skjer ikke i hjem hvor trappegrinda er på plass, men ved et uhell eller et lite ubetenksomt øyeblikk er åpen?

Unger klatrer, vipper på stoler, kryper inn i vaskemaskiner og trøketromler, faller, drikker giftstoffer, spiser tabletter... Tragisk hver gang det går galt. Unødvenig. Forferdelig hardt og trist for dem som rammes, men det vil ikke få meg til å løpe på butikken for å kjøpe vinkeljern og skruer.

Samtidig. Noen punkter kom der jo frem i filmen som jeg har sett på som innlysende. For eksempel i forbindelse med tv. Jeg har alltid hatt den stående på møbler som er stødige og som er veldig sikre i seg selv i forhold til tv'n. Ikke har jeg plassert video eller dvd filmer høyere enn tv'n. Ingen spennende gjennstander oppe på tv'n.

Når det gjelder bokhyller, har jeg ingen høye hyller. Der er enten lave og brede, eller så er det hyller festet til veggen.

I stedet for å gjemme spennende saker høyte oppe i skap, har jeg heller satt inn godteriskåla i nå bar høyde, og deretter tatt diskusjonen om hva som kan spises eller ikke til hvilke tidspunkt. Ting som barna bruker ofte, er i høyde som de lett når disse tingene.

Jeg ser ikke på dette som barnesikring, men sundt bondevett.

Og da har jeg hindret mange situasjoner i forhold til besøk hos andre også. Ungene er ikke vant med at spennende ting finnes høyt oppe, derfor har de ingen grunn til å klatre i tantes ikea elle bohus bokhylle.

Nå finnes det barn som faktisk klatrer for å klatre (ikke for å finne fristende ting øverst i bokhylla), så du får bare være glad dine ikke var av den arten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhell skjer hele tiden. Over alt. Og nei, man kan ikke ha oversikt over ungene hele tiden, samtidig finnes det mye hysteri der ute.

Men som jeg sa til Lotte... Jeg har aldri hatt et ikeamøbel i hus. Kan være en grunn det også.... :-)

Hvor møblene kommer fra, spiller da overhodet ingen rolle? Hva slags argumentasjon er det da? Det var en Bang&Olufsen som falt over min datter, så det var vel neppe kvaliteten som var årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da holder jeg igjen en knapp på at barn ikke skal klatre i bokhyller og møbler.

For hovmodig var det ikke meningen å være, men hysteriske kvinnfolk, de liker jeg ikke.

Du mener ikke at man er en hysterisk mor fordi man sikrer to meter høye bokhyller? Ærlig talt!

HVIS denne bokhylla skulle velte over barnet (selv om man ikke tolererer klatring i den), så kan konsekvensene være så store, at den sjansen er i hvert fall ikke jeg villig til å ta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gipsplate, et luftrom og en ny gipsplate. Og sånn er hele leiligheten. Helt håpløst. Her er alt hengt opp med en spiker og alt annet er umulig å feste. Til og med kjøkkenbordet mitt gikk i gulvet med 4 eksponeringsskruer.

Kan ikke engang henge opp hånkleoppheng. Drittvegger :o(

Et tips: Gipsplater er 1,20 brede, og vanligvis festet til stendere med 60 centimeters mellomrom. Bank bortover på platen, så hører du hvor lyden endrer seg. Der du får en dump, ikke hul, lyd er stenderverket, og her får du feste til skruer. Siden en gipsplate for vegg som regel er 120 mm tykk, vil 4 cm lange skruer gi godt feste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor møblene kommer fra, spiller da overhodet ingen rolle? Hva slags argumentasjon er det da? Det var en Bang&Olufsen som falt over min datter, så det var vel neppe kvaliteten som var årsaken?

Jeg vet vel at merke på møblene ikke har noe å si. Men det var et forsøk på å avdramatisere mitt svar til Lotte. Det er faktisk ikke så lett å se helt alvoret i hva som skrives, når mange tråder tidligere har vært sikletråder, flørte tråder og det faktum at hun har smiletegn bak nicket sitt.

Men om du ser et annet svar jeg gav i forhold til linken med video, så er det kanskje mer nyansert.

Om tv'n som falt ned var en billigtv fra Europris ellet B&O spiller ingen rolle. Men skulle noen klart å rive ned tv'n i stua her, måtte den blitt dyttet over kanten og over eventuelt en person/unge. Benken den står på er bred, lav og stødig. Ikke har jeg flatskjerm og den står i en krok slik at det er svært sjeldent noen beveger seg bak den. Og hadde noen gjort det, og dyttet i den, hadde mest sannsynlig hele benken beveg seg mye før tv'n hadde falt ned. Videospiller, dvdspiller og filmer finner seg i hyller under tv'n, slik at det er ingen grunn til å gå i høyden på den.

Men... jeg ser ikke på dette som barnesikring. For meg er det en praktisk innrettning. Både i forhold til meg selv og i forhold til jentene. Pluss litt sunt bondevett.

Kjenner selv ei voksen dame som klarte å velte tr tv'er i løpet av ei uke.... bare fordi hun dro støvsugeren med seg og brukte en litt mer moderne tv'benk....

Det en e innlegget til fra meg til Lotte var ikke særlig konstruktivt, men jeg finner mange her inne hysteriske. Og jeg finner mange som skylder på andre fremfor å ta ansvar for sine egne barn.

Ety annet eksempel er hunden utenfor butikken. Foreldrene lar ungene løpe boret til hunden som står bundet utenfor en butikk. Skjer det noe, får hund og hundeeier skylda.... I mine øyne er det foreldrene som svikter... Og jeg har ikke hund selv. Bare unger som er ekstremt dyregale og gjerne kunne funnet på å løpe bort slik, men som faktisk har blitt opplært til å ikke gjøre det. Det koster å lære opp unger, men det er fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det barn som faktisk klatrer for å klatre (ikke for å finne fristende ting øverst i bokhylla), så du får bare være glad dine ikke var av den arten ;)

Nå er det vel nettopp to klatremus jeg har. Spesielt den eldste. En periode tror jeg aldri føttene hennes var i bakken....

Men det er faktisk mulig å trenge gjennom. Selv om det krever en del av deg som forelder......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...