Gå til innhold

Å sikre møblene mot å velte


Lotte :o)

Anbefalte innlegg

Jeg vet vel at merke på møblene ikke har noe å si. Men det var et forsøk på å avdramatisere mitt svar til Lotte. Det er faktisk ikke så lett å se helt alvoret i hva som skrives, når mange tråder tidligere har vært sikletråder, flørte tråder og det faktum at hun har smiletegn bak nicket sitt.

Men om du ser et annet svar jeg gav i forhold til linken med video, så er det kanskje mer nyansert.

Om tv'n som falt ned var en billigtv fra Europris ellet B&O spiller ingen rolle. Men skulle noen klart å rive ned tv'n i stua her, måtte den blitt dyttet over kanten og over eventuelt en person/unge. Benken den står på er bred, lav og stødig. Ikke har jeg flatskjerm og den står i en krok slik at det er svært sjeldent noen beveger seg bak den. Og hadde noen gjort det, og dyttet i den, hadde mest sannsynlig hele benken beveg seg mye før tv'n hadde falt ned. Videospiller, dvdspiller og filmer finner seg i hyller under tv'n, slik at det er ingen grunn til å gå i høyden på den.

Men... jeg ser ikke på dette som barnesikring. For meg er det en praktisk innrettning. Både i forhold til meg selv og i forhold til jentene. Pluss litt sunt bondevett.

Kjenner selv ei voksen dame som klarte å velte tr tv'er i løpet av ei uke.... bare fordi hun dro støvsugeren med seg og brukte en litt mer moderne tv'benk....

Det en e innlegget til fra meg til Lotte var ikke særlig konstruktivt, men jeg finner mange her inne hysteriske. Og jeg finner mange som skylder på andre fremfor å ta ansvar for sine egne barn.

Ety annet eksempel er hunden utenfor butikken. Foreldrene lar ungene løpe boret til hunden som står bundet utenfor en butikk. Skjer det noe, får hund og hundeeier skylda.... I mine øyne er det foreldrene som svikter... Og jeg har ikke hund selv. Bare unger som er ekstremt dyregale og gjerne kunne funnet på å løpe bort slik, men som faktisk har blitt opplært til å ikke gjøre det. Det koster å lære opp unger, men det er fullt mulig.

Akkurat det med at det finnes mange hysteriske mødre her inne, er jeg jo egentlig enig med deg i - mye ramaskrik her. Men å sikre en bokhylle (som mitt tilfelle, ref. nicket, er stappfulle med bøker - veier masse), ser jeg virkelig ikke på som hysterisk.

Du sier også "skylder på andre" og henviser til hunden utenfor butikken... Hva har det med saken å gjøre? Å sikre bokhyllene, er vel ikke akkurat å skulle skylde på andre, men derimot å ta ansvar selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lotte :o)

    12

  • bustebeisa

    10

  • Dorthe

    7

  • Bookworm

    7

Mest aktive i denne tråden

Akkurat det med at det finnes mange hysteriske mødre her inne, er jeg jo egentlig enig med deg i - mye ramaskrik her. Men å sikre en bokhylle (som mitt tilfelle, ref. nicket, er stappfulle med bøker - veier masse), ser jeg virkelig ikke på som hysterisk.

Du sier også "skylder på andre" og henviser til hunden utenfor butikken... Hva har det med saken å gjøre? Å sikre bokhyllene, er vel ikke akkurat å skulle skylde på andre, men derimot å ta ansvar selv?

Nå var det Lotte som hang ut naboen for å ikke sikre hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet vel at merke på møblene ikke har noe å si. Men det var et forsøk på å avdramatisere mitt svar til Lotte. Det er faktisk ikke så lett å se helt alvoret i hva som skrives, når mange tråder tidligere har vært sikletråder, flørte tråder og det faktum at hun har smiletegn bak nicket sitt.

Men om du ser et annet svar jeg gav i forhold til linken med video, så er det kanskje mer nyansert.

Om tv'n som falt ned var en billigtv fra Europris ellet B&O spiller ingen rolle. Men skulle noen klart å rive ned tv'n i stua her, måtte den blitt dyttet over kanten og over eventuelt en person/unge. Benken den står på er bred, lav og stødig. Ikke har jeg flatskjerm og den står i en krok slik at det er svært sjeldent noen beveger seg bak den. Og hadde noen gjort det, og dyttet i den, hadde mest sannsynlig hele benken beveg seg mye før tv'n hadde falt ned. Videospiller, dvdspiller og filmer finner seg i hyller under tv'n, slik at det er ingen grunn til å gå i høyden på den.

Men... jeg ser ikke på dette som barnesikring. For meg er det en praktisk innrettning. Både i forhold til meg selv og i forhold til jentene. Pluss litt sunt bondevett.

Kjenner selv ei voksen dame som klarte å velte tr tv'er i løpet av ei uke.... bare fordi hun dro støvsugeren med seg og brukte en litt mer moderne tv'benk....

Det en e innlegget til fra meg til Lotte var ikke særlig konstruktivt, men jeg finner mange her inne hysteriske. Og jeg finner mange som skylder på andre fremfor å ta ansvar for sine egne barn.

Ety annet eksempel er hunden utenfor butikken. Foreldrene lar ungene løpe boret til hunden som står bundet utenfor en butikk. Skjer det noe, får hund og hundeeier skylda.... I mine øyne er det foreldrene som svikter... Og jeg har ikke hund selv. Bare unger som er ekstremt dyregale og gjerne kunne funnet på å løpe bort slik, men som faktisk har blitt opplært til å ikke gjøre det. Det koster å lære opp unger, men det er fullt mulig.

Jeg skal prøve å unngå å synke ned på ditt nivå, men det er kanskje en grunn til at det står beskrevet med tekst og tegning i monteringsanvisninger, at høye møbler skal sikres til veggen?

Det skulle vært idiotsikring på flere ting her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234879435' post='4093994]

Jeg skal prøve å unngå å synke ned på ditt nivå, men det er kanskje en grunn til at det står beskrevet med tekst og tegning i monteringsanvisninger, at høye møbler skal sikres til veggen?

Det skulle vært idiotsikring på flere ting her.

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel nettopp to klatremus jeg har. Spesielt den eldste. En periode tror jeg aldri føttene hennes var i bakken....

Men det er faktisk mulig å trenge gjennom. Selv om det krever en del av deg som forelder......

Nå er min heldigvis ingen klatremus, men tantebarnet mitt gir meg fnatt når han tilbringer tid her. Kanskje jeg skulle oppdra foreldra hans litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løsningen er jo enkel. Ikke la ungene dine være hos disse menneskene. En annen ting er jo å lære dine barn ikke å klatre i møblene. Her har vi aldri sikret noen IKEAmøbler heller, og ingenting har falt ned, for her klatrer man ikke i hyller. Klatring gjør man ute i trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er jo enkel. Ikke la ungene dine være hos disse menneskene. En annen ting er jo å lære dine barn ikke å klatre i møblene. Her har vi aldri sikret noen IKEAmøbler heller, og ingenting har falt ned, for her klatrer man ikke i hyller. Klatring gjør man ute i trær.

Jeg skrev muligens litt uklart: det var ikke vårt barn som klatret opp/forårsaket velten. Poenget mitt er at det skader ikke å følge monteringsanvisningen, og å tenke "bedre føre var, enn etter snar".

Jeg foretrekker at ungene bedriver utelek, framfor å ferdes inne hos familien klatre på usikrede møbler, men jeg kan ikke fotfølge en 8-åring...

Du kan dra likheten til trafikken: det hjelper lite at du er forsiktig og aktsom, hvis det kommer en uoppmerksom trafikant i altfor stor fart i mot deg.

Kopiert fra "ekte nick":

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: Gipsplater er 1,20 brede, og vanligvis festet til stendere med 60 centimeters mellomrom. Bank bortover på platen, så hører du hvor lyden endrer seg. Der du får en dump, ikke hul, lyd er stenderverket, og her får du feste til skruer. Siden en gipsplate for vegg som regel er 120 mm tykk, vil 4 cm lange skruer gi godt feste. :)

Jeg har prøvd men jeg klarer ikke å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk nede ved listverket da. Snekkerne bør ha festet listverket der det er stendere?

Listene er løse over hele leiligheten, de har nok ikke funnet noe å feste dem i. Det er helt sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min heldigvis ingen klatremus, men tantebarnet mitt gir meg fnatt når han tilbringer tid her. Kanskje jeg skulle oppdra foreldra hans litt ;)

Hihi... Husker en guttunge jeg også hadde besøk av av og til... Hadde jeg hatt ham fast i huset, tror jeg at jeg hadde måtte binde fast alt som fantes i huset og helst legge tjukke matter over alt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
Hobbysnekker
On 2/16/2009 at 7:22 PM, Dorthe said:

De skruene er jo helt ubrukbare på gipsvegger. Jeg har også slike bokhyller og hvis man prøver å feste dem så blir det hull så store som 20 kroninger i vegger hvis man bruker eksponeringsskruer.

Altså, mollyplugger som du her sikter til, TRENGER IKKE lage hull på størrelsen med en 20-kroning, bare man fjerner den riktig, kapp av “hodet” til pluggen på veggsiden, og dytt resten av pluggen inn i veggen, og du sitter igjen med et 5mm hull. Alternativt i gips, kan man bruke stenderne, som har max cc60, enten ved å plassere det som skal sikres mot stendern, eller ved å skru en planke på tvers mellom 2 eller flere stendere og deretter feste det som festes skal. Enne planken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Hobbysnekker skrev:

Altså, mollyplugger som du her sikter til, TRENGER IKKE lage hull på størrelsen med en 20-kroning, bare man fjerner den riktig, kapp av “hodet” til pluggen på veggsiden, og dytt resten av pluggen inn i veggen, og du sitter igjen med et 5mm hull. Alternativt i gips, kan man bruke stenderne, som har max cc60, enten ved å plassere det som skal sikres mot stendern, eller ved å skru en planke på tvers mellom 2 eller flere stendere og deretter feste det som festes skal. Enne planken

Til opplysning: tråden er 10 år gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hører ikke på radio og TV lenger. Synes det blir for mye støy.

Anonymkode: 622d1...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...