Gå til innhold

Så utrolig mye mat..??

Anbefalte innlegg

Gjest skal ned 19 kilo

Hei, kvinne her, 39 år, veier 94 kilo og skal ned til 75.

Har begynt å telle kalorier og lagt inn på Roede-vektklubben. I dag har jeg spist 4 brødskiver (60 g) med pålegg, fiskekaker, potet og grønnsaker til middag, 1 yoplait-yoghurt og en neve cashew-nøtter. Likevel er jeg ikke kommet opp på 1000 kcal engang!

Bør vel ihvertfall opp på 1200 pr. dag? Hva er fornuftig å gjøre? Jeg er jo strengt tatt mett i massevis, skal riktignok spise litt frukt til kvelds, men likevel??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324361-s%C3%A5-utrolig-mye-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Har begynt å telle kalorier og lagt inn på Roede-vektklubben. I dag har jeg spist 4 brødskiver (60 g) med pålegg, fiskekaker, potet og grønnsaker til middag, 1 yoplait-yoghurt og en neve cashew-nøtter. Likevel er jeg ikke kommet opp på 1000 kcal engang!"

Jeg synes det høres alt for lite ute jeg. Jeg ville lagt inn et mellommåltid til. Men hvis du forøvrig skal spise frukt til kvelds så er du fort opp i 200 kcal til litt avhengig av hvilke frukt og hvor mye du spiser selvfølgelig.

Gjest MayLynn

"Har begynt å telle kalorier og lagt inn på Roede-vektklubben. I dag har jeg spist 4 brødskiver (60 g) med pålegg, fiskekaker, potet og grønnsaker til middag, 1 yoplait-yoghurt og en neve cashew-nøtter. Likevel er jeg ikke kommet opp på 1000 kcal engang!"

Jeg synes det høres alt for lite ute jeg. Jeg ville lagt inn et mellommåltid til. Men hvis du forøvrig skal spise frukt til kvelds så er du fort opp i 200 kcal til litt avhengig av hvilke frukt og hvor mye du spiser selvfølgelig.

Sikker på at du har telt riktig? Jeg syntes det hørtes mye ut jeg... Jeg regner ca 200 kcal pr skive?

fei1365380229

Sikker på at du har telt riktig? Jeg syntes det hørtes mye ut jeg... Jeg regner ca 200 kcal pr skive?

Jeg syns også det virket lite kcal i såpass mye mat. Det kan nok ikke stemme. 4 skiver med pålegg + middag + nøtter + yoghurt kan ikke jeg spise uten å komme opp i 1000 kcal. Bare nøttene er vel ca. 200 kcal.

Annonse

Her regner du nok garantert veldig feil. (dessverre, hadde jeg nesten sagt.)

Bare cashewnøttene inneholder nesten 600 kalorier pr 100 gram, og en neve er ikke så rent lite.. Og brødskiver på 60 gram er dobbelt så tunge som det Grete Roedes standard brødskiver når de regner hvor mange man kan ha daglig. Fiskekaker til middag er et par hundre kalorier, pluss ca 100 kalorier i poteter (1 middels potet) og joghurten ca 70 kalorier.

Du er oppe i rundt 1000 kalorier før verken brød, pålegg, frukt eller grønnsaker er tatt med her.

Gjest ViViola

Hvis du har spist 60 g brød fordelt på 4 brødskiver, så skjønner ikke jeg helt hvordan du har greid det. 1 brødskive i GR-systemet er 30 gram, det gir 75 kalorier pr skive. Men det er nå så, da, du kan jo ha fått det til selv om skivene da må bli helt ubegripelig tynne.

Men: Da jeg gikk på kurs, skulle matdagen min se slik ut: 220 kalorier til frokost og lunsj. 110 kalorier til mellommåltid og kveldsmat. 400 kalorier til middag. 200 kalorier i yoghurt/melk, 200 kalorier i frukt. Helst skulle jeg også ligge over til å begynne med, opp mot 1800 kalorier.

Så - jeg tror nok kanskje at du blir liggende altfor, altfor lavt med bare 1200.

Tips: Fordel maten utover dagen, putt frukt og yoghurt innimellom de 5 hovedmåltidene. Da holder du forbrenninga oppe.

Jeg var _aldri_ sulten mens jeg gikk på kurs. Aldri. Og jeg gikk ned 25 kg på under et halvt år (men jeg trente også mye, da, derfor også mer kalorier).

Lykke til!

Gjest skal ned 19 kilo

Bare cashewnøttene inneholder nesten 600 kalorier pr 100 gram, og en neve er ikke så rent lite.. Og brødskiver på 60 gram er dobbelt så tunge som det Grete Roedes standard brødskiver når de regner hvor mange man kan ha daglig. Fiskekaker til middag er et par hundre kalorier, pluss ca 100 kalorier i poteter (1 middels potet) og joghurten ca 70 kalorier.

Du er oppe i rundt 1000 kalorier før verken brød, pålegg, frukt eller grønnsaker er tatt med her.

Jeg veier og måler all mat, fører type og mengde inn i dagboka i vektklubben og får opp antall kalorier. Klippet og limt fra dagboka mi ser gårdagen slik ut:

Frokost:

2 skiver a 15 gram Kneipp 67 kcal, 20 gram kokt skinke 20 kcal, 1 glass à 1 5 dl Lettmelk 67 kcal

Lunsj: 30 gram Kneipp 67 kcal, 20 gram Baconpostei Gilde 53 kcal

Mellommåltid: 125 gram Fruktyoghurt Blåbær 0.1 % Yoplait 67 kcal

Middag: 160 gram Fiskekaker 176 kcal, 100 gram Potet kokt 75 kcal, 150 gram brokkoli 45 kcal, 150 gram gulrot 45 kcal

Kvelds: 1 stk Håndtverkere grove 156 kcal, 20 gram kokt skinke 20 kcal

Frukt/grønt: 150 gram Honningmelon 37 kcal, 135 gram cherrytomat 20 kcal, 20 gram Cashewnøtter 117 kcal

Gjest skal ned 19 kilo

Glemte å si at brødskivene var 60 gram tilsammen...

Gjest skal ned 19 kilo

Jeg syns også det virket lite kcal i såpass mye mat. Det kan nok ikke stemme. 4 skiver med pålegg + middag + nøtter + yoghurt kan ikke jeg spise uten å komme opp i 1000 kcal. Bare nøttene er vel ca. 200 kcal.

Betyr det at jeg ikke kan stole på Roede-kalkulatoren?

Jeg som trodde jeg hadde vært så flink... :-(

Gjest ViViola

Jeg veier og måler all mat, fører type og mengde inn i dagboka i vektklubben og får opp antall kalorier. Klippet og limt fra dagboka mi ser gårdagen slik ut:

Frokost:

2 skiver a 15 gram Kneipp 67 kcal, 20 gram kokt skinke 20 kcal, 1 glass à 1 5 dl Lettmelk 67 kcal

Lunsj: 30 gram Kneipp 67 kcal, 20 gram Baconpostei Gilde 53 kcal

Mellommåltid: 125 gram Fruktyoghurt Blåbær 0.1 % Yoplait 67 kcal

Middag: 160 gram Fiskekaker 176 kcal, 100 gram Potet kokt 75 kcal, 150 gram brokkoli 45 kcal, 150 gram gulrot 45 kcal

Kvelds: 1 stk Håndtverkere grove 156 kcal, 20 gram kokt skinke 20 kcal

Frukt/grønt: 150 gram Honningmelon 37 kcal, 135 gram cherrytomat 20 kcal, 20 gram Cashewnøtter 117 kcal

Du regner riktig, du, men jeg kan ikke skjønne at du har fått utdelt så lite kalorier i Grete Roede-opplegg?

Du veier mer enn jeg gjorde da jeg begynte, og den frokosten din er halvparten av det jeg skulle spise. 2 skiver a 30 gram skulle jeg ha, med 20 g pålegg oppå.

Og - vi skulle ikke måle kalorier i grønnsaker. Så jeg spiste grønnsaker i tillegg 1800 kalorier daglig.

Hvis du vil si fødselsår, om du har stillesittende eller aktivit arbeid og hvor mye du trimmer i uka, så kan jeg regne ut hva du ville fått "tildelt" av kalorier på et kurs. Hvis du vil, altså.

(Å slanke seg handler ikke om å spise _minst mulig_, da stopper man forbrenninga og oppnår ikke ønsket effekt. Viktig å spise sunt, magert og _ofte_.)

Gjest ned i vekt før mai

Du regner riktig, du, men jeg kan ikke skjønne at du har fått utdelt så lite kalorier i Grete Roede-opplegg?

Du veier mer enn jeg gjorde da jeg begynte, og den frokosten din er halvparten av det jeg skulle spise. 2 skiver a 30 gram skulle jeg ha, med 20 g pålegg oppå.

Og - vi skulle ikke måle kalorier i grønnsaker. Så jeg spiste grønnsaker i tillegg 1800 kalorier daglig.

Hvis du vil si fødselsår, om du har stillesittende eller aktivit arbeid og hvor mye du trimmer i uka, så kan jeg regne ut hva du ville fått "tildelt" av kalorier på et kurs. Hvis du vil, altså.

(Å slanke seg handler ikke om å spise _minst mulig_, da stopper man forbrenninga og oppnår ikke ønsket effekt. Viktig å spise sunt, magert og _ofte_.)

Det vil _jeg gjerne vite_.

77 kg, 168 cm høy, stillesittende arbeid, trener svært lite skal skjerpe meg, f. -74.

Annonse

Glemte å si at brødskivene var 60 gram tilsammen...

OK. Ikke for å kverulere altså, men 4 skiver totalt 60 gram? En allminnelig kneippbrødskive blir nesten gjennomsiktig tynn når den er 30 gram, som er ordinær Grete Roede størrelse. Å få til skiver på 15 gram synes bortimot umulig?!

Gjest skal ned 19 kilo

OK. Ikke for å kverulere altså, men 4 skiver totalt 60 gram? En allminnelig kneippbrødskive blir nesten gjennomsiktig tynn når den er 30 gram, som er ordinær Grete Roede størrelse. Å få til skiver på 15 gram synes bortimot umulig?!

Det brødet jeg brukte på mandag var ikke helt ferskt (så det var nok litt tørt), i tillegg til at det var små skiver. Nå er det spist opp, og jeg har spist Simpsonsbrød (ikke ferdigoppskåret) og da er ei skive av helt OK tykkelse 30 gram. Mulig jeg er vant til tynne skiver fra før.

Gjest skal ned 19 kilo

Jeg går ikke på kurs, men prøver så godt jeg kan på egenhånd :-)

Det jeg allerede vet: Ikke spis for lite! Så derfor startet jeg denne tråden, siden jeg ser at jeg enten får såpass lite kalorier i meg, eller så må jeg spise mat med høyere næringsinnhold. Gikk på GR-kurs for 15 år siden eller så, da skulle jeg ha ca. 1200 kcal pr. dag. Men verden går kanskje framover? ;-)

Nå veier jeg altså 94 kilo, er 164 cm høy, kvinne født i 1969, trener eller trimmer ikke på fritida. (Dvs - nå har jeg begynt å gå en en tur hver eller annenhver dag..) På jobb mandag-fredag går jeg 10-11000 skritt, målt over tid med skritt-teller.

Kan du hjelpe meg, så blir jeg veldig glad :o)

Gjest ViViola

Jeg går ikke på kurs, men prøver så godt jeg kan på egenhånd :-)

Det jeg allerede vet: Ikke spis for lite! Så derfor startet jeg denne tråden, siden jeg ser at jeg enten får såpass lite kalorier i meg, eller så må jeg spise mat med høyere næringsinnhold. Gikk på GR-kurs for 15 år siden eller så, da skulle jeg ha ca. 1200 kcal pr. dag. Men verden går kanskje framover? ;-)

Nå veier jeg altså 94 kilo, er 164 cm høy, kvinne født i 1969, trener eller trimmer ikke på fritida. (Dvs - nå har jeg begynt å gå en en tur hver eller annenhver dag..) På jobb mandag-fredag går jeg 10-11000 skritt, målt over tid med skritt-teller.

Kan du hjelpe meg, så blir jeg veldig glad :o)

Når jeg legger deg inn med en faktor som heter "stillesittende arbeid og fritid" samt med 600 forbrukte kalorier i trim (gåturene dine, satser på at du har rask gange i 30 minutter 3 dager i uka, slik at du forbrenner 200 kalorier pr. gang), da ender jeg ut med at du skal ha 1600 kalorier pr dag.

Ser du skriver at du gjør dette på egenhånd. Jeg vil bare så veldig, veldig anbefale Grete Roede-kurs, alternativt noe annet i kurssystemsform. Det er mye, mye lettere å lykkes om man er sammen med andre, har andre å snakke med osv.

Lykke, lykke til! :-)

Gjest ViViola

Det vil _jeg gjerne vite_.

77 kg, 168 cm høy, stillesittende arbeid, trener svært lite skal skjerpe meg, f. -74.

Med samme forutsetninger for arbeid/fritid og trim som i svaret til "skal ned 19 kilo" rett over her, så havner du i samme kategori for kalorier pr dag.

Du bør absolutt greie å trimme, ikke bare fordi det forbrenner kalorier der og da, men også fordi at når du bygger muskler, så forbrenner du mer hele tiden. Og _det_ er smart! :-)

Sier det igjen - meld deg på kurs, det er kjempesmart! :-)

Gjest skal ned 19 kilo

Når jeg legger deg inn med en faktor som heter "stillesittende arbeid og fritid" samt med 600 forbrukte kalorier i trim (gåturene dine, satser på at du har rask gange i 30 minutter 3 dager i uka, slik at du forbrenner 200 kalorier pr. gang), da ender jeg ut med at du skal ha 1600 kalorier pr dag.

Ser du skriver at du gjør dette på egenhånd. Jeg vil bare så veldig, veldig anbefale Grete Roede-kurs, alternativt noe annet i kurssystemsform. Det er mye, mye lettere å lykkes om man er sammen med andre, har andre å snakke med osv.

Lykke, lykke til! :-)

Tusen takk for tips :-)

Ser ut til at jeg må finne på noe lurt for å få i meg litt mer næring, da. Har ligget mellom 1100 og 1300 pr dag. Blir litt sånn at jeg sitter og lurer på hva jeg kan spise nå i kveld for å fylle opp "kvoten"... ;-)

Gjest ViViola

Tusen takk for tips :-)

Ser ut til at jeg må finne på noe lurt for å få i meg litt mer næring, da. Har ligget mellom 1100 og 1300 pr dag. Blir litt sånn at jeg sitter og lurer på hva jeg kan spise nå i kveld for å fylle opp "kvoten"... ;-)

Du bør nok forsøke å fordele maten mer utover dagen.

La frokost og lunsj være 220 kalorier. La mellommåltid (mellom lunsj og middag) være 110 kalorier. Spis yoghurt/drikk melk for 200 kalorier, det samme med frukt. Og spis 400 kalorier til middag. (Grønnsaker er ikke inkludert i kaloritellingen, du kan spa innpå med gulrot og kålrot og hva du enn vil hele dagen.)

La brødskivene bli tykkere. Jeg fatter fortsatt ikke hvordan du får til 15 grams brødskiver, men det er nå så (jeg baker selv, da, så mine brød er vel større enn kjøpebrød, men allikevel). 2 skiver a 30 gram til både frokost og lunsj, legg på 20 g pålegg på hver. Tomat og agurk eller paprika kan du bøtte på med, de telles ikke.

Fordel yoghurt og frukt mellom alle måltidene. IKKE spis sjokolade og sånt i uka for å komme opp i kalorimengde.

Og - skjei ut på lørdag, la deg selv komme opp i 2000 kalorier èn dag i uka. Tenk ukesnitt på kalorimengde pr. dag.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...