Gjest takknemlig for svar fra noen Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan en kan få tak i mattebøker på nett. For grunntrinnet. Jeg skulle hatt en god bok med god oppbygging for læring gangetabellen. Gutten min sliter med dette og jeg synes ikke grublenett er gode i denne forbindelse. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 Gangetabellen må bare pugges. http://www.norsknettskole.no/student04/304marilinst/prosjekt2/Hovedmeny/Hovedmeny.htm 0 Siter
Maya Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 Vi holder også på med gangetabellen, og det må bare pugges. Ingen vei utenom, dessverre. Men det går bare noen dager om du er flink å spørre, så har de taktet på det. 0 Siter
Gjest takker for sv Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 Vi holder også på med gangetabellen, og det må bare pugges. Ingen vei utenom, dessverre. Men det går bare noen dager om du er flink å spørre, så har de taktet på det. Gutten min sliter litt. Han kunne den for noen år siden, men så fikk han problemer med livet, depresjoner, hukommelse, motivasjon. Nå må det læres på nytt og motivasjon og selvfølelse rundt matte er helt borte. Pugging er spesielt vanskelig:o( 0 Siter
Kitina Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 Lær bort en ting i alle fall: Å gange med null er bare tull, for det blir null. Regler er gode å ha. 0 Siter
linko Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 Min svigermor var mattelærer på barnetrinnet før hun ble pensjonist og sverger til 30 gangeoppgaver etter frokost. Tar ikke lang tid, og gjør at man stadig får trening. I begynnelsen laget jeg oppgavene slik at hun kunne hoppe-telle (1*1, 1*2, 1*3 osv) etterhvert blandet jeg. I starten fikk hun oppgavene skriftlig og senere testet jeg henne muntlig. Har ikke vært 100% konsekvent, men er blitt mye flinkere til å huske dette. I tillegg har jeg hørt om de som har hengt f.eks 8-gangen på do en periode, senere byttet ut med f.eks 7-gangen. Stadige påminnelser her også :-) 0 Siter
grot Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 Gutten min sliter litt. Han kunne den for noen år siden, men så fikk han problemer med livet, depresjoner, hukommelse, motivasjon. Nå må det læres på nytt og motivasjon og selvfølelse rundt matte er helt borte. Pugging er spesielt vanskelig:o( Det finnes cd med melodi til gangetabellen. En melodi for to-gangen, en for tre-gangen etc. En noe kritisert metode siden barna først og fremst lærer en sang, de lærer ikke å gange. Men barna kan bruke den til å nynne seg frem til riktig svar. Jeg ville gjerne sverget til denne om jeg ikke fikk lært barna mine gangetabellen på en annen måte. Det er jo veldig viktig kunnskap å ta med seg videre i matematikkopplæringa. Vet ikke om disse sangene finnes på nett... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 Her er en matteside jeg nettopp har oppdaget. Kanskje noe som kan passe dere der? : http://www.matematikk.org/_grunnskole/index_grunnskole.html# En annen link til mattesider som kanskje også kan være aktuelle: http://www.lokus123.no 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 ''opplæring av gangetabellen'' Ja, hvordan skal man egentlig lære opp gangetabellen? Har tro på det de andre sier om at pugging er det eneste som duger + at spørsmål fra de voksne/spørreleker kan hjelpe. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 Gutten min har et opplegg akkurat nå, der vi som foreldre skal skrive under på at han kan de ulike tabellene i rekkefølge og med hopping - tre ulike dager. Det betyr at vi kanksje en kveld øver på 1-6 gangen, i rekke følge og med hopping, og signerer på det - og så en annen kveld øver på 7-10 gangen og vøer på det. Tre signaturer på hver tabell skal det være - og så skal de ta gange-sertifikatet. 0 Siter
Maya Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Gutten min sliter litt. Han kunne den for noen år siden, men så fikk han problemer med livet, depresjoner, hukommelse, motivasjon. Nå må det læres på nytt og motivasjon og selvfølelse rundt matte er helt borte. Pugging er spesielt vanskelig:o( Da er det ekstra viktig å pugge. Sønnen vår er prematur og all forskning tilsier nå at de må pugge mer enn andre. Og det ser vi godt på sønnen vår. Han må pugge det meste for at det skal sitte. Men gjør puggingen litt morro! Jeg har f eks laget et opplegg med klistremerker, slik at han kan opparbeide seg forskjellige ting eller rettigheter etter hvert som han kan og gjør ting. Og det funker fint. F eks skal vi på kino når han har gjort helt ferdig den gamle Abakusboka. Vi har i to år nå hatt en mattestund hver kveld. Og det gleder både han og lillebroren seg til. Jeg har gjort det til en kosestund. Og flere i klassen har etter tips fra oss gjort det samme. Lykke til! 0 Siter
Maya Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Gutten min sliter litt. Han kunne den for noen år siden, men så fikk han problemer med livet, depresjoner, hukommelse, motivasjon. Nå må det læres på nytt og motivasjon og selvfølelse rundt matte er helt borte. Pugging er spesielt vanskelig:o( Det er jo trist. Men det finnes en del spill man kan kjøpe og det finnes masse på sider på internett. Vi fikk en liste fra skolen med forskjellige steder som ungene kunne gå inn på. I tillegg leste jeg at Nintendo me hjernetrimspill økte ungenes kunnskaper i matte. Da blir det jo en lek, når det er Nintendo. Leste det i VG eller var det Dagbladet i går. Et norskt eksperiment som var gjort. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.