Psykojenta Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Nå aner ikke jeg noe om hvordan medisiner i psykiatrien tas opp eller noe - og noen sier jo at medisiner tas bedre opp om de tas i forbindelse med et måltid.. Er det sånn?? at medisinene tas opp bedre? Om så..vil det egentlig også bety at vi som sliter med maten får dårligere effekt av medisinene? (trodde egentlig at effekten burde blitt bedre jeg da..siden kroppen har mindre å jobbe med) Hvis det over stemmer...at jeg ikke får særlig effekt av medisinene jeg tar(og har tatt) pga. matinntak.. hva gjør jeg da egentlig? bare endrer matvanene?skjerper meg? Får hjelp? --ser ikke helt hvor jeg skal endre eller noe... Matproblemer er jo også psykisk(med fysiske "bivirkninger").. er det egentlig noe som kan gjøres? for det er vel ikke noe vits i å fortsette prøve medisiner om mat har noe som helst å si på dette? Håper på svar - tanker - teorier rundt disse tingene... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324414-nhdopptak-av-medisiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Når det står at medisiner skal taes sammen med mat kan det bety flere ting. Det vanligste er at medisinen taes med mat for å unngå kvalme og ubehag i magesekken. Noen får aldri slike bivirkninger og da er dette følgelig ikke relevant for dem. Noen medisiner taes kanskje bedre opp sammen med mat, men det er ikke slik at man bør kutte medisin fordi man spiser lite. Og når det står "taes sammen med mat" betyr det nødvendigvis ikke et helt måltid. Noen munnfuller med et eller annet er nok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324414-nhdopptak-av-medisiner/#findComment-2695877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykojenta Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Når det står at medisiner skal taes sammen med mat kan det bety flere ting. Det vanligste er at medisinen taes med mat for å unngå kvalme og ubehag i magesekken. Noen får aldri slike bivirkninger og da er dette følgelig ikke relevant for dem. Noen medisiner taes kanskje bedre opp sammen med mat, men det er ikke slik at man bør kutte medisin fordi man spiser lite. Og når det står "taes sammen med mat" betyr det nødvendigvis ikke et helt måltid. Noen munnfuller med et eller annet er nok. Takk for svar! Joda skjønner det der - men det står ikke det på disse medisinene..(og hvis du vil/orker har jeg skrevet litt om dette på det forrige tråden min-i alle fall ett av svarene(jeg dobbeltposta..)) Jaja...finner kanskje ut av det etterhvert.. Jeg tør jo ikke røre medisinene selv om de ikke virker - men tenkte kanskje at hvis det jeg spør om stemmer..så er det jo ikke såå rart at jeg ikke har hatt nevneverdig effekt av noen jeg har prøvd liksom.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324414-nhdopptak-av-medisiner/#findComment-2696008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Det finnes noen få medisiner som er avhengig av matinntak. Legen din vil kunne opplyse deg om det gjelder de medisinene du blir anbefalt. Lamictal og Lithionit er ikke medisiner som må tas sammen med mat. Om en er i tvil om dosen er riktig, kan en måle hvor mye medisin det er i blodet/serum. "Serumkonsentrasjonsmåling". For litium bør en måle ca hver 3. mnd. For Lamictal måler en etter at en har nådd måldosen. Deretter bruker jeg å måle hvert 2.-3. år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324414-nhdopptak-av-medisiner/#findComment-2696087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykojenta Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Det finnes noen få medisiner som er avhengig av matinntak. Legen din vil kunne opplyse deg om det gjelder de medisinene du blir anbefalt. Lamictal og Lithionit er ikke medisiner som må tas sammen med mat. Om en er i tvil om dosen er riktig, kan en måle hvor mye medisin det er i blodet/serum. "Serumkonsentrasjonsmåling". For litium bør en måle ca hver 3. mnd. For Lamictal måler en etter at en har nådd måldosen. Deretter bruker jeg å måle hvert 2.-3. år. Tusen takk for svar! Vel..vet ikke om dosene er riktig jeg da det ikke er såå lenge siden endringene.. ''Lithioniten i sep/okt(husker ikke helt) '' Speilet(serumkonsentrasjonen) siden da..gått nedover.. 1.2 - 1.0 - 0.9 - 0.8 - og nå 0.6(målt 04.02) ''Lamictalen ble sist endra 06.01'' konsentrasjonen ved økning på 100mg gikk fra 27-34 (så sånn sett burde jo medisinen nå fungere..? i stedet fikk jeg en nedtur uten like ei uke etter økning(den kan jo ha kommet på tross av og ikke på grunn av da))Er i alle fall ikke over den nedturen enda..(jeg har brukt å svinge nesten fra uke til uke) det er derfor jeg lurer...for jeg har jo hatt endel medisiner opp igjennom nå - og når ingen fungerer særlig.. da må jeg begynne lete utenfor "normal-sirkelen" liksom..For de er ikke i tvil om at det er Bipolar jeg er..så da er det jo på en måte ikke feilmedisinering i den forstand..eller? Jaja..tusen takk for svar i alle fall ! ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324414-nhdopptak-av-medisiner/#findComment-2696172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.