Gå til innhold

Utvikle sykdommer

Gjest En som ikke har det helt bra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om man kan utvikle psykiske lidelser med langvarig depresjon?

Er psykiske lidelser noe man er født med eller kan man utvikle det med langvarig, dyp depresjon?

Jeg tenker egentlig på forskjellige diagnoser. Jeg har selv depresjon, men som mange andre, så hadde en diagnose vært positivt, istedet for å bare være en ``deprimert``person.

Er sykemeldt, og i desse tider er mange deprimerte, og det gjør vel litt vondt at jeg kun er deprimert, når jeg føler meg så mye verre. Mange tenke:Ess, han er bare deppa..Uff.

Jeg skal begynne hos psykolog, med desse egenskapene hos meg selv:

-Trøtthet

-Lite energi, og må ha hjelp til vask, handling o.l

-Ser det negative på alt, og blir dypt såret for småting

-Får ca.en gang i måneden perioder der jeg gråter konstant i et par dager

-Har 2-3 ganger tenkt på selvmord

-Jeg kan sove i 10-13 timer

-Orker ikke arbeide i langvarige perioder

-Depresjonen har vart i ti år, der jeg har konstant vært ``nedfor``, med få oppturer

-Går på Tolvon og 20 mg Cipralex+Imovane for søvnen

Takk for alle svar jeg kan få

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte noe vesentlig: Sliter med sosial angst, å ta telefon, i store selskap, venneforhold, offentlige plasser etc.

Kommer meg generelt ikke ut.

Gjest kaffekanna
Skrevet

Depresjon og sosial angst er jo psykiske diagnoser da. Vet ikke va som er en skikkelig diagnose jeg... skulle vel være mere enn nok å slite med dette vel???

Skrevet

Depresjon og sosial angst er jo psykiske diagnoser da. Vet ikke va som er en skikkelig diagnose jeg... skulle vel være mere enn nok å slite med dette vel???

Jo, det er vel nok.. Men, har vanskelig for å forklare.. Men det er så mange som sliter idag, mange som går på piller for alt mulig av psykiske problemer. Og føler kanskje at de som har det hakket verre, blir behandlet på samme måte som de med mild depresjon pga.kjæresteproblemer eller familieforhold.

Jeg hadde nesten blitt glad for å få en skikkelig diagnose, en grunn for å vite hvorfor jeg er slik, og hva som kan gjøre meg bedre..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Depresjon er en egen diagnose. Det er på verdensbasis den aller viktigste årsaken til at mennesker mister sin funksjon.

Årsaken er både en medfødt disposisjon og større belastninger gjennom livet.

Det finnes mer avansert behandling/medisinering enn den du får nå. Det er også mulig å prøve ECT.

Skrevet

Glemte noe vesentlig: Sliter med sosial angst, å ta telefon, i store selskap, venneforhold, offentlige plasser etc.

Kommer meg generelt ikke ut.

Noen har angst i utgangspunktet, og blir sliten av det, som igjen kan føre til depresjon. Hvis du har depresjon i utgangspunktet, så kan det utvikle seg til angst. Men her er det mye på hva slaks personlighet du ellers har. Både angst og depresjon er jo en psykisk lidelse som berører våre følelser og tanker. Depresjonen berører først og fremst følelsene, mens angsten berører tankene. Hva tror du begynte først av disse to lidelsene ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...