Gjest tubamaria Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hei! Jeg vet ikke om du er rette person til å svare på dette, men jeg prøver likevel. Jeg er musikklærer og spiller tuba. Jeg har fått en elev som har vært veldig dyktig tubaist, men av en eller annen grunn får han nesten ikke lyd i instrumentet lenger. Vi har prøvd mange forskjellige metoder, men ingeting ser ut til å virke. Musklene hans ser ut til å skjelve litt ukontrollert når han prøver å stramme de, særlig når han strammer de hardt. Jeg har hørt om andre tilfeller av slikt hvor musikere har måttet lære seg opp helt på nytt og ved å spille på en annen måte. Har også hørt "rykter" om at det kan ha noe med at noen nerver har blitt skadet eller sluttet å virke som de skal. Hva synes du dette høres ut som? Er det noe vi kan gjøre, eller må han rett og slett finne nye måter å bruke disse musklene på? Når man spiller tuba bruker man leppemusklene mye men også muskler utover i kinnet. Håper du kan hjelpe meg. Min elev er mellom 30- 40 år, vært en meget dyktig musiker og er nå veldig frustrert over å ikke engang få til en eneste tone. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324482-nervesykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 At en tidligere dyktig hornblåser nå ikke er istand til å få frem en lyd, gjør meg virkelig nysjerrig. At dette skylles en "nervøs blokkering" høre for meg utrolig ut, men dette må vel du som pedagog evt. ha mistanke om selv. Jeg går ut ifra at musikkeren selv har innsikt slik at han/hun er motivert for mer undersøkelse. Hvis det er andre symptomer som tyder på svekket muskulatur, dårlig koordinasjon eller andre ting som "ikke rimer", bør legen konsulteres. I første omgang fastlegen og senere evt. spesialist i neurologi. Hvis eleven har den manglende evnen til å blåse horn som det eneste symptomet, kan konsultasjon hos fysioterapeut også være aktuelt. Lykke til med eleven din ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324482-nervesykdom/#findComment-2696554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariadenstore Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 At en tidligere dyktig hornblåser nå ikke er istand til å få frem en lyd, gjør meg virkelig nysjerrig. At dette skylles en "nervøs blokkering" høre for meg utrolig ut, men dette må vel du som pedagog evt. ha mistanke om selv. Jeg går ut ifra at musikkeren selv har innsikt slik at han/hun er motivert for mer undersøkelse. Hvis det er andre symptomer som tyder på svekket muskulatur, dårlig koordinasjon eller andre ting som "ikke rimer", bør legen konsulteres. I første omgang fastlegen og senere evt. spesialist i neurologi. Hvis eleven har den manglende evnen til å blåse horn som det eneste symptomet, kan konsultasjon hos fysioterapeut også være aktuelt. Lykke til med eleven din ! Det er ingen andre "tegn" til at noe er galt. Jeg har hørt om andre messingblåselærere som har vært borti dette problemet, og vet om ihvertfall tre andre tilfeller i tillegg til min elev, men tror nok det også finnes mange flere. En pedagog har forklart for meg at han jobber med å finne en helt ny måte å spille på instrumentet på, altså å begynne å trene opp musklene på nytt på en helt annen måte. Så på en måte vet jeg jo egentlig hva eleven må gjøre, men jeg bare lurte på om denne tilstanden er kjent for leger, og om det er en grunn til at det skjer, eller om det finnes en behandlingsform for det. Det er jo et lite utbredt problem, for det er jo bare musikere som bruker lepper og kinn som merker at dette problemet kommer. Alt annet virker som det skal, så jeg regner med en ikke-musiker ikke ville ha merket om han/ hun fikk dette. Men for både amatørmusikere og yrkesmusikere som rammes av dette er det en utrolig vanskelig situasjon. For de fleste er jo ikke spillingen bare en jobb eller fritidsaktivitet, men en hel livsstil og også mye av grunnlaget for selvtillitt og livskvalitet hos musikeren. Vi tar kontakt med spesialistene du har anbefalt, og håper vi finner en løsning på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324482-nervesykdom/#findComment-2696889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Det er ingen andre "tegn" til at noe er galt. Jeg har hørt om andre messingblåselærere som har vært borti dette problemet, og vet om ihvertfall tre andre tilfeller i tillegg til min elev, men tror nok det også finnes mange flere. En pedagog har forklart for meg at han jobber med å finne en helt ny måte å spille på instrumentet på, altså å begynne å trene opp musklene på nytt på en helt annen måte. Så på en måte vet jeg jo egentlig hva eleven må gjøre, men jeg bare lurte på om denne tilstanden er kjent for leger, og om det er en grunn til at det skjer, eller om det finnes en behandlingsform for det. Det er jo et lite utbredt problem, for det er jo bare musikere som bruker lepper og kinn som merker at dette problemet kommer. Alt annet virker som det skal, så jeg regner med en ikke-musiker ikke ville ha merket om han/ hun fikk dette. Men for både amatørmusikere og yrkesmusikere som rammes av dette er det en utrolig vanskelig situasjon. For de fleste er jo ikke spillingen bare en jobb eller fritidsaktivitet, men en hel livsstil og også mye av grunnlaget for selvtillitt og livskvalitet hos musikeren. Vi tar kontakt med spesialistene du har anbefalt, og håper vi finner en løsning på dette. Spennende hvis du på en eller annen måte forteller hva dette ender opp med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324482-nervesykdom/#findComment-2698823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.