Gå til innhold

Helgemiddager for slankere.

Anbefalte innlegg

Gjest to om samme ting
Skrevet

Både min sønn og jeg prøver å spise litt mer fornuftig og kalorifattig mat for tiden.

Men jeg er litt tom for ideer på sånn litt ekstra god lørdagsmiddag. Ellers så blir det jo gjerne Taco, pizza, lasagne eller annet slikt på helgen.

Er det noen med slike sunne lørdagsmiddager på lur?

Er i såfall veldig takknemmelig. Er jo viktig å vise sønnen min at det går ann å spise godt selv om vi passer vekten også :D

Gjest to om samme ting
Skrevet

Hva med wok?

Jo, men hva bruker vi helst i slankewok da?

Svinekjøtt?

Skrevet

Svinekjøtt?

Alt som er sunt. ;)

Jeg har ikke så god greie på slanking, for det har jeg aldri gjort. Men vi bruker enten svinekjøtt eller kyllingkjøtt i woken. Og massevis av brokkoli, gulrøtter og all slags andre grønnsaker dere liker. Vi pleier å bruke en tomat-woksaus, men den er kanskje ikke så sunn.

Så kan du velge om du vil ha nudler eller ris til, og ris finnes vel i forskjellige "sunnhetsgrader" om man kan si det sånn.

Gjest Aimabel
Skrevet

Alt som er sunt. ;)

Jeg har ikke så god greie på slanking, for det har jeg aldri gjort. Men vi bruker enten svinekjøtt eller kyllingkjøtt i woken. Og massevis av brokkoli, gulrøtter og all slags andre grønnsaker dere liker. Vi pleier å bruke en tomat-woksaus, men den er kanskje ikke så sunn.

Så kan du velge om du vil ha nudler eller ris til, og ris finnes vel i forskjellige "sunnhetsgrader" om man kan si det sånn.

Fullkornseggenudler er kjempegodt! Og sunt :-) Bare koker det først og så hiver det oppi woken og rører det inn på slutten, nam!

Skrevet

Ingen grunn til ikke å fortsette å spise taco eller lasagne, men bruk karbonadedeig, ferske tomater og løk, fullkorn tortillaer/ pastaplater, dropp rømmen og halver mengden ost og mais. :) Og - dropp brødet til lasagnen, server heller en salat til.

Pizza kan du godt lage også, men bruk grovere mel og lag en tynn bunn, lag tomatsausen selv og topp med en moderat mengde ost. Også her kan du servere en salat til. Tror det er mange som lager kjedelig mat når de skal spise sunt, og da er det dømt til å bli et kortvarig prosjekt spør du meg. ;)

Ellers er det et generelt tips å bruke så rent og lyst kjøtt som mulig (altså ikke kjøttdeig) og kutte på fettrike produkter som ost, fløte, h-melk, rømme etc. Og kutte sukkerholdige drikker helt.

Skrevet

Grethe Rohde har visstnok en kokebok med festmåltider, og der skal det være mye godt man kan servere i helgene eller når man har gjester :-) Ellers er jo kylling, ris og salat festmat for meg iallfall, og det er magert og godt :-)

Skrevet

Svinekjøtt?

Laks er så nydelig til wok.

Og kylling,men laksen er myyyyyyyeeeee bedre. :-)

Gjest to om samme ting
Skrevet

Grethe Rohde har visstnok en kokebok med festmåltider, og der skal det være mye godt man kan servere i helgene eller når man har gjester :-) Ellers er jo kylling, ris og salat festmat for meg iallfall, og det er magert og godt :-)

Da kanskje jeg burde fått tak i den boka :)

Jeg er også veldig glad i salat og kyllingfilet ol.

Nykokt mager fisk og deilige grønnsaker er hærlig, men ikke veldig lørdagspreget da :)

Gjest to om samme ting
Skrevet

Ingen grunn til ikke å fortsette å spise taco eller lasagne, men bruk karbonadedeig, ferske tomater og løk, fullkorn tortillaer/ pastaplater, dropp rømmen og halver mengden ost og mais. :) Og - dropp brødet til lasagnen, server heller en salat til.

Pizza kan du godt lage også, men bruk grovere mel og lag en tynn bunn, lag tomatsausen selv og topp med en moderat mengde ost. Også her kan du servere en salat til. Tror det er mange som lager kjedelig mat når de skal spise sunt, og da er det dømt til å bli et kortvarig prosjekt spør du meg. ;)

Ellers er det et generelt tips å bruke så rent og lyst kjøtt som mulig (altså ikke kjøttdeig) og kutte på fettrike produkter som ost, fløte, h-melk, rømme etc. Og kutte sukkerholdige drikker helt.

Du har rett, spise det meste men bytte bort lyst brød, fett kjøtt osv.

Det høres jo helt riktig ut :)

Skrevet

Du har rett, spise det meste men bytte bort lyst brød, fett kjøtt osv.

Det høres jo helt riktig ut :)

Ikke sant? Det gjør det helt overkommelig å spise sunt, sant. Dersom man kun kan spise kyllingfilet og kokt torsk blir det stusselig. Tror det er litt samme prisnipp som julematen; Det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår man legger på seg av, men det man spiser mellom nyttår og jul... ;)

Jeg spiser relativt sunt uten at det handler om slanking, men ingen får ta fra meg godteri og chips i helga. Jeg spiser stort sett alt, men stopper når jeg er mett, bruker bygg og rug i baksten, spiser masse grønt og dropper fete, fløtebaserte sauser sånn til hverdags. Og så bruker jeg en raus parsjon viljestyrke på å la helga vare bare én eller to kvelder, ikke fra torsdagskveld t.o.m. søndag... ;)

Skrevet

Svinekjøtt?

Kylling eller laks er knallgod i wok!

Gjest to om samme ting
Skrevet

Kylling eller laks er knallgod i wok!

Laks er jo hærlig mat. Men er ikke laks veldig fet? Altså sånn feil fet?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Laks er rik på flerumettede fettsyrer, som omega 3.

Dvs _sunt_ fett. Godt for bl.a hjerne, hjerte og blodårer.

Onsdag1365380628
Skrevet

Laks er kjempesunt, og helt riktig fett. Hiv innpå!

Gjest to om samme ting
Skrevet

Laks er kjempesunt, og helt riktig fett. Hiv innpå!

Ja, da er det jo ingen sak, for Laks er jo enormt godt :)

Skrevet

Jeg tror ikke du skal bli så "hysterisk" at du ikke kan spise ren laks fordi den er for fet... Men du har rett, torsk inneholder 13.4 g fett mot torskens 0,3! Alikevel er det jo sunt fett da og noe fett skal vi jo ha så.

Gjest to om samme ting
Skrevet

Jeg tror ikke du skal bli så "hysterisk" at du ikke kan spise ren laks fordi den er for fet... Men du har rett, torsk inneholder 13.4 g fett mot torskens 0,3! Alikevel er det jo sunt fett da og noe fett skal vi jo ha så.

Neida, vil vel ikke kutte helt ut å spise ting med fett.

Men hvis laksen er fryktelig feit så går det jo å bytte den med masse annen god fisk :)

Men nå sier flere her at fettet i laksen er det fettet vi skal ha så da er jo det greit :)

Skrevet

Om du lager tacos med karbonadedeig, lett ost og lett rømme/lett dressing + masse grønnsaker så er ikke dette så dårlig mat.

Lasagne kan du lage med fullkornspasta, karbonadedeig og lettost + salat til.

Jeg velger alltid å gjøre det på denne måten. Begge deler blir veldig godt.

Og så har det jo mye med mengden å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...