Gå til innhold

Forstoppelse - hva hjelper?

Gjest Forstoppelse - hva hjelper?

Anbefalte innlegg

Gjest Forstoppelse - hva hjelper?
Skrevet

Har hatt treg mage de siste dagene. Gjør utrolig vondt å gå på do og kommer nesten ikke noe ut. Er et problem som har kommet nettopp og tror ikke det har noe med kostholdet å gjøre da jeg spiser sunt og trener. Har derimot lavt stoffskifte så det kan ha noe med saken å gjøre.

Finnes det noen reseptfrie medisiner mot dette som funker bra? Føler at forbrenninga mi har stoppet helt grunnet dette.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det finnes avføringsmidler- som kan tas for å "komme igang" igjen. Tok en tablett om kvelden en gang, som ga effekt om morgenen. Husker ikke hva det het. Slike tabletter skal man ikke ta for mange dager- for da blir problemet vondt verre om jeg har skjønt det rett.

Det finnes også noe som heter Duphalac, som mykgjør avføringen. Denne er bedre om du må bruke slike midler over litt lengre tid.

Mikrolax er også et alternativ- som engangs-greie - til å "komme igang".

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det finnes mye på apoteket som er reseptfritt som hjelper treg mage. Fiber må til, og da må du få i deg rikelig med vann slik at fiberen ikke virker mot sin hensikt.

Akkurat nå står det stille i hodet mitt hva de forskjellige produktene heter. Oxytarm skal ha en variant som hjelper. Benefiber er vel en som du blander ut i vann. Hør med apoteket, de sitter med kunnskap.

Du må være mye i bevegelse, det hjelper. Og rikelig med vann. En sterk kopp kaffe om morgenen hjelper mange for å sette magen i gang.

Her var noen matråd:

http://www.lommelegen.no/321804/matraad-naar-du-har-forstoppelse

Svisker har jeg hørt skal være gode greier, jeg liker ikke smaken så jeg har aldri prøvd.

Skrevet

Kiwi og linsefrø pleier å være veldig effektivt mot forstoppelse. Linsefrøene må lige i bløt i noen timer eller over natta før du spiser dem.

Ellers drikk mye vann og gå tur, slik at du får bevegelse på magen.

candyqueen_83
Skrevet

"Frukt og fiber" fra helsekost. Ta en terning før du legger deg, så kommer det ut når du står opp ;O) De smaker godt også.

jasåsånnerdet
Skrevet

Idoform - enten Immuno eller den med grønn label. Fås kjøpt på apoteket.

Svisker.

Yoghurt.

Fiberrik kost.

Musli (Go' Dag) & entenen Biola, Kulturmelk eller vanlig melk.

Nutrilett Karamell/Brownies/Peanøtt Bar (fås kjøpt i dagligvareforretning, du finner det der hvor kosttilskuddet befinner seg). NB! Meget effektivt.

Biola.

Knekkebrød.

Unngå fint brød. Prøv å spise fiberrik kost, og over lenger tid. Det er viktig for å få fart på magen igjen.

Det er også viktig å være i bevegelse for å få fart på fordøyelsen. Tren, evt. gå tur regelmessig.

Skrevet

Ved treg mage/ forstoppelse pleier jeg drikke et par kopper med fennikel-te/anis-te. fås kjøpt på helsekost. Det hjelper. For å holde magen fin, kan man gjerne drikke en kopp hver dag uansett. Men ikke mer enn en kopp dersom man ikke har forstoppelse, for da vil man kunne få diare.

Gjest bruker det selv
Skrevet

Lakteriose tror jeg det heter. Ikke farlig å bruke hverken for voksne eller barn i henhold til hva lege sier.

Ellers så bør du spise et par tørka fiken og tørka svisker. Finnes ferdige i poser i dagligvarehandelen.

Ypperlig for trege mager.

Skrevet

Hvis det er i nederste del av tarmen du føler det har stoppet opp, kan du prøve microlax eller dulcolax fra apoteket. Det er hhv miniklyster og stikkpille som virker relativt raskt.

Onsdag1365380628
Skrevet

Du har fått en mengde gode råd ser jeg, og dette hjelper på sikt. Men om man har virkelig forstoppelse og problemet sitter i endetarmsåpningen og føles stort og tørt, og ikke vil ut hjelper det lite å fylle på med riktig kost. Da må hjelpen komme utenfra og det som hjelper best er et lite klyster som du kan kjøpe på apoteket. Det gir effekt straks og man får tømt tarmen og forhåpentligvis er problemet borte.

Skrevet

Oxy tarm. Fås kjøpt på helse kosten. Virker kjempe bra :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...