sort som natta Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 hvis jeg spiser en pose potetgull på en kveld(f.eks lørdag),er det da bedre enn å dele den opp på flere dager(samme mengde altså)?Ser det er mye fokus på det med å nyte noe lørdagen(selv har jeg tirsdag som min kose-dag,samme åssen ukedag regner jeg med!) har det noe med forbrenning å gjøre?at ved å innta mye på en gang,så gir du et slgs kick? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324610-hvorfor-anbefales-snacks-en-dag-i-uka/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i praksis Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Nei, jeg tror ikke det har noe å si mht forbrenning. Det er en gammel "regel" med lørdagsgodteri, så noe henger sammen med gamle kostholdsregler, og noe henger sammen med barneoppdragelse (veldig greit å henvise til lørdag når bana vil ha sjokolade på tirsdag). Og så er det slik at vi ofte ikke er så standhaftige - og da er det lett at man putter i seg mer godterier totalt sett hvis man åpner for dette hver dag. I dag er jo godteri og brus mye billigere enn det var for noen generasjoner siden (sammenlignet med sunn mat) Så i praksis blir det lett blir slik at hvis man tillater seg å spise godterier hver dag, så blir det ofte mer enn en syvendedel enn det man spiser på lørdagen. Og at godteri ofte inneholder sukker, slik at det av hensyn til tennene er lurere å spise det en kveld i uken (hvor man kanskje er ekstra flink med tannpuss etterpå) Og at usunnt snacks tar plassen til sunn mat, og at det er greit at man erstatter / reduserer ett sunt måltid i uken med usunnt snacks, For selv om man spiser en pakke sjokoladekjeks på lørdag kveld, så orker man et sunt kveldsmåltid søndag - fredag. Spiser man derimot to-tre sjokoladekjeks hver ettermiddag, vil det gjøre at man heller spiser dette enn et grovt knkkebrød med sunnt pålegg. Kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324610-hvorfor-anbefales-snacks-en-dag-i-uka/#findComment-2698001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Jeg personlig har en teori om at det e bedre å innta de mange ekstra kaloriene på en gang istedet for å fordele dem utover uka. Det er begrenset hvor mye kroppen kan ta opp, så hvis man først skeier ut så kan man etter mitt skjønn gjøre det ordentlig. Jeg teller heller ikke antall kalorier, men tenker karbohydrater. Selv en liten utskeielse i form av en bolle gir utslag på vekten hvis jeg spiser hver dag, mens en stor pose bacongull gjerne kan nytes om så hver kveld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324610-hvorfor-anbefales-snacks-en-dag-i-uka/#findComment-2698002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tjosann Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Det blir vel feil å si at det anbefales snacks en gang i uka. Det er faktisk noe vår kropp overhodet ikke har bruk for. Men før i tiden koste man seg med lørdagsgodteri og dette er nok noe som har blitt plukket opp og ført videre av slanke-eksperter. De fleste av oss liker snacks/usunn mat og det er vanskelig nok å endre kostholdet til det sunnere. I tillegg skal man avstå fra all kos (snacks/godteri) Derfor skal man få "kose" seg litt ekstra en gang i uken Resten derimot er det et h' hehe. Selv spiser jeg litt godteri hver dag og da mener jeg litt. Jeg har allikevel gått ned mange kilo. Alt med måte er fine greier, både når det gjelder mat og snacks. Jeg synes også jeg har bedre kontroll på denne måten. Inntaket av kalorier er den samme hver dag omtrent og aktivitetsnivået er det samme. Og jeg føler aldri behov for å sprekke, altså stappe i meg godsaker. Klarer man ikke å inneha denne kontrollen er sikkert det beste å avstå fra slikt de fleste dager og ha en kosekveld i uka. Det er da selvsagt best å ikke ha slikt tilgjengelig bortsett fra den ene dagen man skal tillate seg det. Vi er så forskjellig skrudd sammen at jeg tror ikke det finnes en løsning på dette med å begrense snacks/usunn mat, men at hver og en må finne ut hva som fungerer best for seg selv. Men jeg tror ikke det har noe å si for forbrenning, eller at det gir noen økt effekt i forhold til vektnedgang å bare innta det en gang i uka. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324610-hvorfor-anbefales-snacks-en-dag-i-uka/#findComment-2698008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sort som natta Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Det blir vel feil å si at det anbefales snacks en gang i uka. Det er faktisk noe vår kropp overhodet ikke har bruk for. Men før i tiden koste man seg med lørdagsgodteri og dette er nok noe som har blitt plukket opp og ført videre av slanke-eksperter. De fleste av oss liker snacks/usunn mat og det er vanskelig nok å endre kostholdet til det sunnere. I tillegg skal man avstå fra all kos (snacks/godteri) Derfor skal man få "kose" seg litt ekstra en gang i uken Resten derimot er det et h' hehe. Selv spiser jeg litt godteri hver dag og da mener jeg litt. Jeg har allikevel gått ned mange kilo. Alt med måte er fine greier, både når det gjelder mat og snacks. Jeg synes også jeg har bedre kontroll på denne måten. Inntaket av kalorier er den samme hver dag omtrent og aktivitetsnivået er det samme. Og jeg føler aldri behov for å sprekke, altså stappe i meg godsaker. Klarer man ikke å inneha denne kontrollen er sikkert det beste å avstå fra slikt de fleste dager og ha en kosekveld i uka. Det er da selvsagt best å ikke ha slikt tilgjengelig bortsett fra den ene dagen man skal tillate seg det. Vi er så forskjellig skrudd sammen at jeg tror ikke det finnes en løsning på dette med å begrense snacks/usunn mat, men at hver og en må finne ut hva som fungerer best for seg selv. Men jeg tror ikke det har noe å si for forbrenning, eller at det gir noen økt effekt i forhold til vektnedgang å bare innta det en gang i uka. takk for svar.da vet jeg litt mer iallefall:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324610-hvorfor-anbefales-snacks-en-dag-i-uka/#findComment-2698020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Det blir vel feil å si at det anbefales snacks en gang i uka. Det er faktisk noe vår kropp overhodet ikke har bruk for. Men før i tiden koste man seg med lørdagsgodteri og dette er nok noe som har blitt plukket opp og ført videre av slanke-eksperter. De fleste av oss liker snacks/usunn mat og det er vanskelig nok å endre kostholdet til det sunnere. I tillegg skal man avstå fra all kos (snacks/godteri) Derfor skal man få "kose" seg litt ekstra en gang i uken Resten derimot er det et h' hehe. Selv spiser jeg litt godteri hver dag og da mener jeg litt. Jeg har allikevel gått ned mange kilo. Alt med måte er fine greier, både når det gjelder mat og snacks. Jeg synes også jeg har bedre kontroll på denne måten. Inntaket av kalorier er den samme hver dag omtrent og aktivitetsnivået er det samme. Og jeg føler aldri behov for å sprekke, altså stappe i meg godsaker. Klarer man ikke å inneha denne kontrollen er sikkert det beste å avstå fra slikt de fleste dager og ha en kosekveld i uka. Det er da selvsagt best å ikke ha slikt tilgjengelig bortsett fra den ene dagen man skal tillate seg det. Vi er så forskjellig skrudd sammen at jeg tror ikke det finnes en løsning på dette med å begrense snacks/usunn mat, men at hver og en må finne ut hva som fungerer best for seg selv. Men jeg tror ikke det har noe å si for forbrenning, eller at det gir noen økt effekt i forhold til vektnedgang å bare innta det en gang i uka. Hørtes lurt ut. Inspirerende innlegg. Jeg er en søtmons, så jeg vil gjerne ha litt søtt hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324610-hvorfor-anbefales-snacks-en-dag-i-uka/#findComment-2707049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tjosann Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hørtes lurt ut. Inspirerende innlegg. Jeg er en søtmons, så jeg vil gjerne ha litt søtt hver dag. Takk Da er vi to og jeg ser ingen grunn til å legge det søte til en dag i uka, men begrense inntaket til litt i hverdagen Det fungerer best for meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324610-hvorfor-anbefales-snacks-en-dag-i-uka/#findComment-2710128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.