Gå til innhold

Er det kattemishandling å slippe de ut nå?

Anbefalte innlegg

Gjest kattedamen
Skrevet

Kattene mine er som de fleste andre ikke særlig glade i snø og kulde. De snur omtrent idet de kommer ut på trappa.

Jeg slipper dem likevel ut et par-tre turer hver dag, noen veldig små, kjappe turer da, siden de "henger" på døra for å komme inn igjen ganske raskt.. ;)

Idag skinner sola, tempen er bra og det er et yrende liv ute. De er ute nå, har vært det en times tid (uten å henge på døra).

Leste et innlegg i avisa, en gammel dame som mente at katteeiere måtte passe bedre på kattene sine. Hun mente at det var kattemishandling å la de gå ute i det hele tatt, at de var kalde og sultne, og hun orket ikke se på det, så hun matet de ved døra.. Ikke rart at de kommer dit og remjer på døra da!?!

Mine naboer slipper inn kattene mine når de står på døra der, men jeg har bedt de om å begrense dette. Dess mer de slipper de inn, dess oftere kommer de jo dit....

Hva tenker dere katteeiere - slipper dere katten ut? Når den vil selv? Når den ikke vil? Er det "mishandling" å slippe ut en katt i kulda, selv om det bare er en liten tur?

Skrevet

Vår katt er som deres, den foretrekker å være inne på denne tiden av året, og henger ved døra etter kun kort tid... Når det er iskaldt, kaldere enn -10*C, så vil han nesten ikke ut i det hele tatt, og da lar vi ham aldri være ute hele natten. Hvis han har vært inne i dagevis, "hiver" vi ham ut en liten tur. Men vi har garasje, samt at han kan krype inn under en del av huset, så han har tørr lune plasser å være. Våte katter kan fryse i hjel, men tørr pels holder katten varm, selv om det er et par kuldegrader. Så, nei, jeg anser det ikke som dyreplageri å la katten lufte seg litt vinterstid...

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg er ikke katteeier, men jeg tenker at katter bør være ute litt hver dag. Jeg synes mer synd på innekatter! Så lenge de kan komme inn når de er kalde og sultne så må de da vel slippe dem ut! Her er det bare et par minus, men når det er nede i -20 så har kanskje ikke katten varm nok pels?

Skrevet

Så lenge katten bestemmer selv, og er frisk og rask, så er det selvføgelig ikke noe feil i å slippe dem ut. Noe helt annet er det å jage dem ut, og stenge dem ute. Slik som noen katte-eiere praktiserer når de er på jobb, eller om natten. Hvis dette skjer om vinteren, så synes jeg det er på grensen til dyremishandling.

Gjest @krøll
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke mishandling å slippe katten ut nå, kommer jo litt an på hvor kaldt det er da. Er det -20 kan man jo tenke seg om. Min egen katt sier fra når han vil ut, ogt da slipper vi han ut. Da kan han være ute i mange timer. Pleier å rope på han før jeg går og legger meg, og før jeg går på jobb Har han vært inne om natten vil han ut på morgenen, og da er han ute mens vi er på jobb. Vil han ut på kvelden kan han være ute hele natten, og har vært ute hele natten i flere kuldegrader. Men han har en varm godstol på verandaen som han krøller seg sammen i, og holder seg under tak, så han lider ingen nød om han er ute noen timer.

Skrevet

Katter med normal pels tåler utmerket godt en tur ut i snøen. :o)

Det er mye mer kattemishandling å ha dem inne 24/7 hele året spør du meg...

Gjest Pontiac
Skrevet

Dyremishandling å slippe ut katta nå? Nei, nå må du jammen gi deg :)

Katter har da vel aldri dødd av litt kulde og snø har de vel.

Min katt går villig ut flere ganger om dagen og valser rundt i snøen, og det er en frisk og fin katt skal jeg si deg :)

Synes folk "ødelegger" dyrene sine helt jeg når de tenker slik.

Jeg har foresten hatt katter som har "banket på døren" med værhår fire ganger tykkere enn vanlig forde de var fulle av is.

Igjen så har dette vært flotte, friske kattepuser :D

Skrevet

Katter med normal pels tåler utmerket godt en tur ut i snøen. :o)

Det er mye mer kattemishandling å ha dem inne 24/7 hele året spør du meg...

*fnys*

Skrevet

Katten min har luke, og går inn og ut som han vil. han er ute flere småturer hver dag, også da vi hadde -25 her i vinter (da var han rimelig kjapp men...)

-men han er betydelig mer rastlaus og leiken nå enn om sommeren, så han får ikke herjet fra seg like mye som når det er mer kattevennlig føre ute.

Skrevet

Synes det er mere mishandling å ikke slippe ut en katt, katter bør jo ha frisk luft innimellom.

Skrevet

Dyremishandling å slippe ut katta nå? Nei, nå må du jammen gi deg :)

Katter har da vel aldri dødd av litt kulde og snø har de vel.

Min katt går villig ut flere ganger om dagen og valser rundt i snøen, og det er en frisk og fin katt skal jeg si deg :)

Synes folk "ødelegger" dyrene sine helt jeg når de tenker slik.

Jeg har foresten hatt katter som har "banket på døren" med værhår fire ganger tykkere enn vanlig forde de var fulle av is.

Igjen så har dette vært flotte, friske kattepuser :D

Litt obs skal man være i kulda. Det er ikke hele kattekroppen som er like godt beskyttet mot kulde. Katten til en venninne av meg forfrøs begge ørene, og måtte amputerere den ytterste spissen på begge.

Gjest Pontiac
Skrevet

Litt obs skal man være i kulda. Det er ikke hele kattekroppen som er like godt beskyttet mot kulde. Katten til en venninne av meg forfrøs begge ørene, og måtte amputerere den ytterste spissen på begge.

Joda, jeg tror deg på at slikt kan skje en katt eller hun akkurat som på et menneske.

Men jeg føler at det hører så til sjeldenhetene at jeg jeg ikke tar det veldig i betrakning sånn til daglig jeg i allefall :)

Gjest ollymor
Skrevet

Hallo..seriøs? minste katta 5 mnd elsker å base ute i snøen:0)

Derimot gamlemor holder bare labben utafor døren å sjekker ..hvor kaldt det er først:0)

Onsdag1365380628
Skrevet

Vi har alltid hatt katten ute om natta uansett hvor kaldt det måtte være. Hun er nå over ti år og har fremdeles ikke frosset ihjel,og er frisk og i fin vigør.

punky brewster
Skrevet

Så lenge de får komme inn når de vil, så er det vel helt i orden. Mine katter er lite ute om vinteren, den eldste er ute nesten hver dag, mens den yngste kan være inne flere dager på rad. Tvinger de ikke ut, snur de i døra så er det greit. De får derimot masse frisk luft på sommeren, da kan de være ute mange timer i strekk, men aldri på natta, da synes jeg det er tryggest ¨ha de inne.

Gjest høstløv
Skrevet

Så lenge de får komme inn når de vil, så er det vel helt i orden. Mine katter er lite ute om vinteren, den eldste er ute nesten hver dag, mens den yngste kan være inne flere dager på rad. Tvinger de ikke ut, snur de i døra så er det greit. De får derimot masse frisk luft på sommeren, da kan de være ute mange timer i strekk, men aldri på natta, da synes jeg det er tryggest ¨ha de inne.

Det er jo egentlig synd på kattene å ha de inne om natten, for katter er nattdyr og de går på jakt om natten, det er deres instinkt. Ved å ha de inne om natten, frarøver du dine katter noe som er naturlig for dem.

Skrevet

Kattemishandlig at de er ute nå?? Etter mitt syn er det mye mer kattemishandling å la en katt bare være inne. De er jegere og har et sterkt insinkt til å være ute. De har faktisk pels som ruster de godt i kulden også.

Vår katt kom hjem på fredagen etter to og en halv uke på vift. I denne perioden var det dager med -26 grader. Vi var nok litt i tvil om han kom hjem igjen, men da var det ikke kulden vi fryktet hadde tatt han, men reven som faktisk er en mye større trussel.

Katta var i utmerket form, om enn litt tynn og underernært på kos.

Gjest nmwtfia
Skrevet

katten min får velge selv.men så det er sagt,her på vestlandet er det sjelden snø.er helt bart nå,f.eks.men snø liker hun ikke,hun blir lett forkjølt da

Gjest kattedamen
Skrevet

Jeg syns jo selv ikke at det er mishandling å slippe de ut, men når naboene syns så synd på de og slipper de inn (de har ikke dyr selv), og denne damen skrev i avisen.. så tenkte jeg at kanskje jeg var litt streng som slipper de ut noen ganger om dagen. De har jo et sted under verandaen som er lunt og tørt, så jeg tror ikke de lider noen nød. Sjelden at de er iskalde når de har vært ute en stund. Her har vel vært maks ca -10.

Så jeg bruker min sunne fornuft og hører på dere andre, og slipper de ut i vinterkulda. :)

Skrevet

Pusene våre hadde katteluker. Den innerste kunne stenges, og da kom de seg bare inn i yttergangen. Der hadde de maten og vannet sitt, og deilige pledd å ligge på - hvis de da ikke fant en ullgenser. Ofte lot vi dem være i yttergangen om natta, da gikk de inn og ut som de ville.

Men ofte hang de på døra for å komme inn og ligge i ei varm seng, med dyne over seg, og hodet på puta. _Det_ var kos, det!

*Sukk* Savner pusene!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...