Gå til innhold

Facebook - kinkig situasjon

Anbefalte innlegg

Gjest ny på facebook
Skrevet

Har akkurat blitt medlem av facebook og fått et litt kinkig problem.

Bor i en liten kommune, og opplever nå at kreti og preti her ønsker å være på min venneliste. Jeg ønsker ikke å ha alle på lista selv om jeg ikke har planer om å legge ut sensitiv informasjon. Disse er ikke uvenner men heller ikke omgangsvenner, bare bekjente jeg nikker til på coop-en.

Og hvis jeg avviser de lurer de vel fælt på hva galt de har gjort siden jeg ikke vil ha de som venn.

Hva gjør andre face-bookere? Eller er den uskrevne regelen på facebook at man godkjenner alle som vil være venn?

Skrevet

Nå er ikke jeg på facebook men hører stadig om vennelista. De fleste har folk de ikke kjener på vennelista, for å få den lang? Vet ikke, men når de legger kjendiser til på lista, da forstår jeg lite av poenget med lista når de ikke engang kjenner kjendisen. Det er liksom litt status å ha mange "venner". _tror jeg_

Jeg tror neppe det er noe problem å overse disse som vil legge seg til hos deg. Lag deg en ekte venneliste heller.....

Skrevet

Du kan enten velge å klikke ignore, og slik unngå å ha dem på vennelista di. De får ikke beskjed om at du har avvist dem - men skjønner jo etterhvert at du har klikket ignore siden de ikke får beskjed om at de er blitt din venn.

Alternativt kan du klikke accept, men gå inn på privacy, og velge at disse kun skal få tilgang til en brgrenset del av profilen din.

Skrevet

''Og hvis jeg avviser de lurer de vel fælt på hva galt de har gjort siden jeg ikke vil ha de som venn.''

Jeg vil tro de fleste bryr seg nada om hvorfor du ikke legger dem til som venn. Du legger nok mer i Facebook enn en del andre gjør når du tror det betyr så veldig mye for dem.

Skrevet

Jeg legger ikke til folk jeg ikke kjenner så godt. Har aldri opplevd at noen har blitt fornærmet over det.

Skrevet

Min Facebook-profil er såpass upersonlig at jeg faktisk har kreti og pleti der. Jeg godtar alle jeg vet hvem er som venner, og det var også intensjonen da jeg startet med FB. Personlig kontakt med venner, har jeg andre steder enn nettopp på Facebook (heldigvis)...

Skrevet

Min Facebook-profil er såpass upersonlig at jeg faktisk har kreti og pleti der. Jeg godtar alle jeg vet hvem er som venner, og det var også intensjonen da jeg startet med FB. Personlig kontakt med venner, har jeg andre steder enn nettopp på Facebook (heldigvis)...

Samme her. Hadde jeg ønsket å bruke det som en chattekanal for et engere utvalg av bekjente hadde jeg heller opprettet en profil uten bilde kun i fornavn eller noe. Hadde ikke giddet å potensielt fornærme noen på noe så uvikltig som FB. :)

Skrevet

Jeg tror du legger litt vel mye i dette, og jeg skjønner ikke hvorfor det gjør noe om "kreti og pleti" er på vennelisten din så lenge du ikke skal legge ut noe sensitivt (noe man heller ikke bør gjøre på facebook).

Skrevet

Godkjenn de du vil/omgås med. Det virker som mange tror eller synes at det er viktigst å ha så mange som mulig på listen. En slags konkuranse. Men det kan selvfølgelig ha andre årsaker også.

Gjør det _du_ synes er riktig for deg. Skulle det evnt bli spørsmål, så er det bare å si det som det er, at du bare vil ha de du omgås med på listen.

Skrevet

Har ikke lest dine andre svar, men du kan selv velge hvor mye du vil vise. Folk jeg ikke kjenner så godt havner i en limited profile-liste, som kun får se deler av profilen min. Du kan f.eks velge at de på denne lista ikke skal se bildene dine, statusoppdatering, el.l.

Jeg pleier ikke å avvise folk, og Facebook er blitt et slags oppsamlingssted for alle du har møtt på din vei.. Litt teit, men.

Mulig kan man lage flere lister også, men det holder med to for min del ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har akseptert henvendelser fra de jeg kjenner, så langt,selv om enkelte er meg temmelig fjerne. Ville vel vurdert det annerledes dersom noen jeg direkte mislikte skulle kontakte meg (det gjelder ikke mange, og ingen jeg kommer på i farten, heldigvis!). Det er ikke fordi jeg ønsker flest mulig på vennelisten, men snarer fordi det koster meg lite å akseptere - synes det er lite hyggelig å avvise en utstrakt hånd.

Som flere her nevner kan du jo begrense hva vedkommende får tilgang til i profilen din.

Skrevet

Det som er vesentlig er jo hvor aktivt du har tenkt å bruke Facebook?

Mange legger jo ut massevis av bilder og informasjon om seg og sitt. Mens andre, (som f.eks meg,) kun har en profil "for syns skyld" og for å komme i kontakt med nåværende og tidligere bekjente.

Derfor spiller det liten rolle for meg om noen av mine "venner" er ganske fjerne bekjentskaper som jeg kanskje bare ville ha hilst på på gata.

Av den grunn har jeg stort sett takket ja til alle venne-forespørsler. Har ikke opplevd å bli kontaktet av noen jeg overhodet ikke ønsker kontakt med. ( Tror ikke jeg kjenner noen sånne , egentlig... )

Forøvrig har jeg også lurt på om vedkommende får beskjed dersom man trykker "ignore" på en venneforespørsel, på samme måte som man får beskjed når noen har akseptert??

Eller skjer det rett og slett ingenting?

Noen som vet??

Gjest Elextra
Skrevet

Mange legger jo ut massevis av bilder og informasjon om seg og sitt. Mens andre, (som f.eks meg,) kun har en profil "for syns skyld" og for å komme i kontakt med nåværende og tidligere bekjente.

Derfor spiller det liten rolle for meg om noen av mine "venner" er ganske fjerne bekjentskaper som jeg kanskje bare ville ha hilst på på gata.

Av den grunn har jeg stort sett takket ja til alle venne-forespørsler. Har ikke opplevd å bli kontaktet av noen jeg overhodet ikke ønsker kontakt med. ( Tror ikke jeg kjenner noen sånne , egentlig... )

Forøvrig har jeg også lurt på om vedkommende får beskjed dersom man trykker "ignore" på en venneforespørsel, på samme måte som man får beskjed når noen har akseptert??

Noen som vet??

''Mange legger jo ut massevis av bilder og informasjon om seg og sitt. Mens andre, (som f.eks meg,) kun har en profil "for syns skyld" og for å komme i kontakt med nåværende og tidligere bekjente. ''

Om en ønsker å gidder kan en begrense tilgangen for enkelte av "vennene".

''Forøvrig har jeg også lurt på om vedkommende får beskjed dersom man trykker "ignore" på en venneforespørsel, på samme måte som man får beskjed når noen har akseptert??

Eller skjer det rett og slett ingenting?''

Det skjer ingen ting, men vedkommende vil kanskje lure etter en tid på hvorfor de aldri får aksept-bekreftelsen.

Skrevet

Noen som vet??

Det skjer ingenting. Det skjer heller ikke noe dersom man sletter en venn etter å ha akseptert denne. Dette vet jeg fordi en venninnes eks fant det nødvendig å slette alle hennes venninner inkl meg etter samlivsbrudd - i en alder av nærmere 40. Ble litt overrasket over den også jeg, men vi er alle forskjellige... ;)

Skrevet

''Mange legger jo ut massevis av bilder og informasjon om seg og sitt. Mens andre, (som f.eks meg,) kun har en profil "for syns skyld" og for å komme i kontakt med nåværende og tidligere bekjente. ''

Om en ønsker å gidder kan en begrense tilgangen for enkelte av "vennene".

''Forøvrig har jeg også lurt på om vedkommende får beskjed dersom man trykker "ignore" på en venneforespørsel, på samme måte som man får beskjed når noen har akseptert??

Eller skjer det rett og slett ingenting?''

Det skjer ingen ting, men vedkommende vil kanskje lure etter en tid på hvorfor de aldri får aksept-bekreftelsen.

Ok Takk!

Skrevet

Jeg godtar ikke hvem som helst. Legger ikke til folk i vennelista mi som jeg ikke prater med eller omgås.

Synes det er mye bedre å ha en liten selektiv liste, enn alt mulig rart av folk man ikke har kontakt med, og venners venner...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...