fyrlykt Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Først så er kvinner grovt underbetalt i offenltig sektor når man sammenligner med menn i yrker med like lang utdanning. (ingeniør/sykepleier) Også - er vi så uheldig å skader oss i yrket så får vi ikke det godkjent som yrkesskade, blir avfeid med at dette må vi regne med!! Nå er jeg mektig irritert ja! http://www.abcnyheter.no/node/83714 0 Siter
mrxx Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Jeg mener at det er endel forskjell i ingeniørutdanningen og sykepleierutdanningen, så jeg skjønner ikke helt sammenligningen. Det er ikke bare antall år som teller. Men ellers er jeg enig med deg i artikkelen. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Skrevet 23. februar 2009 Jeg mener at det er endel forskjell i ingeniørutdanningen og sykepleierutdanningen, så jeg skjønner ikke helt sammenligningen. Det er ikke bare antall år som teller. Men ellers er jeg enig med deg i artikkelen. Endel forskjeller. Klart det er, den ene gruppen arbeider med mennesker og den andre flyttet papirer. 0 Siter
mrxx Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Endel forskjeller. Klart det er, den ene gruppen arbeider med mennesker og den andre flyttet papirer. Jeg skjønner godt at du sammenligner dette når du ser så enkelt på det. Det er adskillig tøffere utdannelse å utdanne seg som ingeniør. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Jeg skjønner godt at du sammenligner dette når du ser så enkelt på det. Det er adskillig tøffere utdannelse å utdanne seg som ingeniør. ''Det er adskillig tøffere utdannelse å utdanne seg som ingeniør.'' Provokatør-xx ute igjen? Har du forresten vært gjennom begge utdannelsene, siden du kan si dette så skråsikkert? 0 Siter
fyrlykt Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Skrevet 23. februar 2009 Jeg skjønner godt at du sammenligner dette når du ser så enkelt på det. Det er adskillig tøffere utdannelse å utdanne seg som ingeniør. Det tror jeg ikke noe på. 0 Siter
Gjest bullshit Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Jeg skjønner godt at du sammenligner dette når du ser så enkelt på det. Det er adskillig tøffere utdannelse å utdanne seg som ingeniør. Å nei du. Jeg har gått tre år ingeniør, og jeg har gått tre år på helse-og sosialfaglig utdanning (hva slags ingeniør og hva slags helse- og sosialfag skulle vel ha lite å si, og derfor skriver jeg det ikke her) Det var slett ikke noe tøffere å gå ingeniør for å si det sånn. Kanskje fordi jeg har lett for matte, fysikk og slike fag (og også hadde tatt slike fag på vgs) men det vil jeg da også tro de fleste som velger ingeniør har. 0 Siter
bustebeisa Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Nå står det ikke noe i artiklen om at hun skrev skademelding etter hendelsen. Det er noe vi er opplært til. Skjer det noe utenom det vanlige, skal skademelding skrives med en gang. Ellers er jeg uenig i at fordi man velger et slikt yrke, skal man ikke ha krav pp yrkesskadeerstatning... Men desverre er det en kjennsgjerning at det er et yrke med stor slitasje. På samme måte som for eksempel frisør yrket er. Nå kan vel ikke frisør og sykepleier sammenlignes slik. Og jeg er heller ikke for at man skal velge yrke ut fra lønn, for eksempel. Man bør velge ut fra hva man har lyst til å jobbe med. Men, da eldstejenta hadde lyst å gå på frisørlinja, bad jeg henne tenke på nettopp det med faren for belastningsskade også. 0 Siter
fresja Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Nå blir vi vel ikke bare lønnet etter utdanning, men etter det vi gjør! Tror nok det er større forskjell i det private næringsliv mellom de med teknisk utdanning og de med økonomisk utdanning. Jeg husker fra min tid i kommunen at en kvinne med nesten bare folkeskole fikk minst like mye som sin mann med teknisk utdannelse. 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Jeg skjønner godt at du sammenligner dette når du ser så enkelt på det. Det er adskillig tøffere utdannelse å utdanne seg som ingeniør. Løfter ingeniører enda tyngre enn sykepleiere altså? Dattera mi er sykepleier og kjæresten på ingeniørstudiet men jeg tror nok hun løfter mer enn han ;o) 0 Siter
Gjest vingla Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Jeg skjønner godt at du sammenligner dette når du ser så enkelt på det. Det er adskillig tøffere utdannelse å utdanne seg som ingeniør. Det blir helt feil å si det sånn. Begge yrkene er utfordrene yrker på hver sin måte. Det er mye ansvar som sykepleier når det gjelder medisin. Dersom en gjør en feil, kan det få katostrafale følger. Det er også et stort pensum en skal gjennom 0 Siter
mrxx Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 ''Det er adskillig tøffere utdannelse å utdanne seg som ingeniør.'' Provokatør-xx ute igjen? Har du forresten vært gjennom begge utdannelsene, siden du kan si dette så skråsikkert? Nei, men jeg kjenner den ene veldig godt og den andre ikke så veldig dårlig. 0 Siter
mrxx Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Det tror jeg ikke noe på. Det er faktisk ganske stor forskjell. Hvor lenge jobber dere i 3 års perioden? 0 Siter
mrxx Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Å nei du. Jeg har gått tre år ingeniør, og jeg har gått tre år på helse-og sosialfaglig utdanning (hva slags ingeniør og hva slags helse- og sosialfag skulle vel ha lite å si, og derfor skriver jeg det ikke her) Det var slett ikke noe tøffere å gå ingeniør for å si det sånn. Kanskje fordi jeg har lett for matte, fysikk og slike fag (og også hadde tatt slike fag på vgs) men det vil jeg da også tro de fleste som velger ingeniør har. Hvor lenge jobbet du i utdannelsen din som sykepleier under utdanningen din? 0 Siter
mrxx Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Løfter ingeniører enda tyngre enn sykepleiere altså? Dattera mi er sykepleier og kjæresten på ingeniørstudiet men jeg tror nok hun løfter mer enn han ;o) Vi snakker ikke om tunge løft. 0 Siter
mrxx Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Det blir helt feil å si det sånn. Begge yrkene er utfordrene yrker på hver sin måte. Det er mye ansvar som sykepleier når det gjelder medisin. Dersom en gjør en feil, kan det få katostrafale følger. Det er også et stort pensum en skal gjennom Helt riktig, begge utdannelsene har sine prøvelser. Akkurat som om ikke feil innenfor ingeniørfaget kan ha store konsekvenser, kanskje enda større fordi det kan gå flere liv når det først går galt. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Nei, men jeg kjenner den ene veldig godt og den andre ikke så veldig dårlig. Ingeniør = ingentinggjør 0 Siter
Gjest vingla Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Helt riktig, begge utdannelsene har sine prøvelser. Akkurat som om ikke feil innenfor ingeniørfaget kan ha store konsekvenser, kanskje enda større fordi det kan gå flere liv når det først går galt. Ja nettopp derfor blir det galt å stille et yrke opp mot et annet. Jeg synes de burde vært likestillt lønnsmessig. Men det er jo en kjennsgjerning at kvinneyrker(helsesektoren) er dårligere betalt enn mannsyrker. 0 Siter
Gjest bullshit Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Hvor lenge jobbet du i utdannelsen din som sykepleier under utdanningen din? hæ? 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Ja nettopp derfor blir det galt å stille et yrke opp mot et annet. Jeg synes de burde vært likestillt lønnsmessig. Men det er jo en kjennsgjerning at kvinneyrker(helsesektoren) er dårligere betalt enn mannsyrker. Synes du at en sivilingeniør og en sykepleier burde tjene det samme??? Hva bør en lege tjene da? Samme som sykepleieren? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.