Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes du at en sivilingeniør og en sykepleier burde tjene det samme??? Hva bør en lege tjene da? Samme som sykepleieren?

Ok kanskje ikke det samme. Men det burde vært likere lønn, i og med at det er like lang utdanning. En lege derimot har en mye lengre utdanning og en langt mer ansvarsfull jobb enn en sykepleier selvsagt.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

22

• Mary Poppins

6

• Dorthe

5

• fyrlykt

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ok kanskje ikke det samme. Men det burde vært likere lønn, i og med at det er like lang utdanning. En lege derimot har en mye lengre utdanning og en langt mer ansvarsfull jobb enn en sykepleier selvsagt.

En sivilingeniør har 5 års utdanning.. en sykepleier har vel 3 år?

Skrevet

Trådstarter skriver jo at ingeniør og sykepleier har like lang utdanning. 3 år.

Skrevet

Sivilingeniør kan vel bedre sammelignes med spesialsykepleier.

Skrevet

Ja jeg tar utgangspunkt i at begge yrkene har like lang utdanning.

Skrevet

evnt leger

Skrevet

Jeg tror det er mest vanlig å studere til siv.ing når man først tar ingeniør utdannelse men ja man kan ta 3 år også.

Skrevet

evnt leger

Nei, leger har mye lenger utdanning pluss turnustid.

Skrevet

Ja nettopp derfor blir det galt å stille et yrke opp mot et annet. Jeg synes de burde vært likestillt lønnsmessig. Men det er jo en kjennsgjerning at kvinneyrker(helsesektoren) er dårligere betalt enn mannsyrker.

Sykepleierne vil aldri klare å heve lønnen sin så mye. De er for det første altfor mange og kostnadene blir vannvittige høye. For det andre er de altfor opptatt av å holde hjelpepleierne nede i stedenfor å heve dem og bruke de som en brekkstang for egen lønn.

Det er altfor mye misunnelse og maktkamp at de vil lykkes.

Skrevet

Legeutdanningen er 6 år.

Ok.. et år lenger (da snakker jeg om allmennpraktiserende leger, ikke spesialister).

Skrevet

Kan ikke sammenlignes fordi en sykepleier jobber svært mye under utdannelsen sin, noe verken ingeniører eller sivilingeniører gjør.

Skrevet

Trådstarter skriver jo at ingeniør og sykepleier har like lang utdanning. 3 år.

Det er en sannhet med modifikasjoner. En sykepleier har praksis i mye av utdannelsen sin, det har ikke en ingeniør

Skrevet

hæ?

Ble klønete skrevet, altså, hvor lang tid i den 3 års utdannelsen hadde du praksis, arbeidstrening?

Skrevet

Ok.. et år lenger (da snakker jeg om allmennpraktiserende leger, ikke spesialister).

Ja et år lengre pluss turnustid, så det blir noe helt annet tenker jeg da.

Men poenget mitt er ikke å stille ulike yrker opp mot hverandre. Men poengtere at det er en kjennsgjerning at kvinneyrker får dårligere betalt på tross av like lang utdannelse.

Skrevet

Det er en sannhet med modifikasjoner. En sykepleier har praksis i mye av utdannelsen sin, det har ikke en ingeniør

Hva mener du med det? Mener du at en lærer mindre i praksis enn i teori? Begge deler er jo like viktig? At ingeniør studiet er tøffere fordi det ikke er så mye praksis der?

Skrevet

Hva mener du med det? Mener du at en lærer mindre i praksis enn i teori? Begge deler er jo like viktig? At ingeniør studiet er tøffere fordi det ikke er så mye praksis der?

Selvsagt er det stor forskjell på å jobbe og sitte og slite med harde tekniske fag. Den praksien sykepleierne får under utdannelsen, må ingeniørene få etterpå.

Gjest bullshit
Skrevet

Ble klønete skrevet, altså, hvor lang tid i den 3 års utdannelsen hadde du praksis, arbeidstrening?

Et halvt år omtrent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...