Gå til innhold

bilkjøp

Anbefalte innlegg

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

18

• Lillemus

15

• morsan

11

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg aner ikke hva slike ting er verdt, men det er nesten utrolig hva skraphandlere kan plukke fra en skadet bil. Da vi totalvraket bilen for noen år siden, solgte forsikringsselskapet den til en skraphandler på Vestlandet et sted. Jeg vet det fordi vi fikk info fra forsikringsselskapet og deretter kontaktet skraphandleren fordi vi hadde glemt å tømme bilen for cd'er før den ble sendt av gårde...;-)

Ja, det går kanskje an å bruke enkelte deler. Men selve konstruksjonen er vel ikke trafikksikker lengre.

Skrevet

Ja, det går kanskje an å bruke enkelte deler. Men selve konstruksjonen er vel ikke trafikksikker lengre.

Om bilen er trøkket flat i fronten så er nok lasteplanet (dette var en pickup?) full brukbart fremdeles og et nytt plan koster garantert myyyyyye mer enn 1500,-!

Skrevet

Hvis man gir gasspedalen et lite kjapt ekstra-trykk skal man vel trigge choken på nyere biler som har automatchoke...

Det er i alle fall hva jeg har lært.

Nei, men det du gjør da er å gi en liten sprut med bensin som letter dras inn i sylindrene som igjen fører til at bilen starter lettere.

Du kan få av choken av og til hvis du tråkker gasspedalen i bånn og slipper den raskt, avhengig av hvordan den styres. Men du får den ikke på ved å gi litt gass.

Skrevet

Jeg sa ikke gi gass, det jeg mente var et ørlite trykk på gasspedalen, før du starter motoren.

Men jeg skal ikke si deg imot, for de siste 17 år har jeg kjørt dieselbil.

Dieselbil har også choke, både manuell eller automatisk:-)

Skrevet

Jo, jeg husker såvidt forelderne mine snakket om choking for hundre år siden, men visste ikke hva det var til. Biler med chok må da være steingamle, klare for dynga?

Det er i alle fall mange noen og 90 modeller som har manuell choke.

Forøvrig kan automatisk choke sluke mye mer bensin enn manuell, hvis den sistnevnte brukes riktig.

Skrevet

Jeg aner ikke hva slike ting er verdt, men det er nesten utrolig hva skraphandlere kan plukke fra en skadet bil. Da vi totalvraket bilen for noen år siden, solgte forsikringsselskapet den til en skraphandler på Vestlandet et sted. Jeg vet det fordi vi fikk info fra forsikringsselskapet og deretter kontaktet skraphandleren fordi vi hadde glemt å tømme bilen for cd'er før den ble sendt av gårde...;-)

Mye bra deler på en vraket eller gammel bil. Jeg har gjennom tidene kjøpt og fortsatt kjøper mye deler fra en skraphandler.

Skrevet

Nei, men det du gjør da er å gi en liten sprut med bensin som letter dras inn i sylindrene som igjen fører til at bilen starter lettere.

Du kan få av choken av og til hvis du tråkker gasspedalen i bånn og slipper den raskt, avhengig av hvordan den styres. Men du får den ikke på ved å gi litt gass.

Hmmm. Og det er du _helt_ sikker på? På alle typer biler?

Jeg kan jo muligens huske feil,- eller den som fortalte meg det kan ha tatt feil...

Jeg er jo ingen mann, og derved har jeg muligheten til å innrømme at jeg kan ta feil :-)

Det med måten å skru den av på husker jeg også at jeg har hørt, da.

Skrevet

Hmmm. Og det er du _helt_ sikker på? På alle typer biler?

Jeg kan jo muligens huske feil,- eller den som fortalte meg det kan ha tatt feil...

Jeg er jo ingen mann, og derved har jeg muligheten til å innrømme at jeg kan ta feil :-)

Det med måten å skru den av på husker jeg også at jeg har hørt, da.

Choke er ikke annet enn et spjell som lukker for luft, slik at motoren får en fetere blanding, altså mer bensin eller diesel for den sakens skyld.

Ved manuell choke så dras det i en vaier for å lukke spjellet i ønsket posisjon. Ved automatchoke så gjøres dette via andre mekanismer som styres av temperaturen på motoren.

Skrevet

Choke er ikke annet enn et spjell som lukker for luft, slik at motoren får en fetere blanding, altså mer bensin eller diesel for den sakens skyld.

Ved manuell choke så dras det i en vaier for å lukke spjellet i ønsket posisjon. Ved automatchoke så gjøres dette via andre mekanismer som styres av temperaturen på motoren.

Jeg _vet_ hva choke er, herr Uangripelig... ;-)

Gjest høstløv
Skrevet

Dieselbil har også choke, både manuell eller automatisk:-)

Det er jo glødeplugger, som gjør at dieselbiler starter, dette gir automatisk litt ekstra diesel ved oppstart av bilen. Men choke som ved bensinmotorer har dieselmotorer ikke.

Jeg har konferert med noen mannfolk her i huset, de har litt mer peiling enn det jeg har, men de har gitt meg rett i den fremstilling jeg har gitt både ved choke for bensinmotorer og ved forgløding for dieselmotorer.

Skrevet

Det er jo glødeplugger, som gjør at dieselbiler starter, dette gir automatisk litt ekstra diesel ved oppstart av bilen. Men choke som ved bensinmotorer har dieselmotorer ikke.

Jeg har konferert med noen mannfolk her i huset, de har litt mer peiling enn det jeg har, men de har gitt meg rett i den fremstilling jeg har gitt både ved choke for bensinmotorer og ved forgløding for dieselmotorer.

Glødingen er ikke annet enn glødeplugger som blir varme og varmer opp sylindrene, sånn sett fungerer de som choke. Men det er ikke uvanlig at det er choke i tillegg på dieselbiler, selv om ikke alle har det.

Ett eksempel er f.eks 92 modell Golf diesel.

Du aktiverer ikke choken med gasspedalen, men du gir en liten sprut med bensin hvis du trykket litt på pedalen. Det er temperaturen på motoren som styrer hvor mye choke du trenger, fordi du trenger ikke like mye choke hele tiden, og det får du ikke aktiver/styrt med bruk av gasspedalen.

Ved manuell choke så styres det ved hjelp av en vaier du drar i. Det er ikke annet enn ett spjell som stenger for luft, slik at bilen får mer bensin mens den er kald. Når du har oppnådd vanlig driftstemperatur så åpnes spjellet helt og motoren får riktig blanding med luft og bensin.

Skrevet

Glemte å si at glødepluggene gir ikke ekstra diesel, de gir bare ekstra varme slik at dieselen skal tenne lettere.

Skrevet

Glødingen er ikke annet enn glødeplugger som blir varme og varmer opp sylindrene, sånn sett fungerer de som choke. Men det er ikke uvanlig at det er choke i tillegg på dieselbiler, selv om ikke alle har det.

Ett eksempel er f.eks 92 modell Golf diesel.

Du aktiverer ikke choken med gasspedalen, men du gir en liten sprut med bensin hvis du trykket litt på pedalen. Det er temperaturen på motoren som styrer hvor mye choke du trenger, fordi du trenger ikke like mye choke hele tiden, og det får du ikke aktiver/styrt med bruk av gasspedalen.

Ved manuell choke så styres det ved hjelp av en vaier du drar i. Det er ikke annet enn ett spjell som stenger for luft, slik at bilen får mer bensin mens den er kald. Når du har oppnådd vanlig driftstemperatur så åpnes spjellet helt og motoren får riktig blanding med luft og bensin.

Det er mye mer sexy når du snakker om verktøy enn om bil.

;o)

Skrevet

Det er mye mer sexy når du snakker om verktøy enn om bil.

;o)

Hehe, jeg kan snakke litt om verktøy også:-)

Skrevet

Hehe, jeg kan snakke litt om verktøy også:-)

Minnes et innlegg fra deg for flere år siden hvor du snakket om verktøy på en sånn måte at vi var flere her som ble klamme i hakket... ;o)

Skrevet

Minnes et innlegg fra deg for flere år siden hvor du snakket om verktøy på en sånn måte at vi var flere her som ble klamme i hakket... ;o)

Hehe, det var et nytt triks for å få trusene av jentene.

Vil du bli med hjem og se på trykkluftborret mitt.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...