Gå til innhold

Hvor viktig er oppvarming før vekttrening

Gjest kjell

Anbefalte innlegg

Gjest kjell

Trenger 5 ganger i uken med vekter, trener hver muskel gruppe 1 gang i uken og synes det er ganske kjedelig å sitte på sykkelen i 15 minutter for å varme opp. Bruker heller 2-3 oppvarmingssett og synes det virker ok. Det jeg lurer på er om effekten av treningen vil bli bedre hvis jeg hadde varmet opp gjennom litt sykling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er slik at hvis du sykler litt før du løfter(trenger ikke så mye som 15 min) vil du få i gang blodsirkulasjonen så kroppen vil lettere kunne gi oksygen til musklene når du utfører et sett. Dette kan bety at du kan yte mer på settet. Oppvarmingssett på øvelsen du skal kjøre vil varme opp muskelen så skader kan bedre unngås(noe sykling også vil gjøre da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på helsestudio en gang for veldig lenge siden fikk jeg beskjed om att oppvarming med sykkel var veldig viktig før man begynnte med vekter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør alltid sykle, evt. løpe før du trener med vekter. Slik som Synch sier er det viktig for blodsirkulasjonen. Kjør også et par oppvarmingssett før du går over til arbeidsvektene - Veldig viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertet trenger minst 3 minutter med sammenhengende aktivitet før det "forstår" at det skal yte litt. Det lønner seg derfor å varme opp; både for å bedre blodsirkulasjonen og for å forberede kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar, tror nok jeg kommer til å bruke litt tid til oppvarming heretter. 10 minutter må jeg da klare å avsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...