Gå til innhold

DVD-spiller og andre "løse" ting i bilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har DVD spiller til ungene i baksetet på bilen. DVD-spilleren er montert i taket midt imellom forsetene. Vi har skrudd fast to jernstenger i taket og festet spilleren med skruer til stengene. Er dette trygt mht faren for at "løse" ting skal fyke rundt i bilen ved en eventuell kollisjon?

Hva med DVD-spillere som er festet med reimer til nakkeputa?

Hva er evt tryggest?

Skrevet

Er jernstengene et patent dere har kommet opp med selv, eller har dere kjøpt det som en sikringspakke for dvd-spilleren? For hvis dere bare har skrudd opp noe jerngreier på egen hånd, høres det alt annet enn trygt ut i en kollisjonssituasjon.

Skrevet

Er jernstengene et patent dere har kommet opp med selv, eller har dere kjøpt det som en sikringspakke for dvd-spilleren? For hvis dere bare har skrudd opp noe jerngreier på egen hånd, høres det alt annet enn trygt ut i en kollisjonssituasjon.

De festene vi har er beregna som feste for bildekk, så de er iallefall solide..tror jeg...

Skrevet

De festene vi har er beregna som feste for bildekk, så de er iallefall solide..tror jeg...

Men de er jo ikke beregnet for å feste akkurat der dere har gjort det? Det er vanskelig (og nær sagt umulig for "vanlige folk") å vite hvordan dette vil påvirke bilen i en kollisjonssituasjon, så jeg ville nok vært veldig, veldig skeptisk til å begynne å montere stenger selv inne i bilen. Det kan fort gjøre mer (alvorlig) skade enn gavn.

http://www.idg.no/pcworld/article58437.ece

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3432

Skrevet

De som festes til nakkestøttene med reimer er vel rene drapsvåpenet mener jeg å ha lest...?

Skrevet

Men de er jo ikke beregnet for å feste akkurat der dere har gjort det? Det er vanskelig (og nær sagt umulig for "vanlige folk") å vite hvordan dette vil påvirke bilen i en kollisjonssituasjon, så jeg ville nok vært veldig, veldig skeptisk til å begynne å montere stenger selv inne i bilen. Det kan fort gjøre mer (alvorlig) skade enn gavn.

http://www.idg.no/pcworld/article58437.ece

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3432

Takk for nyttige linker!

Mannen min mener den innretningen vi har fastskrudd i taket (til DVD-spiller) er trygg, men vi dropper den med reimer til nakkestøtta.

Skrevet

De som festes til nakkestøttene med reimer er vel rene drapsvåpenet mener jeg å ha lest...?

Det samme tenkte jeg, og nå har jeg klart å overbevise gubben også ;-)

Skrevet

Vel - vi kolliderte i sommer ganske kraftig, og begge dvd-spillerne i baksetet forble på sin plass etter kollisjonen. De er festet med reimer rundt nakkestøttene.

Vi hadde heldigvis "grind" mellom bagasjerommet og baksetet, så ingen saker ble slengt forover mot oss. Maten vi nettopp hadde handlet, som stod i bagasjerommet, ble imidlertid smurt utover i en herlig blanding av youghurt, melk og juice.....

Skrevet

Vel - vi kolliderte i sommer ganske kraftig, og begge dvd-spillerne i baksetet forble på sin plass etter kollisjonen. De er festet med reimer rundt nakkestøttene.

Vi hadde heldigvis "grind" mellom bagasjerommet og baksetet, så ingen saker ble slengt forover mot oss. Maten vi nettopp hadde handlet, som stod i bagasjerommet, ble imidlertid smurt utover i en herlig blanding av youghurt, melk og juice.....

Huff..... Godt det gikk bra! Handleposer er min dårlige samvittighet.. De settes ofte i dørken i baksetet :-/

Skrevet

Huff..... Godt det gikk bra! Handleposer er min dårlige samvittighet.. De settes ofte i dørken i baksetet :-/

Jeg tror man skal være ekstremt uheldig om tunge ting fra handleposen flyr utover akkurat mot passasjerenes hode...

Skrevet

Og dette er godkjent fra Statens vegvesen?

Skrevet

og komplett ulovlig:S

Skrevet

Takk for nyttige linker!

Mannen min mener den innretningen vi har fastskrudd i taket (til DVD-spiller) er trygg, men vi dropper den med reimer til nakkestøtta.

Alt som skrues fast i bilen på egenpatenterte måter MÅ godkjennes av Statens vegvesen... Om dere kommer ut for en ulykke og det værste kan skje, så tipper jeg det er akkurat dette forsikringsselskapet bruker MOT dere, fordi dere har gjort bilen utrygg rett og slett :)

Skrevet

Jeg tror man skal være ekstremt uheldig om tunge ting fra handleposen flyr utover akkurat mot passasjerenes hode...

Ja, enig i det.. Samtidig er det veldig greit å eliminere alle mulige _unødvendige_ farer. Man kan ikke beskytte seg mot alt, men vi bør blir flinkere til å sette varene i bagasjerommet...

Skrevet

Og dette er godkjent fra Statens vegvesen?

Nei. Er det slik at man kan oppsøke Statens veivesen selv og be dem om å sjekke det?

Skrevet

og komplett ulovlig:S

Helt sikker på det? Reimer festet til nakkeputa synes jeg virker mye skumlere og løsere... og det er jo ikke ulovlig?

Skrevet

Alt som skrues fast i bilen på egenpatenterte måter MÅ godkjennes av Statens vegvesen... Om dere kommer ut for en ulykke og det værste kan skje, så tipper jeg det er akkurat dette forsikringsselskapet bruker MOT dere, fordi dere har gjort bilen utrygg rett og slett :)

Jøss, det ante jeg ikke... Skal sjekke ut dette!

Skrevet

Helt sikker på det? Reimer festet til nakkeputa synes jeg virker mye skumlere og løsere... og det er jo ikke ulovlig?

Det er sikkert ingen tvil om at deres dvd-spiller sitter bedre fast enn de som er festet til seteryggen. Problemet med deres løsning er at når du skrur i selve bilkarosseriet kan du innføre svakheter i bilens konstruksjon. Bilen er nøye konstruert for at selve kupeen skal være stiv og ikke bryte sammen i en kollisjon for at dere som sitter inne i den skal være beskyttet. Når du skrur i taket, kan det være at konstruksjonen svekkes og dette kan få uante konsekvenser ved en kollisjon. Jeg vil tro at f.eks. forsikringsselskapet vil lage mye trøbbel når de finner ut at dere har skrudd i bilen.

Skrevet

Ja, enig i det.. Samtidig er det veldig greit å eliminere alle mulige _unødvendige_ farer. Man kan ikke beskytte seg mot alt, men vi bør blir flinkere til å sette varene i bagasjerommet...

Enig, enig :-)

Skrevet

Hmm...Vi har ikke dvd el.

Men vi har nok ndel andre løse ting i bilen...Ei flaske gjerne, og noen leker/ bøker til ungene.

Kanskje noe å tenke over nå som vi skal bytte bil! :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...