Gå til innhold

Sverre Fehn døde i går

Anbefalte innlegg

Skrevet

;-) Det er da fullt mulig å ha fått med seg navnet uten å ha hatt et spesielt interessefelt for arkitektur, da! Det holder med å ha lest Aftenposten innimellom:-)

I Fehns tilfelle holdt det faktisk med Dagbladet eller NRK. Åpningen av Gyldendals nye bygg fikk skjeldent mye oppmerksomhet etter norske forhold... ;)

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Lotte :o)

15

• Lillemus

5

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men Sputnik og Tore Strømøy ha du hørt om? ;)

*mobber Lotte*

LOL!!

(men Sputnik er fra sør for Dovre, så han tells ikke*S*)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1235552074' post='4098405]

Du er passe Oslo-orientert. Hehe.

Aftenposten selges knapt her. ;-)

OK, så hva med Adressa, da? ;-)

''Fehn bør tegne nytt Studentersamfund ''

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article11754.ece

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article987299.ece

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article65281.ece

http://www.adressa.no/kultur/article516331.ece

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1281019.ece

Til og med en såpass liten avis som Trønderavisa hadde en notis om dødsfallet!

http://www.t-a.no/ntb/innenriks/article64132.ece

Skrevet

I Fehns tilfelle holdt det faktisk med Dagbladet eller NRK. Åpningen av Gyldendals nye bygg fikk skjeldent mye oppmerksomhet etter norske forhold... ;)

Og Bremuseet i Fjærland.

Skrevet

Jeg er nok et dårlig opplyst menneske som aldri leser ting om byggverk og arktiekter...

Jeg har hørt om noen av hans bygg, men hadde ingen aning som navnet hans. Jeg har vært i mange kjente bygg, men vet ikke hvem som har tegnet byggene. Sikkert helt uholdbart dette, så det "tells" vel ikke? ;-)

Jeg vet selvfølgelig også hvem Sputnik er på bilde, men hører ikke på musikken (svitsjer fort av radioen om dette dukker opp), og vet ingenting om han. Det interesserer meg ikke. Jeg aner ikke annet enn at han er en mann med fæl klesstil og som ikke har sangstemme. Du kan sikkert hele diskografien på rams... ;-p

Gjest Elextra
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1235552501' post='4098413]

De har kanskje en smule mer tid i media, enn han døde arkitekten? Den ene kjenner jeg, den andre holder til sørafor og er utenfor mine interesser.

''De har kanskje en smule mer tid i media, enn han døde arkitekten?''

Ja, de er nok mer i Se og Hør! :D

Skrevet

''De har kanskje en smule mer tid i media, enn han døde arkitekten?''

Ja, de er nok mer i Se og Hør! :D

TV, kanskje?

Gjest Elextra
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1235558304' post='4098504]

TV, kanskje?

Muligens, men et Google-søk på Sverre Fehn gir over 50.000 treff, mens et søk på Tore Strømøy gir noe over 8000 treff :P

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1235556540' post='4098483]

Jeg er nok et dårlig opplyst menneske som aldri leser ting om byggverk og arktiekter...

Jeg har hørt om noen av hans bygg, men hadde ingen aning som navnet hans. Jeg har vært i mange kjente bygg, men vet ikke hvem som har tegnet byggene. Sikkert helt uholdbart dette, så det "tells" vel ikke? ;-)

Jeg vet selvfølgelig også hvem Sputnik er på bilde, men hører ikke på musikken (svitsjer fort av radioen om dette dukker opp), og vet ingenting om han. Det interesserer meg ikke. Jeg aner ikke annet enn at han er en mann med fæl klesstil og som ikke har sangstemme. Du kan sikkert hele diskografien på rams... ;-p

Du har ikke hørt om Coloseum Kino i Oslo heller...? ;) Der var han ansvarlig for ombyggingen...

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1235556540' post='4098483]

''Du kan sikkert hele diskografien på rams... ;-p''

Selvsagt! ;-) Han kommer jo tross alt fra sør for Dovre!! ;-)

Skrevet

Og Bremuseet i Fjærland.

Så sant så sant. Om du liker Fehns arbeid burde du sjekke ut Lund & Slaatto også. Nils Slaatto døde desverre for noen år siden, men Kjell Lund lever og virker ennå. St Halvard kirke og kloster i Oslo er utrolig flott, spesielt fra innsiden. Virkelig verd en titt neste gang du er i hovedstaden. :)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1235552501' post='4098413]

De har kanskje en smule mer tid i media, enn han døde arkitekten? Den ene kjenner jeg, den andre holder til sørafor og er utenfor mine interesser.

''den andre holder til sørafor og er utenfor mine interesser.''

Hva er "verst" - at han holder til sørafor, eller at han er utenfor dine interesser? ;-) Eller er det to sider av samme sak? ;-)

Skrevet

Du har ikke hørt om Coloseum Kino i Oslo heller...? ;) Der var han ansvarlig for ombyggingen...

Og for å nevne viktige byggverk utenfor Oslo:

Bremuseet

Aukrust-senteret

Ivar Aasen-tunet

:-)

Skrevet

Og for å nevne viktige byggverk utenfor Oslo:

Bremuseet

Aukrust-senteret

Ivar Aasen-tunet

:-)

Aukrust-senteret er så nært Dovre at den nesten passerer som Lottes egen region. En fin søndagstur dit fra Trondheim faktisk. :)

Skrevet

''Du kan sikkert hele diskografien på rams... ;-p''

Selvsagt! ;-) Han kommer jo tross alt fra sør for Dovre!! ;-)

Siden dette handler om både arkitekter og Sputnik, kan jeg opplyse om at Kjell Lund i Lund & Slaatto i sin tid ga ut plater (ja, det var det vi hadde den gangen) med barnesanger som han skrev og sang selv. Han var i barnetimen også.

Skrevet

Aukrust-senteret er så nært Dovre at den nesten passerer som Lottes egen region. En fin søndagstur dit fra Trondheim faktisk. :)

Ja, hun får kjøre riksvei 3 over Kvikne! :-)

Skrevet

Siden dette handler om både arkitekter og Sputnik, kan jeg opplyse om at Kjell Lund i Lund & Slaatto i sin tid ga ut plater (ja, det var det vi hadde den gangen) med barnesanger som han skrev og sang selv. Han var i barnetimen også.

Fantastisk! :-) En mann som kan gjøre mer enn én ting! :-)

(Og så må jeg i parentes beskjemmet legge til at jeg ikke aner hvem du snakker om....*S*)

Skrevet

Fantastisk! :-) En mann som kan gjøre mer enn én ting! :-)

(Og så må jeg i parentes beskjemmet legge til at jeg ikke aner hvem du snakker om....*S*)

Lenger opp er det noen som nevner Lund & Slaatto.

Kjell Lund har bl.a. skrevet "Her kommer guttemusikken".

Jeg husker (aldersdemente husker ofte en del fra barndommen) han hadde veldig utpreget barnetimeonkel-stemme, og ingen rar dialekt (altså er han nok østlending).

Skrevet

Norges største arkitektoniske formgiver gjennom forrige og dette hundreåret! Han har mange nyttige, vakre og geniale minnesmerker stående igjen som vitnesbyrd etter et langt liv og virke.

Håper norske myndigheter forstår at arven etter Fehn bør bringes videre, og investerer mer i norsk design, formgivning og arkitektur. Vi har blant annet noen flotte, unge møbeldesignere som kunne ha fått mer hjelp til å komme seg opp og fram.

Skrevet

Lenger opp er det noen som nevner Lund & Slaatto.

Kjell Lund har bl.a. skrevet "Her kommer guttemusikken".

Jeg husker (aldersdemente husker ofte en del fra barndommen) han hadde veldig utpreget barnetimeonkel-stemme, og ingen rar dialekt (altså er han nok østlending).

''og ingen rar dialekt (altså er han nok østlending).''

*fnis*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...