Gjest J31! Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Jeg lurer på om noen her har erfaring med korps, enten at du spiller selv, eller om du har barn som spiller (eller begge deler). Jeg spilte i korps noen år, og det trivdes jeg med. Kunne tenke meg å starte med det igjen, sammen med datteren min (hun vil). Jeg hører bare at det er så mye dugnader man må være med på, i korps. Hva er din erfaring? Dugnad er greit og noe jeg liker rent sosialt. Men jeg vet jo ikke om jeg er i stand til å følge opp alt. Det er vel mer det som hindrer meg. Ps. er det slik i dag, at man må kjøpe sitt eget instrument selv, eller får man fortsatt leie, slik vi gjorde? Eller er det forskjellig? 0 Siter
Gjest GA Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Korps er gøy, og det er ikke mer dugnader der enn i andre foreninger. Hva som er praksis mht instrument må du nesten høre med korpset om, det varierer fra korps til korps. -forøvrig må man ha tid til å øve hjemme skal det bli noe dreis på det, men det er jo artig det også... 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Korps er gøy, og det er ikke mer dugnader der enn i andre foreninger. Hva som er praksis mht instrument må du nesten høre med korpset om, det varierer fra korps til korps. -forøvrig må man ha tid til å øve hjemme skal det bli noe dreis på det, men det er jo artig det også... Jeg blir nå bare litt nysjerrig jeg da.. men vil du fortelle meg hvilket instrument du spiller (dersom du gjør)? Ja, det er gøy ) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Korps er gøy, og det er ikke mer dugnader der enn i andre foreninger. Hva som er praksis mht instrument må du nesten høre med korpset om, det varierer fra korps til korps. -forøvrig må man ha tid til å øve hjemme skal det bli noe dreis på det, men det er jo artig det også... Har du greie på skolekorps - er det slik at barna som begynner får hjelp til valg av (evt.) passende instrument? 0 Siter
Gjest GA Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Har du greie på skolekorps - er det slik at barna som begynner får hjelp til valg av (evt.) passende instrument? Hos oss har vi en prøverunde før ungene lager ønskeliste med 1. 2. og 3. valg. Under prøverunden holder vi litt øye med dem og "siler" litt der vi ser at et instrument overhode ikke egner seg pga tannstilling, munn/lepper, fingre og armer... Så prøver vi å gi de fleste 1. eller 2. valget sitt. ikke alltid det treffer, men. Og ting kan endre seg underveis... Jenta mi spiller trompet, og det er litt vanskelig nå som hun akkurat har mista begge fortennene. Hun blir litt deppa over at det blir dårligere lyd nå enn for tre uker siden, men heldigvis kommer tenna ut igjen snart... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Hos oss har vi en prøverunde før ungene lager ønskeliste med 1. 2. og 3. valg. Under prøverunden holder vi litt øye med dem og "siler" litt der vi ser at et instrument overhode ikke egner seg pga tannstilling, munn/lepper, fingre og armer... Så prøver vi å gi de fleste 1. eller 2. valget sitt. ikke alltid det treffer, men. Og ting kan endre seg underveis... Jenta mi spiller trompet, og det er litt vanskelig nå som hun akkurat har mista begge fortennene. Hun blir litt deppa over at det blir dårligere lyd nå enn for tre uker siden, men heldigvis kommer tenna ut igjen snart... Ok, takk for svar :-). Frykter at ene gutten min ikke har særlig godt gehør, men han vil gjerne begynne i korps. Får bare håpe det er mulig å finne et instrument som passer og som han også har lyst til å prøve :-) 0 Siter
Gjest GA Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Ok, takk for svar :-). Frykter at ene gutten min ikke har særlig godt gehør, men han vil gjerne begynne i korps. Får bare håpe det er mulig å finne et instrument som passer og som han også har lyst til å prøve :-) Gehør kan trenes opp vet du. (rytmesans er det verre med...) 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Ok, takk for svar :-). Frykter at ene gutten min ikke har særlig godt gehør, men han vil gjerne begynne i korps. Får bare håpe det er mulig å finne et instrument som passer og som han også har lyst til å prøve :-) ang gehør - det er ikke absolutt nødvendig, all den tid skolekorpsinstrumenter er av typen som spiller riktig (eller, tilnærmet riktig :-) tone så lenge man trykker på de rette knappene/knottene/ventilene. Som GA sier, det er verre med rytmesansen.... vi hadde en trommeslager som ikke fikk fortsette pga totalt maglende rytme. Det ble enorm ståhei ed foreldrene, men kjære vene... han ødela jo for alle andre stakkar. 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Gehør kan trenes opp vet du. (rytmesans er det verre med...) Jeg tviler sterkt på at mitt gehør lar seg trene opp... Og det mener jeg 100% seriøst. Jeg eier ikke gehør! Min kjære prøvde å lære meg en sang på keyboard og var helt oppgitt:"Men du hører da at du må opp en oktav!?" Ikke jeg nei... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Gehør kan trenes opp vet du. (rytmesans er det verre med...) Ja, det kan kanskje trenes til en viss grad? Utrolig forskjellig hjemme hos oss. Yngstemann tar en melodi om jeg nynner to toner. For eldstemann kan jeg nynne omtrent hele sangen, men han skjønner ikke hvilken melodi det er før han også hører teksten... 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Ja, det kan kanskje trenes til en viss grad? Utrolig forskjellig hjemme hos oss. Yngstemann tar en melodi om jeg nynner to toner. For eldstemann kan jeg nynne omtrent hele sangen, men han skjønner ikke hvilken melodi det er før han også hører teksten... Jeg kan godt høre hvilken melodi som spilles eller nynnes, men å høre om et instrument er stemt derimot... Joda, om det er ekstremt ustemt og falskt hører jeg det, men ikke om det bare er litt ustemt. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Jeg tviler sterkt på at mitt gehør lar seg trene opp... Og det mener jeg 100% seriøst. Jeg eier ikke gehør! Min kjære prøvde å lære meg en sang på keyboard og var helt oppgitt:"Men du hører da at du må opp en oktav!?" Ikke jeg nei... Det er forskjell på guttunger og "eldre" damer vettu ;-) Barn lærer jo ting på en time som voksne ikke klarer etter 2 års iherdig trening... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Jeg kan godt høre hvilken melodi som spilles eller nynnes, men å høre om et instrument er stemt derimot... Joda, om det er ekstremt ustemt og falskt hører jeg det, men ikke om det bare er litt ustemt. Det er jo de færreste som kan høre at et instrument bare er ørlite ustemt, da må man ha veldig godt gehør. Selv hadde jeg temmelig godt gehør som liten, men det har blitt langt dårligere med årene. Jeg har vel gjort det motsatte av å trene det opp.... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 ang gehør - det er ikke absolutt nødvendig, all den tid skolekorpsinstrumenter er av typen som spiller riktig (eller, tilnærmet riktig :-) tone så lenge man trykker på de rette knappene/knottene/ventilene. Som GA sier, det er verre med rytmesansen.... vi hadde en trommeslager som ikke fikk fortsette pga totalt maglende rytme. Det ble enorm ståhei ed foreldrene, men kjære vene... han ødela jo for alle andre stakkar. ''skolekorpsinstrumenter er av typen som spiller riktig (eller, tilnærmet riktig :-) tone så lenge man trykker på de rette knappene/knottene/ventilene. '' Det er en sannhet med modofikasjoner! Guttungen tuter i vei på en kornett mens øra mine holder på å dette av, så jævlir låter det. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 ''skolekorpsinstrumenter er av typen som spiller riktig (eller, tilnærmet riktig :-) tone så lenge man trykker på de rette knappene/knottene/ventilene. '' Det er en sannhet med modofikasjoner! Guttungen tuter i vei på en kornett mens øra mine holder på å dette av, så jævlir låter det. Joa, en god slump modifikasjon må påregnes ;o) 0 Siter
....AV Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Jeg har to barn i korps, og det er gøy. Det er ikke mer dugnader enn de andre aktivitetene de er med i, faktisk nesten mindre. En loppemarkedshelg og en kake på 17. mai, det er alt. Hos oss holder korpset instrumenter og vi leier, og jeg tror det er det aller vanligste, å kjøpe instrument er jo en ganske høy terskel for mange. Barna har en individuell time med spillelærer og en gang med samspill i uken. I tillegg kommer det noen konserter og seminarhelger og sommertur som er kjempemoro. Korps er sosialt og utviklende og alle stiller på lik linje. Jeg synes det er fint at det er en aktivitet som man kan drive med på tvers av aldersgrupper og som har fokus på samarbeid og ikke konkurranse. 0 Siter
....AV Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Ok, takk for svar :-). Frykter at ene gutten min ikke har særlig godt gehør, men han vil gjerne begynne i korps. Får bare håpe det er mulig å finne et instrument som passer og som han også har lyst til å prøve :-) Gehør kan trenes og det er ikke sikkert det er så ille som du tror. Ingen av mine synger særlig rent, men når de begynte å spille viste det seg at gehøret ikke er så verst likevel. Selv spiller jeg og har merket at gehøret utvikler seg. 0 Siter
Gjest tidligere korpsspiller Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Jeg spilte i korps som barn, og ble veldig lei. Jeg kommer til å oppmuntre mine egne barn til å spille instrumenter alle andre steder enn i korps. Ikke bare mye dugnader og kjøring for foreldrene, men også dette at barnet er bundet opp hver eneste 17.mai fra klokka seks omtrent, og knapt kommer hjem for å feire med familien. Det med 17.maiene var en av de tingene som gjorde meg gørrsliten av korps da jeg selv spilte. Jeg ønsket å kunne ha litt mer slingringsmonn den dagen. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Jeg tviler sterkt på at mitt gehør lar seg trene opp... Og det mener jeg 100% seriøst. Jeg eier ikke gehør! Min kjære prøvde å lære meg en sang på keyboard og var helt oppgitt:"Men du hører da at du må opp en oktav!?" Ikke jeg nei... Hvis du går inn for å trene det opp, kan du nok klare det noe. Jeg har alltid hatt bra veldig gehør, men det var da jeg hadde gehørtrening på videregående at det blei skikkelig swung over det. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Vi har to barn som spiller, jeg har aldri spilt. De gode sidene oppveier i massevis for de negative sidene ved denne aktiviteten. De lærer å spille et instrument (!), og de lærer masse om musikk i mange ulike sjangre. Det sosiale samholdet er veldig bra hos oss, på tvers av aldersgrupper og kjønn. Ungene får venner jeg er bekvem med at de har, kjekke ungdommer. Det er mange voksne rundt korpset som er flinke både med musikk og med den sosiale delen. I tillegg er korpsspill lagspill på høyt nivå. Alt dette er kvaliteter som er bra både på kort sikt og som lære for livet. På minussida kommer at det er en hobby som krever en del av hele familien. Hos oss er det en del dugnader, da korpset får liten offentlig støtte og har en del ambisjoner. Dersom noen foreldre av helsemessige årsaker ikke kan stille på dugnader, går jeg ut i fra at det ordner seg om man sier fra om det. Det går også bort en del tid i ren transport på ei uke, vi bor slik til at vi må kjøre når vi skal noe. Hjemmeøvingene er også litt pesete i blant, det blir ofte min jobb å påse at de øver. Vi har satt opp øveplan med spillelærer, det hjalp en del på motivasjonen hos våre barn. Lykke til :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.