Gjest Aimabel Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Her vi bor er det felleskompost på dynga og matavfall skal legges i maisposer og kastes i egen beholder. Greit nok, veldig fint for miljøet. Meeeeen, det er håpløst å ha i hus. For det første, når du sorterer matavfall for seg så blir det utrolig mye væske. Denne renner ut av posen og blir stinkende i bunn av søppeldunk, så tar du den ut for å hive, da drypper det utover gulvet og blir skikkelig ekkelt. Tørre skalker og annet som blir litt skarpt i kantene skjærer lett hull på posen. Rekeavfall kan man bare glemme å ha oppi der. Så hvordan kan man klare seg uten den gode gamle plastposen? 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Du tar med deg hele bøtta ut og tømmer rett i den store beholderen. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Du tar med deg hele bøtta ut og tømmer rett i den store beholderen. Og vasker bøtta hver gang... Det skal vel være litt arbeid med denne sorteringen. Jeg drev en stund å vasket makrellitomatboksene for å kjøre de bort på egne avfallsconteinere men jeg lurer på om ikke vinninga går opp i spinninga med tanke på vannforbruk og diesel. Prøver jo ikke kjøre ens ærend da men likevel... 0 Siter
Gjest plastpose ytterst Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Jeg har en rull med plastposer i passe størrelse. Jeg har en slik pose først i bøtta, deretter maisposen. Når jeg tømmer matavfall, tar jeg bøtta i hanken, og går ut for å tømme dette. Er posen innenfor grisete / lukter, kaster jeg denne i restavfallet. Er den nokså ren (den er det i de fleste tilfellene) bruker jeg den videre i bøtta. Bøtta bæres inn og settes på plass med ny maispose oppi plastposen. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Og vasker bøtta hver gang... Det skal vel være litt arbeid med denne sorteringen. Jeg drev en stund å vasket makrellitomatboksene for å kjøre de bort på egne avfallsconteinere men jeg lurer på om ikke vinninga går opp i spinninga med tanke på vannforbruk og diesel. Prøver jo ikke kjøre ens ærend da men likevel... ''men jeg lurer på om ikke vinninga går opp i spinninga med tanke på vannforbruk og diesel.'' Det går absolutt en grense et sted. Jeg tenker også sånn med det mest grisete plastavfallet - at må det skylles med varmtvann for å bli rent nok til å slippe utenom restavfallet, da kan det være det samme... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Og vasker bøtta hver gang... Det skal vel være litt arbeid med denne sorteringen. Jeg drev en stund å vasket makrellitomatboksene for å kjøre de bort på egne avfallsconteinere men jeg lurer på om ikke vinninga går opp i spinninga med tanke på vannforbruk og diesel. Prøver jo ikke kjøre ens ærend da men likevel... Plastpose oppi bøtta utenpå den derre maisposen. Pælm den hver gang det trengs, så slipper du i det minste å vaske bøtta hver gang. Ikke særlig miljøvennlig, men det hadde jeg vel i grunnen ikke brydd meg noe særlig om. Jeg er tilhenger av at man skal tenke miljø, men så lenge ting ikke tilrettelegges godt nok til at folk skal kunne gjennomføre det i praksis, må jeg innrømme at jeg gir litt blanke. Og jeg nekter å tro at jeg er den eneste. Her i Oslo er vi visst dårligst i landet på kildesortering. Kun papir/papp er det som sorteres, og i og med at den fraksjonen tømmes altfor sjelden, blir det til at aviser o.l. går i restavfallet. Dessuten er det ikke noen hemmelighet at de siste åra har papir og restavfall blitt tømt på samme sted i Oslo, da det ikke er kapasitet til å ta unna alt papiravfallet. Som jeg sa - det må tilrettelegges for at folk skal gidde å bry seg med å kildesortere. Men jeg har blitt så "flink" at jeg ikke lenger pælmer tomme vinflasker i restavfallet, da. Hadde det som nyttårsforsett i fjor, og har vært flink siden. 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Og vasker bøtta hver gang... Det skal vel være litt arbeid med denne sorteringen. Jeg drev en stund å vasket makrellitomatboksene for å kjøre de bort på egne avfallsconteinere men jeg lurer på om ikke vinninga går opp i spinninga med tanke på vannforbruk og diesel. Prøver jo ikke kjøre ens ærend da men likevel... Altså - jeg hadde da tatt en vanlig plastpose i bøtta først, deretter maisposen. Hadde så båret med meg hele bøtta ut, løftet maisposen over i storcontaineren og dersom den andre posen var tilsølet hadde den gått i restavfallet. Enkelt og greit og mer søppel, men om de ikke klarer å komme opp med noe som er litt mer solid så... 0 Siter
morsan Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Jeg har en rull med plastposer i passe størrelse. Jeg har en slik pose først i bøtta, deretter maisposen. Når jeg tømmer matavfall, tar jeg bøtta i hanken, og går ut for å tømme dette. Er posen innenfor grisete / lukter, kaster jeg denne i restavfallet. Er den nokså ren (den er det i de fleste tilfellene) bruker jeg den videre i bøtta. Bøtta bæres inn og settes på plass med ny maispose oppi plastposen. Slik gjør vi det også (på hytta! *S*) 0 Siter
morsan Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Plastpose oppi bøtta utenpå den derre maisposen. Pælm den hver gang det trengs, så slipper du i det minste å vaske bøtta hver gang. Ikke særlig miljøvennlig, men det hadde jeg vel i grunnen ikke brydd meg noe særlig om. Jeg er tilhenger av at man skal tenke miljø, men så lenge ting ikke tilrettelegges godt nok til at folk skal kunne gjennomføre det i praksis, må jeg innrømme at jeg gir litt blanke. Og jeg nekter å tro at jeg er den eneste. Her i Oslo er vi visst dårligst i landet på kildesortering. Kun papir/papp er det som sorteres, og i og med at den fraksjonen tømmes altfor sjelden, blir det til at aviser o.l. går i restavfallet. Dessuten er det ikke noen hemmelighet at de siste åra har papir og restavfall blitt tømt på samme sted i Oslo, da det ikke er kapasitet til å ta unna alt papiravfallet. Som jeg sa - det må tilrettelegges for at folk skal gidde å bry seg med å kildesortere. Men jeg har blitt så "flink" at jeg ikke lenger pælmer tomme vinflasker i restavfallet, da. Hadde det som nyttårsforsett i fjor, og har vært flink siden. ''Men jeg har blitt så "flink" at jeg ikke lenger pælmer tomme vinflasker i restavfallet, da. '' Wow!! Det må jo være en forbedring som monner _skikkelig_!! ;-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 ''Men jeg har blitt så "flink" at jeg ikke lenger pælmer tomme vinflasker i restavfallet, da. '' Wow!! Det må jo være en forbedring som monner _skikkelig_!! ;-) Jepp, faktisk! Vinflasker og tomme Dolmio-glass. 0 Siter
morsan Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Jepp, faktisk! Vinflasker og tomme Dolmio-glass. Ro, ro til fiskeskjær...;-) 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Plastpose oppi bøtta utenpå den derre maisposen. Pælm den hver gang det trengs, så slipper du i det minste å vaske bøtta hver gang. Ikke særlig miljøvennlig, men det hadde jeg vel i grunnen ikke brydd meg noe særlig om. Jeg er tilhenger av at man skal tenke miljø, men så lenge ting ikke tilrettelegges godt nok til at folk skal kunne gjennomføre det i praksis, må jeg innrømme at jeg gir litt blanke. Og jeg nekter å tro at jeg er den eneste. Her i Oslo er vi visst dårligst i landet på kildesortering. Kun papir/papp er det som sorteres, og i og med at den fraksjonen tømmes altfor sjelden, blir det til at aviser o.l. går i restavfallet. Dessuten er det ikke noen hemmelighet at de siste åra har papir og restavfall blitt tømt på samme sted i Oslo, da det ikke er kapasitet til å ta unna alt papiravfallet. Som jeg sa - det må tilrettelegges for at folk skal gidde å bry seg med å kildesortere. Men jeg har blitt så "flink" at jeg ikke lenger pælmer tomme vinflasker i restavfallet, da. Hadde det som nyttårsforsett i fjor, og har vært flink siden. Det er ille at Oslo er så dårlig på sortering. Og enda værre var det at de en gang trodde de kunne lure seg unna med å tømme alt avfallet i samma haugen. Tabbe! Folk har ikke glemt det, og det ødela endel av viljen til å sortere. Nå skal de visst snart igang med noe poser i forskjellige farger. Hvem som skal stå og sortere posene når de ankommer dynga vet jeg ikke. Det papiravfallet dere sorterer blir visst sendt til Sverige for å lage noe nytt og fint av det. At det skal kjøres såpass langt er jo også litt rart... 0 Siter
Katt-ja Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Det er ille at Oslo er så dårlig på sortering. Og enda værre var det at de en gang trodde de kunne lure seg unna med å tømme alt avfallet i samma haugen. Tabbe! Folk har ikke glemt det, og det ødela endel av viljen til å sortere. Nå skal de visst snart igang med noe poser i forskjellige farger. Hvem som skal stå og sortere posene når de ankommer dynga vet jeg ikke. Det papiravfallet dere sorterer blir visst sendt til Sverige for å lage noe nytt og fint av det. At det skal kjøres såpass langt er jo også litt rart... '' Hvem som skal stå og sortere posene når de ankommer dynga vet jeg ikke.'' Hehe,- det gjøres av en maskin med optisk leser :-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Det er ille at Oslo er så dårlig på sortering. Og enda værre var det at de en gang trodde de kunne lure seg unna med å tømme alt avfallet i samma haugen. Tabbe! Folk har ikke glemt det, og det ødela endel av viljen til å sortere. Nå skal de visst snart igang med noe poser i forskjellige farger. Hvem som skal stå og sortere posene når de ankommer dynga vet jeg ikke. Det papiravfallet dere sorterer blir visst sendt til Sverige for å lage noe nytt og fint av det. At det skal kjøres såpass langt er jo også litt rart... Selvfølgelig er det ille at Oslo, som det stedet i Norge der det bor flest mennesker, er dårligst i klassen. Men som sagt - det er overhodet ikke tilrettelagt for at det skal være annerledes. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Ro, ro til fiskeskjær...;-) Her i huset monner det selvfølgelig! Fra å gå til å ikke sortere noe annet enn aviser og restavfall til å utvide til glass, er jo et stort fremskritt. Nå skal det sies at jeg har gitt opp å kjøre kollektivt til skolen til fordel for å ta bilen, så jeg skal kanskje ikke skryte for mye 0 Siter
morsan Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Her i huset monner det selvfølgelig! Fra å gå til å ikke sortere noe annet enn aviser og restavfall til å utvide til glass, er jo et stort fremskritt. Nå skal det sies at jeg har gitt opp å kjøre kollektivt til skolen til fordel for å ta bilen, så jeg skal kanskje ikke skryte for mye Jo da, jeg bare hintet om at du later som om det er dolmio-glassene som rommer mest og ikke vinflaskene...;-) 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Selvfølgelig er det ille at Oslo, som det stedet i Norge der det bor flest mennesker, er dårligst i klassen. Men som sagt - det er overhodet ikke tilrettelagt for at det skal være annerledes. Bare vent, snart kommer det gule, blå og grønne poser! Men vinflaska og dolmioglasset må du nok kjøre til nærmeste container for glass/metall 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Jo da, jeg bare hintet om at du later som om det er dolmio-glassene som rommer mest og ikke vinflaskene...;-) Haha, nei, fordi jeg drikker også pappvin mellom slagene! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Bare vent, snart kommer det gule, blå og grønne poser! Men vinflaska og dolmioglasset må du nok kjøre til nærmeste container for glass/metall Jeg overlever det, for det har kommet en glasscontainer nær der jeg bor. Før måtte jeg drasse det med meg langt avgårde, og da gadd jeg ikke. 0 Siter
morsan Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Haha, nei, fordi jeg drikker også pappvin mellom slagene! ;-) Problemet med resirkulering av dem er jo å få flatklemt den hersens pappboksen! Må jo skjære den opp med tapetkniv, jo!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.