Gå til innhold

Maisposer til matavfall....håpløst!

Anbefalte innlegg

Skrevet

;-)

Problemet med resirkulering av dem er jo å få flatklemt den hersens pappboksen! Må jo skjære den opp med tapetkniv, jo!!

Ja, det er en kjent problemstilling her i huset også. ;)

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• Katt-ja

8

• mariaflyfly

7

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Bare vent, snart kommer det gule, blå og grønne poser! Men vinflaska og dolmioglasset må du nok kjøre til nærmeste container for glass/metall

Dette får meg til å huske en vitsetegning jeg en gang så, med et par mennesker hvorav den ene holder i en tepose.

Underteksten gikk omtrent slik:

"Det er da ikke noe problem med avfallsortering! Selve teposen går på komposten, papirlappen går i papirinnsamlingen, stiften går i metallinnsamlingen, og tråden sendes til Fretex!"

;-)

Skrevet

;-)

Problemet med resirkulering av dem er jo å få flatklemt den hersens pappboksen! Må jo skjære den opp med tapetkniv, jo!!

''Problemet med resirkulering av dem er jo å få flatklemt den hersens pappboksen! Må jo skjære den opp med tapetkniv, jo!!''

Legg den på golvet og tramp den flat.

Gjest Aimabel
Skrevet

Dette får meg til å huske en vitsetegning jeg en gang så, med et par mennesker hvorav den ene holder i en tepose.

Underteksten gikk omtrent slik:

"Det er da ikke noe problem med avfallsortering! Selve teposen går på komposten, papirlappen går i papirinnsamlingen, stiften går i metallinnsamlingen, og tråden sendes til Fretex!"

;-)

:-D

Skrevet

Jeg syns også de posene er så vanskelig å knyte når den er full.

Hos oss blir den bestanding litt for full.

Det kan vel ikke være så vanskelig å lage poser som man kan knyte ?

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

De avfallsposene vi har holder bra tett de. Jeg passer på å legge tørkepapir og servietter, brødskiver eller annet som suger veske i bunnen, for sikkerhets skyld. Men ellers går det veldig greit. Jeg kan ta bare posen, knyte sammen, de er veldige elastiske, og sette i gangen. Blir ikke flekk på gulvet, og ikke drypper deth eller. Men tror vi hadde noen andre poser tidligere, som ikke var fullt så bra.

Skrevet

Jeg syns også de posene er så vanskelig å knyte når den er full.

Hos oss blir den bestanding litt for full.

Det kan vel ikke være så vanskelig å lage poser som man kan knyte ?

''Jeg syns også de posene er så vanskelig å knyte når den er full. Hos oss blir den bestanding litt for full. Det kan vel ikke være så vanskelig å lage poser som man kan knyte ?''

Tøm den litt før den blir så full da vel.

Skrevet

''Jeg syns også de posene er så vanskelig å knyte når den er full. Hos oss blir den bestanding litt for full. Det kan vel ikke være så vanskelig å lage poser som man kan knyte ?''

Tøm den litt før den blir så full da vel.

Tenkte det samme selv;-)

Skrevet

Tenkte det samme selv;-)

Det er et enkelt råd som er akk, så vanskelig å følge,- når man er sånn just-in-time-person :-)

Gjest Aimabel
Skrevet

De avfallsposene vi har holder bra tett de. Jeg passer på å legge tørkepapir og servietter, brødskiver eller annet som suger veske i bunnen, for sikkerhets skyld. Men ellers går det veldig greit. Jeg kan ta bare posen, knyte sammen, de er veldige elastiske, og sette i gangen. Blir ikke flekk på gulvet, og ikke drypper deth eller. Men tror vi hadde noen andre poser tidligere, som ikke var fullt så bra.

du kan ikke putte servietter og tørkepapir i matavfallet vel?

Skrevet

Jo, det er der de skal.

Skrevet

Er det slike grå/brune papirposer du mener?

Jeg har i såfall tørkepapir liggende i bunnen (avis er sikkert ok det og). Så dekker jeg bøtta med plastpose, for så å ha papirposen oppi denne igjen. Tømmer det bare utav posen og oppi containeren. Posen går oppi restavfallet hvis den ikke er så ren at den kan brukes om igjen.

Gjest Aimabel
Skrevet

Er det slike grå/brune papirposer du mener?

Jeg har i såfall tørkepapir liggende i bunnen (avis er sikkert ok det og). Så dekker jeg bøtta med plastpose, for så å ha papirposen oppi denne igjen. Tømmer det bare utav posen og oppi containeren. Posen går oppi restavfallet hvis den ikke er så ren at den kan brukes om igjen.

Men da er du avhengig av plastposen. Når det snakkes så fint om at plastposen skal forsvinne, da tenker de ikke på at vi bruker det til annet enn å frakte matvarer hjem.

Skrevet

Men da er du avhengig av plastposen. Når det snakkes så fint om at plastposen skal forsvinne, da tenker de ikke på at vi bruker det til annet enn å frakte matvarer hjem.

Det er sant.

Men legg avispapir eller tørkepapir i koppen. Det trekker til seg.. hjelper iallefall litt ;o)

Skrevet

Eh,- modererer mitt svar,- det er der servietter og tørkepapir skal i _vår_ komposteringsordning.

Skrevet

Papirposene har vi kuttet ut. Finner de ikke bedre løsning så bruker vi plastposer til de finner noe annet..

Skrevet

Plastpose oppi bøtta utenpå den derre maisposen. Pælm den hver gang det trengs, så slipper du i det minste å vaske bøtta hver gang. Ikke særlig miljøvennlig, men det hadde jeg vel i grunnen ikke brydd meg noe særlig om.

Jeg er tilhenger av at man skal tenke miljø, men så lenge ting ikke tilrettelegges godt nok til at folk skal kunne gjennomføre det i praksis, må jeg innrømme at jeg gir litt blanke. Og jeg nekter å tro at jeg er den eneste.

Her i Oslo er vi visst dårligst i landet på kildesortering. Kun papir/papp er det som sorteres, og i og med at den fraksjonen tømmes altfor sjelden, blir det til at aviser o.l. går i restavfallet. Dessuten er det ikke noen hemmelighet at de siste åra har papir og restavfall blitt tømt på samme sted i Oslo, da det ikke er kapasitet til å ta unna alt papiravfallet. Som jeg sa - det må tilrettelegges for at folk skal gidde å bry seg med å kildesortere.

Men jeg har blitt så "flink" at jeg ikke lenger pælmer tomme vinflasker i restavfallet, da. ;) Hadde det som nyttårsforsett i fjor, og har vært flink siden.

Misunnelig på at du har det så enkelt uten at du har skyld i det selv:)

Gjest Aimabel
Skrevet

Papirposene har vi kuttet ut. Finner de ikke bedre løsning så bruker vi plastposer til de finner noe annet..

Ser at flere hiver matavfallet i vanlige plastposer. Antageligvis fordi man ikke til envher tid har disse maisposene heller, de må hentes på miljøstasjon. Men hva skjer med posene når de kommer i komposten da, den må jo bli ødelagt.

Skrevet

Ser at flere hiver matavfallet i vanlige plastposer. Antageligvis fordi man ikke til envher tid har disse maisposene heller, de må hentes på miljøstasjon. Men hva skjer med posene når de kommer i komposten da, den må jo bli ødelagt.

Vi har ikke kildesortering av matavfall, kun av papp/papir og plast + glass og metall, men de to siste der må vi kjøre et stykke for å levere. Hos meg er det containere ved butikken så når jeg husker det tar jeg med meg posen når jeg skal handle.

Gjest Aimabel
Skrevet

Vi har ikke kildesortering av matavfall, kun av papp/papir og plast + glass og metall, men de to siste der må vi kjøre et stykke for å levere. Hos meg er det containere ved butikken så når jeg husker det tar jeg med meg posen når jeg skal handle.

Det skulle vært slik at alle butikker måtte ha containere. I vår nærmeste butikk er det ingen conteiner. Ikke nok med det, vi må til en butikk med glass/metall, og en annen for å levere klær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...