Gå til innhold

Hva er unødvendig bruk av legevakta?

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen jente 27
Skrevet

Jeg leste at legevakta er lei av av unødvendige henvendelser, og at mange folk bruker dem som fastlege. Det siste skjønner jeg, men det første er jeg mer usikker på. Hva er unødvendig bruk av legevakta?

Er en urinveisinfeksjon unødvendig?

• Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

19

• Lillemus

13

• Mistera

4

• Saphira

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg vil ikke si at uvi er unødvendig bruk av legevakt! Jeg fikk det selv en fredag i fjor vår, var alene på vakt hele dagen og kom meg ikke til legen. Tok kontakt med legevakten etter jobb og da jeg kom inn der og skulle avgi urinprøve tisset jeg knallrødt!

Legen spurte om jeg hadde feber, jeg hadde ikke det da, men da jeg kom ut i bilen etterpå kom feberen som kastet på meg så det var nok på vei lengre opp i systemet. Heldigvis hadde legevakten noen tabletter så jeg fikk et par doser før jeg kom meg på apoteket dagen etter. Hadde jeg måttet vente til mandag morgen for å komme til fastlegen hadde jeg nok blitt alvorlig syk er jeg redd.

Gjest høstløv
Skrevet

Det er bare å levere en urinprøve til fastlegen, og de kan fort se om du har en urinveisinfeksjon.

Ja, jeg vil si at det er feil bruk av Legevakta å kontakte de for noe så trivielt som en urinveisinfeksjon.

Skrevet

På legevakta prioriterer de alltid de som trenger det mest. Så jeg ser ingen grunn til at det går an å misbruke legevakta. Som regel er det vel stille der. Da er det vel bedre at de får noe å gjøre?

Skrevet

Unødvendige henvendelser er alle henvendelser som ikke er livstruende. Ting man kan vente med, til dagen etter, er misbruk av legevakttjenesten.

Skrevet

Jeg vil ikke si at uvi er unødvendig bruk av legevakt! Jeg fikk det selv en fredag i fjor vår, var alene på vakt hele dagen og kom meg ikke til legen. Tok kontakt med legevakten etter jobb og da jeg kom inn der og skulle avgi urinprøve tisset jeg knallrødt!

Legen spurte om jeg hadde feber, jeg hadde ikke det da, men da jeg kom ut i bilen etterpå kom feberen som kastet på meg så det var nok på vei lengre opp i systemet. Heldigvis hadde legevakten noen tabletter så jeg fikk et par doser før jeg kom meg på apoteket dagen etter. Hadde jeg måttet vente til mandag morgen for å komme til fastlegen hadde jeg nok blitt alvorlig syk er jeg redd.

Det der har jeg også opplevd en gang, og det var grusomt. Hadde ikke vært i stand til å vente til dagen etter, jeg ble fort dårligere.

Skrevet

Det er bare å levere en urinprøve til fastlegen, og de kan fort se om du har en urinveisinfeksjon.

Ja, jeg vil si at det er feil bruk av Legevakta å kontakte de for noe så trivielt som en urinveisinfeksjon.

Jeg hadde ingen mulighet til å komme meg til fastlegen den dagen jeg fikk det, da hadde jeg vært nødt til å stenge jobben min. Ergo måtte jeg bruke legevakta, evt. ventet over helga, men da hadde jeg nok endt opp innlagt med nyrebekkenbetennelse i stedet.

Gjest Aimabel
Skrevet

Unødvendige henvendelser er alle henvendelser som ikke er livstruende. Ting man kan vente med, til dagen etter, er misbruk av legevakttjenesten.

Hvis det er livstruende ringer man vel ambulanse?

Skrevet

Det der har jeg også opplevd en gang, og det var grusomt. Hadde ikke vært i stand til å vente til dagen etter, jeg ble fort dårligere.

Jeg har også sittet på allmennlegevakta på RiT (som det het den gangen) i 2 timer søndag morgen med nesten 40 i feber og en helvetes halsbetennelse som slo meg helt ut. Kunne sikkert ventet til dagen etter, men 40 i feber er mye for et voksent menneske...

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg hadde ingen mulighet til å komme meg til fastlegen den dagen jeg fikk det, da hadde jeg vært nødt til å stenge jobben min. Ergo måtte jeg bruke legevakta, evt. ventet over helga, men da hadde jeg nok endt opp innlagt med nyrebekkenbetennelse i stedet.

Da kan det være forskjellige grader av urinveisinfeksjon, og noen grader gir altså grunn for å oppsøke legevakten.

Gjest hilsen jente 27
Skrevet

Hva om fastlegen ikke har kapasitet til å ta deg da?

Skrevet

Hvis det er livstruende ringer man vel ambulanse?

Hehe, det kan man selvfølgelig også gjøre. Men det finnes sykdommer/tilstander som er livstruende/trenger øyeblikkelig tilsyn, men som likevel kan behandles på legevakta.

Gjest høstløv
Skrevet

Da kan du bare levere urinprøven til kontorsøster på legekontoret.

Skrevet

Da kan det være forskjellige grader av urinveisinfeksjon, og noen grader gir altså grunn for å oppsøke legevakten.

Jentungen var også på legevakten for uvi forleden faktisk. Hun er 8,5 år og jeg fikk en mistanke fredag ettermiddag og lørdag morgen hadde hun magesmerter så jeg sendte henne og faren på legevakta.

Var på legevakta en kveld med poden en gang da han hadde gått på trynet ned fra tripptrappen og kløyvet leppa så blodet sprutet. Da sa den kjempehyggelige legen at "det er ikke noe som heter å gå til legen en gang for mye med et barn". :o)

Gjest Aimabel
Skrevet

Du har krav på å få time på dagen hos fastlegen hvis det er noe som haster.

Gjest høstløv
Skrevet

Jentungen var også på legevakten for uvi forleden faktisk. Hun er 8,5 år og jeg fikk en mistanke fredag ettermiddag og lørdag morgen hadde hun magesmerter så jeg sendte henne og faren på legevakta.

Var på legevakta en kveld med poden en gang da han hadde gått på trynet ned fra tripptrappen og kløyvet leppa så blodet sprutet. Da sa den kjempehyggelige legen at "det er ikke noe som heter å gå til legen en gang for mye med et barn". :o)

Jeg trodde vi drøftet dette på generelt grunnlag.

Gjest hilsen jente 27
Skrevet

Du har krav på å få time på dagen hos fastlegen hvis det er noe som haster.

Det var ikke nok leger på vakt på legekontoret, så kontorsøster henviste meg til legevakta, og da hadde jeg ringt tidlig om morningen.

Skrevet

''Er en urinveisinfeksjon unødvendig?''

Ja, det kan vente til dagen etterpå.

Gjest hilsen jente 27
Skrevet

Hva om man har tre jobbdager foran seg da? Og alternativet er å ta seg fri fra jobben dagen etter for å dra til legen?

Skrevet

Det er helt individuelt gitt. Jeg hadde ikke kunnet vente til dagen etter så raskt som det utviklet seg hos meg, da hadde jeg blitt innlagt er jeg redd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...