Lotte :o) Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Liker du brunost? Hvilken brunost-type har du vokst opp med? Har du endret favoritt-brunost i løpet av livet? Hvilken brunost er best? Jeg har vokst opp med Meierienes/Tines Fløtemysost, og har knapt smakt de andre sortene som finnes..! Jeg husker mormor alltid hadde Gudbrandsdalsost G35 i gamle dager, og at jeg syntes den var litt sterk i smaken den gang da. Jeg har lite sammenligningsgrunnlag i brunost-verdenen. Neste gang jeg handler, skal jeg velge en annen sort brunost i hylla :-) http://www.tine.no/page?id=183&cat=607 0 Siter
Gjest Vinita Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Oppvokst med gudbransdalost og synes det var godt,nå spiser vi lettere fløtemysost her i huset. 0 Siter
morsan Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 ''Liker du brunost?'' JA!! ''Hvilken brunost-type har du vokst opp med?'' Stort sett Gudbrandsdalsost (G35), men også ekte geitost, og da først og fremst hjemmelaget fra ymse gamle tanter etc i slekta. Av og til også fabrikkframstilt geitost, stølstype. ''Har du endret favoritt-brunost i løpet av livet?'' Ja, det har gått i bølger, men det har gått mest i G35. Som barn var jeg veldig begeistret for ekte geitost, helst hjemmelaget. Nå synes jeg derimot at den er litt ram (rart det går den veien i grunnen...) For noen år tilbake hadde jeg mest dilla på Innherredsost (søt&mørk), og så har jeg hatt en lang periode hvor jeg har foretrukket Fløtemysost. Nå for tiden går det mest i G35 eller Fløtemysost. ''Hvilken brunost er best?'' Se ovenfor! :-) 0 Siter
Gjest vingla Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jeg har aldri likt brunost nei.. 0 Siter
Gjest Emmie Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jeg har alltid foretrukket fløtemysost men det er sjelden jeg spiser brunost nå. I barndommen var det nesten bare det jeg spiste. 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Liker du brunost? - Ja. Hvilken brunost-type har du vokst opp med? - Vanlig mysost. Har du endret favoritt-brunost i løpet av livet? - Ja. Hvilken brunost er best? - Innherredsost, den er kraftigere og søtere enn mysosten. Grunnen til at Gudbrandsdalsosten er sterkere enn Mysosten er fordi den er laget av både geitemelk og kumelk, mysosten har bare kumelk i seg. 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Gudbrandsdalsost eller geitost er forresten enda bedre om du har litt honning under... ) Den søte honningen er knallgod mot den litt sterke osten. 0 Siter
morsan Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Liker du brunost? - Ja. Hvilken brunost-type har du vokst opp med? - Vanlig mysost. Har du endret favoritt-brunost i løpet av livet? - Ja. Hvilken brunost er best? - Innherredsost, den er kraftigere og søtere enn mysosten. Grunnen til at Gudbrandsdalsosten er sterkere enn Mysosten er fordi den er laget av både geitemelk og kumelk, mysosten har bare kumelk i seg. ''Grunnen til at Gudbrandsdalsosten er sterkere enn Mysosten er fordi den er laget av både geitemelk og kumelk, mysosten har bare kumelk i seg.'' Ja, det er riktig. En ting som slo meg da jeg flyttet til Østlandet, var at det virker som om det er mer vanlig i Oslo å kalle G35 for "geitost". Slikt høres bare rart ut for en som er vokst opp med ekte geitost! :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 ''Grunnen til at Gudbrandsdalsosten er sterkere enn Mysosten er fordi den er laget av både geitemelk og kumelk, mysosten har bare kumelk i seg.'' Ja, det er riktig. En ting som slo meg da jeg flyttet til Østlandet, var at det virker som om det er mer vanlig i Oslo å kalle G35 for "geitost". Slikt høres bare rart ut for en som er vokst opp med ekte geitost! :-) Ringerikskringla (som ikke har vært her på en stund) kalte all brunost for geitost da vi var små. ) Hun er oppvokst ikke så langt unna Lillestrøm. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jeg liker brunost, men spiser det omtrent kun på nysteikte vafler. Vi pleier å kjøpe Gudbrandsdalsosten. Hva vi hadde i oppveksten aner jeg ikke. Nå fikk jeg lyst på vafler :-/ 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Gudbrandsdalsost eller geitost er forresten enda bedre om du har litt honning under... ) Den søte honningen er knallgod mot den litt sterke osten. ''Gudbrandsdalsost eller geitost er forresten enda bedre om du har litt honning under... ) Den søte honningen er knallgod mot den litt sterke osten.'' Når ble Gudbrandsdalsost en sterk ost? Både jeg og til og med min skeptiske sønn synes den er veldig mild og god. Jeg antar du ikke er noen Roquefort-tilhenger? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Brunost er for meg G35 - Gudbrandsdalsost. Kaller den også geitost, til tross for det lave geitemelkinnholdet. Liker stort sett G35, tror faktisk det er pålegget det går mest av her i huset. I mellom er det godt med ekte geitost. Liker også godt fransk geitost - chèvre - men det er en helt annen historie :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Ringerikskringla (som ikke har vært her på en stund) kalte all brunost for geitost da vi var små. ) Hun er oppvokst ikke så langt unna Lillestrøm. Jeg og sier bare geitost og har aldri sagt brunost i hele mitt liv. 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 ''Gudbrandsdalsost eller geitost er forresten enda bedre om du har litt honning under... ) Den søte honningen er knallgod mot den litt sterke osten.'' Når ble Gudbrandsdalsost en sterk ost? Både jeg og til og med min skeptiske sønn synes den er veldig mild og god. Jeg antar du ikke er noen Roquefort-tilhenger? Jeg spiser ikke hvite eller myke oster. ) Spiser hvitost på pizza og ostesmørbrød (og raclette) og på baguette om jeg får det servert. I forhold til mysost er gudbrandsdalsosten sterkere. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jeg liker brunost, men spiser det omtrent kun på nysteikte vafler. Vi pleier å kjøpe Gudbrandsdalsosten. Hva vi hadde i oppveksten aner jeg ikke. Nå fikk jeg lyst på vafler :-/ ''Nå fikk jeg lyst på vafler :-/'' Hvorfor i all verden måtte du si det høyt? 0 Siter
....AV Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 ''Liker du brunost?'' Ja ''Hvilken brunost-type har du vokst opp med?'' "Ekte geitost" ''Har du endret favoritt-brunost i løpet av livet?'' Egentlig ikke, men jeg har smakt flere typer og lært å like dem også. ''Hvilken brunost er best?'' Jeg liker best "Ekte geitost", med Misvær-ost som nr.2. Hvilken jeg foretrekker kommer nok an på hvor søt-sugen jeg er og hva slags brød jeg spiser. 0 Siter
Gjest Meline Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Ja. Oppvokst med G35, men liker også godt fløtemysost. Ungene er også veldig glade i brunost, og det har vært et av de første ordene ungene har sagt ang mat ;-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jeg spiser ikke hvite eller myke oster. ) Spiser hvitost på pizza og ostesmørbrød (og raclette) og på baguette om jeg får det servert. I forhold til mysost er gudbrandsdalsosten sterkere. Ja, mysosten synes jeg er tannløst mild. Men det henger jo tett sammen med hvilken jeg er vokst opp med - hadde sikkert foretrukket mysost om det var den jeg var vant med. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 ''Neste gang jeg handler, skal jeg velge en annen sort brunost i hylla :-)'' Sort brunost har eg aldri smakt, eg er mest vant til den brune brunosten. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.