Gå til innhold

FU: Brunost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker best geitost, den runde med blått lokk, fra Tine. På en god nummer to Gudbrandsdalsost, og jeg er ikke så nøye på om det er fra Tine eller Synnøve Finden. Mysoster syns jeg er ekle, og dess mørkere og søtere de er, jo mer kvalmende er de.

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• Lillemus

7

• Lotte :o)

7

• candyqueen_83

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har vokst opp med den mørke litt skarpe. Husker ikke om det var ekte geitost. Men nå liker jeg bare fløtemysost.

Skrevet

Liker du brunost? - Ja.

Hvilken brunost-type har du vokst opp med? - Vanlig mysost.

Har du endret favoritt-brunost i løpet av livet? - Ja.

Hvilken brunost er best? - Innherredsost, den er kraftigere og søtere enn mysosten.

Grunnen til at Gudbrandsdalsosten er sterkere enn Mysosten er fordi den er laget av både geitemelk og kumelk, mysosten har bare kumelk i seg.

''Grunnen til at Gudbrandsdalsosten er sterkere enn Mysosten er fordi den er laget av både geitemelk og kumelk, mysosten har bare kumelk i seg.''

Ja, med forhold et par liter geitmelk mot 20 liter kumelk eller noe i den retningen. Er som å si at man skal blande fifty-fifty kjøtt fra geit og okse og med det mene en okse og ei geit. :-D

AneM1365380603
Skrevet

''Nå fikk jeg lyst på vafler :-/''

Hvorfor i all verden måtte du si det høyt? :P

*He he* Gjett hvem som er i full gang med vaffelrøra?-)

Skrevet

Jeg og sier bare geitost og har aldri sagt brunost i hele mitt liv.

Men hva ville du da kalt ekte geitost, da?

Skrevet

Brunost er for meg G35 - Gudbrandsdalsost. Kaller den også geitost, til tross for det lave geitemelkinnholdet.

Liker stort sett G35, tror faktisk det er pålegget det går mest av her i huset. I mellom er det godt med ekte geitost.

Liker også godt fransk geitost - chèvre - men det er en helt annen historie :-)

''Liker også godt fransk geitost - chèvre - men det er en helt annen historie :-)''

Selv om jeg liker brun geitost, synes jeg chèvre er skikkelig pyton! Antar det smaker som om jeg skulle tygge ragget på geita...

Skrevet

Men hva ville du da kalt ekte geitost, da?

Hehe, ekte geitost :o)

Skrevet

Jeg har aldri likt brunost. I min barndom var det G35 som stod i kjøleskapet.

Ungene mine spiser fløtemysost, jeg lurer på om pappa'n er oppvokst med den. Minstemann elsker Bestemorost. Det er vel ikke akkurat noe helsekost, men det får stå sin prøve.

Skrevet

''Liker du brunost?''

Ja, elsker det:-)

''Hvilken brunost-type har du vokst opp med?''

Hjemme hadde vi G35 eller Lettere Gudbrandsdalsost.

Bestemor har/hadde alltid ekte geitost, men den liker jeg ikke, jeg synes den blir for skarp.

''Har du endret favoritt-brunost i løpet av livet?''

Nei, har vel ikke egentlig det. Nå veksler jeg mellom de lettere variantene av Gudbrandsdalsost og fløtemysost. Men førstnevnte er og blir favoritten, så det er den det går mest i!

''Hvilken brunost er best?''

Gudbrandsdalsost! Passe mørk og passe søt:-)

candyqueen_83
Skrevet

Jeg er ikke spesielt glad i brunost. Det er godt på varme vafler, og ferskt hjemmebakt brød.

Vokst opp med G35, men synes også fløtemysost er godt. Veldig sjelden vi kjøper brunost.

Skrevet

''Neste gang jeg handler, skal jeg velge en annen sort brunost i hylla :-)''

Sort brunost har eg aldri smakt, eg er mest vant til den brune brunosten. :-)

*hoho*

Skrevet

''Liker også godt fransk geitost - chèvre - men det er en helt annen historie :-)''

Selv om jeg liker brun geitost, synes jeg chèvre er skikkelig pyton! Antar det smaker som om jeg skulle tygge ragget på geita...

*huff*

Skrevet

Hva tror dere var årsaken til denne tråden? ;-p

*vaffelspisende*

Skrevet

*He he* Gjett hvem som er i full gang med vaffelrøra?-)

*hehe*

candyqueen_83
Skrevet

Jeg har inntrykk av at du er ganske fancy i matveien, så hadde ikke sett for meg deg spise vafler ;O)

candyqueen_83
Skrevet

Ringerikskringla (som ikke har vært her på en stund) kalte all brunost for geitost da vi var små. :o) Hun er oppvokst ikke så langt unna Lillestrøm.

Det gjør jeg også. Jeg er også oppvokst i Akershus ;O)

Skrevet

Jeg har inntrykk av at du er ganske fancy i matveien, så hadde ikke sett for meg deg spise vafler ;O)

Vafler ER fancy! :)

Skrevet

Hun spiser selvsagt vafler tilsatt cummin og hvitløk!! ;-)

Skrevet

Det gjør jeg også. Jeg er også oppvokst i Akershus ;O)

Ja, ja, joikakaker kalles jo for reinsdyrkaker også, selv om det er forsvinnende lite reinsdyrkjøtt i dem, så vi får vel (under vtil) tilgi dere for den geitostfeilbetegnelsen! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...