candyqueen_83 Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Ja, ja, joikakaker kalles jo for reinsdyrkaker også, selv om det er forsvinnende lite reinsdyrkjøtt i dem, så vi får vel (under vtil) tilgi dere for den geitostfeilbetegnelsen! ;-) Takk takk ) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Hun spiser selvsagt vafler tilsatt cummin og hvitløk!! ;-) Og med rød safran, stekt på Åviken Classic vaffeljern 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Skrevet 26. februar 2009 Hun spiser selvsagt vafler tilsatt cummin og hvitløk!! ;-) Hvorfor takler jeg ikke ordet 'cummin'... ? ;-) 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 apropos G35 http://www.ostepopg-35.com/doelarock_hovedside.htm *hihi* 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 apropos G35 http://www.ostepopg-35.com/doelarock_hovedside.htm *hihi* åja, det var siden "om oss" jeg ville linke til. Ikke så innmari interessant, men. ;o) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Skrevet 26. februar 2009 apropos G35 http://www.ostepopg-35.com/doelarock_hovedside.htm *hihi* Snasent! ;D *hehe* 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Ja, mysosten synes jeg er tannløst mild. Men det henger jo tett sammen med hvilken jeg er vokst opp med - hadde sikkert foretrukket mysost om det var den jeg var vant med. At jeg ikke spiser mye oster er forresten ren løgn. ) Jeg spiser søtere og mildere dessertoster som kremost med mandarin og philadelphia (med epleskiver oppå!) og sånne, men ikke sterkere oster. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 ''Grunnen til at Gudbrandsdalsosten er sterkere enn Mysosten er fordi den er laget av både geitemelk og kumelk, mysosten har bare kumelk i seg.'' Ja, det er riktig. En ting som slo meg da jeg flyttet til Østlandet, var at det virker som om det er mer vanlig i Oslo å kalle G35 for "geitost". Slikt høres bare rart ut for en som er vokst opp med ekte geitost! :-) Ennå værre med de som kaller det for gjetost. Både min mor og mormor, og også flere jeg jobber sammen kaller det for 'gjetost'. Dette er oslo. Høres grusomt ut. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Det er veldig sjelden jeg spiser brunost. Men spiser det av og til, spesielt på nybakt brød. Jeg er vant med fløtemysost fra min barndom. Min sambo er vant med G-35. Den brunosten vi bruker er lettere G-35. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 ''Liker også godt fransk geitost - chèvre - men det er en helt annen historie :-)'' Selv om jeg liker brun geitost, synes jeg chèvre er skikkelig pyton! Antar det smaker som om jeg skulle tygge ragget på geita... Haha, smak og behag! Liker den aller best stekt, i salater - gjerne med litt honning eller chutney til :-) 0 Siter
filiokus81 Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jeg har alltid vært vant til fløtemysosten, og kjøper fortsatt den hvis jeg kjøper brunost. Men det er ikke fast inventar i kjøleskapet her, så det blir relativt sporadisk. Mange bruker konsekvent Gudbrandsdalsosten, men jeg har aldri helt blitt glad i den, syns den er for sterk/skarp i smaken. Alltid like skuffet når jeg får servert ferdigsmurt julebrød med smør (som jeg heller ikke liker) og Gudbrandsdalsost....) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jeg har alltid vært vant til fløtemysosten, og kjøper fortsatt den hvis jeg kjøper brunost. Men det er ikke fast inventar i kjøleskapet her, så det blir relativt sporadisk. Mange bruker konsekvent Gudbrandsdalsosten, men jeg har aldri helt blitt glad i den, syns den er for sterk/skarp i smaken. Alltid like skuffet når jeg får servert ferdigsmurt julebrød med smør (som jeg heller ikke liker) og Gudbrandsdalsost....) ''julebrød'' Hva er julebrød - det vi "andre" kaller julekake? Er du trønder? Stusser alltid over trønderes som kaller kake for brød og brød for kake. Mener å huske jeg har blitt tilbudt en "kak'skiv", elns, skjønte overhodet ikke hva de mente første gang! 0 Siter
Gjest blame Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 ''julebrød'' Hva er julebrød - det vi "andre" kaller julekake? Er du trønder? Stusser alltid over trønderes som kaller kake for brød og brød for kake. Mener å huske jeg har blitt tilbudt en "kak'skiv", elns, skjønte overhodet ikke hva de mente første gang! Der jeg er vokst opp, så er julebrød og julekake det samme - men formet som henholdsvis brød og kake (gigantisk bolle). Ellers akkurat det samme. Så hjemme bakte vi julebrød, og julekake kjøpte vi i butikken 0 Siter
Gjest zilja Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Er ikke så overvettes glad i brunost, men foretrekker Innherredsost. 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 ''julebrød'' Hva er julebrød - det vi "andre" kaller julekake? Er du trønder? Stusser alltid over trønderes som kaller kake for brød og brød for kake. Mener å huske jeg har blitt tilbudt en "kak'skiv", elns, skjønte overhodet ikke hva de mente første gang! Julekake eller julebrød: http://4.bp.blogspot.com/_oFaKQ2mjHJQ/R3Fy7WdLl3I/AAAAAAAAAvc/UZ1WST-wPcA/s400/12+julekake.jpg Julebrød kan vel også, mest blandt de aldre kanskje?; være alskens småkaker, de kalles også gjerne småbrød. ) Men ei brødskive kalles gjerne ei kakskiv ja. Ikke lett for en som kommer utenfra kanskje? ) 0 Siter
morsan Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1235678507' post='4099906] Hvorfor takler jeg ikke ordet 'cummin'... ? ;-) *he he* 0 Siter
morsan Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Ennå værre med de som kaller det for gjetost. Både min mor og mormor, og også flere jeg jobber sammen kaller det for 'gjetost'. Dette er oslo. Høres grusomt ut. Hmmm... jeg ville kalt det gjetost før i tida. Finnes ikke diftongen ei i min dialekt...;-/ Nå er jeg derimot miljøskadd!*he he* 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Jeg liker brunost! Vokst opp medvanlig g35 -gudbransdalsost. En stund likte jeg best Misvær g35. Så fant jeg ut at den beste var mager mysost, ganske mild smak og ikke så feit. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.