filiokus81 Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 ''julebrød'' Hva er julebrød - det vi "andre" kaller julekake? Er du trønder? Stusser alltid over trønderes som kaller kake for brød og brød for kake. Mener å huske jeg har blitt tilbudt en "kak'skiv", elns, skjønte overhodet ikke hva de mente første gang! Jeg er bergenser ) Har ikke dere julebrød og julevørterbrød i butikkene i juletider? Ser ut som brød, smaker søtt og litt bolleaktig. Begge deler er med rosiner, og julebrødene har sukat i seg (fysj), mens i julevørterbrødene er det en dæsj vørterøl. Mmmm! 0 Siter
filiokus81 Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Julekake eller julebrød: http://4.bp.blogspot.com/_oFaKQ2mjHJQ/R3Fy7WdLl3I/AAAAAAAAAvc/UZ1WST-wPcA/s400/12+julekake.jpg Julebrød kan vel også, mest blandt de aldre kanskje?; være alskens småkaker, de kalles også gjerne småbrød. ) Men ei brødskive kalles gjerne ei kakskiv ja. Ikke lett for en som kommer utenfra kanskje? ) Jeg tenkte på julebrød formet som brød, men det smaker kanskje det samme? 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Jeg tenkte på julebrød formet som brød, men det smaker kanskje det samme? Julebrød / julekake skal se ut som en kjempestor hvetebolle med rosiner og sukat - det skal da ikke ha brødform! ) 0 Siter
filiokus81 Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Julebrød / julekake skal se ut som en kjempestor hvetebolle med rosiner og sukat - det skal da ikke ha brødform! ) Alt vi får i butikkene her før jul har brødform i alle fall ) Når jeg lager vørterbrød lager jeg det som på bildet du la ut, men her i vest er det brødformede julebrød som dominerer i jula ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.