Gå til innhold

Prute?

Gjest hvor mye da i såfall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En blandingshund(hvalp) som koster 4000kr. Er det vanlig å prute?

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg synes folk tar seg godt betalt for blandingshunder og man kan gjerne prute. Enkelte blandinger er mer populære en andre, og derfor kan selgeren skru opp prisen, valpene blir solgt uansett og penger er de fleste glade i. Jeg ville prøvd meg på 3000, eller kanskje enda mindre. For noen år siden var blandingsvalper gratis, stort sett. Nå har jeg sett på finn.no at enkelte selger blandingsvalper med tilnærmet lik pris som en renraset.

Skrevet

Jeg synes folk tar seg godt betalt for blandingshunder og man kan gjerne prute. Enkelte blandinger er mer populære en andre, og derfor kan selgeren skru opp prisen, valpene blir solgt uansett og penger er de fleste glade i. Jeg ville prøvd meg på 3000, eller kanskje enda mindre. For noen år siden var blandingsvalper gratis, stort sett. Nå har jeg sett på finn.no at enkelte selger blandingsvalper med tilnærmet lik pris som en renraset.

Ja, enig. Også er det tross alt såpass til blanding i hvalpen.

Men er litt redd for å at jeg ikke får kjøpe likevell da, hvis jeg begynner å prute. Er litt usiker på hvordan jeg skal gjøre det...

Skrevet

Trodde blandingshunder stort sett kostet bare en sy,bolsk sum jeg? Den kan jo brukes "bare" (jeg mener det ikke negativt altså!) som familiehund, den kan jo ikke stilles ut eller avles på f.eks.

Hva er den blanding av da?

Skrevet

grunnen til at det har steget i pris eller at det blir tatt betalt i det hele tatt, er for å forsikre seg "litt" om at kjøper er seriøs og ikke kommer til å "sette den ut i skogen"

Dette er noe dyreverns organisasjoene anbefaler da det sjeldent forekommer at folk som ikke bryr seg så særlig om dyr, men gjerne "får" seg det pga barna e.l

Skrevet

Ja, enig. Også er det tross alt såpass til blanding i hvalpen.

Men er litt redd for å at jeg ikke får kjøpe likevell da, hvis jeg begynner å prute. Er litt usiker på hvordan jeg skal gjøre det...

Om dette er en seriøs selger, så kan det hende de velger en annen eier ja.

Og det har jeg stor forståelse for. Man merker også om selger er seriøs når enn møter opp og skal kjøpe hunden.

Skrevet

Trodde blandingshunder stort sett kostet bare en sy,bolsk sum jeg? Den kan jo brukes "bare" (jeg mener det ikke negativt altså!) som familiehund, den kan jo ikke stilles ut eller avles på f.eks.

''Trodde blandingshunder stort sett kostet bare en sy,bolsk sum jeg?''

Ikke nå lenger, nei. En labradoodle (blanding av Labrador og puddel) koster f.eks 8000 kroner. Kommer nok an på blandingen.

Skrevet

Blandingshunder kan også brukes i diverse konkurranser. Som lydighet f.eks

De kan ikke få Lydighetschampionat da, da de må ha en 2. premie i utsilling for å få den tittelen. Men man kan fint komme høyt opp i lydighet og konkurrere i Eliteklassen med den, og da vil jeg ikke regne det for å være "bare" familiehund :-)

Jakthunder blandes også ofte for å få fram de beste egenskapene, og de begynner å bli ganske dyre her, de ligger nok rundt en 4-5 tusen

Skrevet

Her jeg bor ligger blandingsvalpene gjerne på rundt 4 tusen, noen billigere noen dyrere

Skrevet

Om dette er en seriøs selger, så kan det hende de velger en annen eier ja.

Og det har jeg stor forståelse for. Man merker også om selger er seriøs når enn møter opp og skal kjøpe hunden.

Som oppdretteren jeg bruker sier : Hvis det første spørsmålet til en potensiell kjøper er om prisen, blir han eliminert fra listen med en gang, det er ikke en seriøs kjøper.

En seriøs kjøper spør aller først om helse og gemytt, så kommer prisen langt ned på listen.

Gjest mener jeg......
Skrevet

Jeg har renraset hund selv som selvsagt koster mye penger. Men jeg hadde aldri gitt betaling for en blandingsvalp nei.

Blandingsvalper kommer ikke fra seriøse oppdrettere, og leveres uten papirer. Man bør helst strebe etter renrasete hunder for å få et gemytt som passer til hva man har av ønsker for hunden.

Skrevet

Som oppdretteren jeg bruker sier : Hvis det første spørsmålet til en potensiell kjøper er om prisen, blir han eliminert fra listen med en gang, det er ikke en seriøs kjøper.

En seriøs kjøper spør aller først om helse og gemytt, så kommer prisen langt ned på listen.

''Som oppdretteren jeg bruker sier : Hvis det første spørsmålet til en potensiell kjøper er om prisen, blir han eliminert fra listen med en gang, det er ikke en seriøs kjøper.''

Det høres temmelig dumt ut. Så dersom man ikke er stinn av gryn, men også må forhøre seg litt om prisen så er man ikke en seriøs kjøper? Er man mer seriøs om man har så mye penger at man kan kjøpe seg hva som helst uten å bry seg mer om det?

Det er da mange som kunne tenke seg en hund og ta kjempegodt vare på den på alle måter, men som ikke har råd til å bruke over 10.000,- på en valp!

Skrevet

''Som oppdretteren jeg bruker sier : Hvis det første spørsmålet til en potensiell kjøper er om prisen, blir han eliminert fra listen med en gang, det er ikke en seriøs kjøper.''

Det høres temmelig dumt ut. Så dersom man ikke er stinn av gryn, men også må forhøre seg litt om prisen så er man ikke en seriøs kjøper? Er man mer seriøs om man har så mye penger at man kan kjøpe seg hva som helst uten å bry seg mer om det?

Det er da mange som kunne tenke seg en hund og ta kjempegodt vare på den på alle måter, men som ikke har råd til å bruke over 10.000,- på en valp!

Tror ikke jeg kjenner en eneste oppdretter som ikke tar 10 lapper for en schæfer nå, skal man ha rasedyr må man betale.

Han selger ikke til folk som først tenker på penga, men selvfølgelig må de spørre om pris. Men han liker ikke at det er det første spørsmålet som kommer.

Dessuten vil han ikke selge til folk som ikke er intressert i å trene og bruke hunden aktivt i konkurranser og utstilling.

Da trenger du kjøpere som har penger nok til å reise rundt og gjøre dette, sånn er det bare.

Kjøper man hos han, får man et spark i rompa til å gjøre noe med dyret sitt, og det er viktig.

Skrevet

''Trodde blandingshunder stort sett kostet bare en sy,bolsk sum jeg?''

Ikke nå lenger, nei. En labradoodle (blanding av Labrador og puddel) koster f.eks 8000 kroner. Kommer nok an på blandingen.

Her kan man få både blandinger og renrasede for en symbolsk sum!

http://www.fod.no/viewPage.php?page=2

Skrevet

Tror ikke jeg kjenner en eneste oppdretter som ikke tar 10 lapper for en schæfer nå, skal man ha rasedyr må man betale.

Han selger ikke til folk som først tenker på penga, men selvfølgelig må de spørre om pris. Men han liker ikke at det er det første spørsmålet som kommer.

Dessuten vil han ikke selge til folk som ikke er intressert i å trene og bruke hunden aktivt i konkurranser og utstilling.

Da trenger du kjøpere som har penger nok til å reise rundt og gjøre dette, sånn er det bare.

Kjøper man hos han, får man et spark i rompa til å gjøre noe med dyret sitt, og det er viktig.

''Dessuten vil han ikke selge til folk som ikke er intressert i å trene og bruke hunden aktivt i konkurranser og utstilling. Da trenger du kjøpere som har penger nok til å reise rundt og gjøre dette, sånn er det bare.

Kjøper man hos han, får man et spark i rompa til å gjøre noe med dyret sitt, og det er viktig.''

Jeg synes det er rart at "konkurranser og utstilling" er det eneste som regnes som "å gjøre noe med dyret sitt".

Skrevet

''Dessuten vil han ikke selge til folk som ikke er intressert i å trene og bruke hunden aktivt i konkurranser og utstilling. Da trenger du kjøpere som har penger nok til å reise rundt og gjøre dette, sånn er det bare.

Kjøper man hos han, får man et spark i rompa til å gjøre noe med dyret sitt, og det er viktig.''

Jeg synes det er rart at "konkurranser og utstilling" er det eneste som regnes som "å gjøre noe med dyret sitt".

''Jeg synes det er rart at "konkurranser og utstilling" er det eneste som regnes som "å gjøre noe med dyret sitt".''

Hva skjedde med turkompis og familiemedlem liksom? Jeg kunne - i teorien - tenkt meg å ha hund, men utstillinger er ikke noe for meg så jeg hadde vel ikke fått kjøpe noen rasehund jeg da? Ikke jakter jeg heller, men agility ser ganske morsomt ut da.

Men den hadde nok blitt brukt til kos, turer, litt kløv kanskje og slike vanlige ting. Må si at denne oppdretteren høres ganske "opplåst" og fisefin ut.

Skrevet

''Jeg synes det er rart at "konkurranser og utstilling" er det eneste som regnes som "å gjøre noe med dyret sitt".''

Hva skjedde med turkompis og familiemedlem liksom? Jeg kunne - i teorien - tenkt meg å ha hund, men utstillinger er ikke noe for meg så jeg hadde vel ikke fått kjøpe noen rasehund jeg da? Ikke jakter jeg heller, men agility ser ganske morsomt ut da.

Men den hadde nok blitt brukt til kos, turer, litt kløv kanskje og slike vanlige ting. Må si at denne oppdretteren høres ganske "opplåst" og fisefin ut.

Enig!

Jeg ville aldri ha hatt en utstillingshund. Jeg innbiller meg at bruks-/familiehunder er lykkeligere.

''Hva skjedde med turkompis og familiemedlem liksom? ''

Ja, eller hva med jakthund eller politihund? ;-) (Har riktignok ikke hørt om schäfere som benyttes til det første, da)

Skrevet

Nei, men da vet han at de kommer i et miljø hvor hunden blir brukt og hvor han har mulighet til å følge opp kulla sine.

Og han vil selge til de som er genuint inntresert i schæfer, og er du det er ikke pris det første du tenker på, da er det helse og gemytt som kommer først, så pris.

Hvis du ser hvor mange hunder av stor rase som omplasseres i puberteten så ser du at det er et stort problem når uerfarne folk kjøper et dyr de tror er et kosedyr, men som egentlig er et arbeidsjern.

candyqueen_83
Skrevet

Hadde jeg vært oppdretter hadde jeg også luka ut dem som aller først spurte om pris. Prisen på renrasede hunder ligger på 12000 +, sånn er det bare. Har man ikke råd til det har man ikke råd til å ha hund. Det er ikke kjøpesummen på hunden som koster.

candyqueen_83
Skrevet

Enig!

Jeg ville aldri ha hatt en utstillingshund. Jeg innbiller meg at bruks-/familiehunder er lykkeligere.

''Hva skjedde med turkompis og familiemedlem liksom? ''

Ja, eller hva med jakthund eller politihund? ;-) (Har riktignok ikke hørt om schäfere som benyttes til det første, da)

Hva med å ha en bruks-/familie- OG utstillingshund? Det går an det også faktisk ;O))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...