Gjest atc Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jobber som investeringsrådgiver (100% provisjon) og har nå gått på en smell. Det har lite med finanskrisa å gjøre, mer med at jeg har jobbet nært sagt døgnet rundt i flere år nå samt samlivsbrudd og sykdom i familien. Er helt utmattet. De siste månedene har jeg levd på sparepenger. Nå har jeg i samråd med lege kommet fram til at et avbrekk (sykemelding) er det riktige. Hvordan blir det da med sykepenger, iom at jeg har hatt minimal inntekt de siste mnd? Arbeidsgiver har nevnt noe om at de utbetaler snitt-lønna de siste x mnd, det vil altså være en minste-utbetaling, og jeg har ikke sjans til å berge meg på det med de utgiftene jeg har. Ikke får jeg solgt leiligheten heller, til og med bilen kommer jeg til å få mindre igjen for enn hva som er nedbetalt. Jeg mener jeg burde få sykepenger ut fra det jeg har tjent f.eks. det siste året, da de siste mnd ikke er representativt for hva jeg vanligvis tjener. (Det er ikke snakk om svimlende summer, men en 400+) I det minste mer enn minimum. Har noen oversikt over reglene rundt dette? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Sitat: "Sykepenger fra folketrygden. Den aktuelle ukeinntekten omregnes til årsinntekt. Dersom denne inntekten avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel svare til den sistnevnte inntekten, som regel beregnet på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene som er fastsatt for de tre siste årene før du ble syk. Sykepengegrunnlaget kan ikke overstige 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (6G)." http://www.nav.no/page?id=671 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.