Gjest togli Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Det må være tøft å være innvandrer, spesielt hvis man er stø i norsk og kan følge debatten. En ekstremist uttaler seg, og denne personens meninger blir dagen etter, av noen av våre fremste politikere, lagt i kjeften til samtlige andre innvandrere, og det generaliseres over en lav sko. Gjør man dette mot jødene er helvete løs, der kan man ikke engang kritisere en stats massedrap uten å få antisemittismeuttalelser slengt mot seg, men muslimer og mørkhudede generelt må pent tåle dette. Går man inn på nærmest et hvilket som helst debattforum kan det se ut som om brorparten av debattantene rett og slett er rasister. Sjekk VG Debatt. Innvandringsforumet. Selv jeg som nordmann blir satt ut etter tre minutter der inne. Hvordan kan det være for en innvandrer å få dette hatet slengt mot seg daglig? FRP klager over integreringsproblemer, og de har selvsagt rett i at mye skulle vært gjort annerledes, men deres løsning er, og har vært i 20 år, å sette oss opp mot dem, og omvendt, dem mot oss, og det er ikke bare meningsløst, hvis deres intensjon virkelig hadde vært å integrere, noe jeg tviler på at det er, men det er også farlig. Dette hatet skaper ekstreme på begge sider. Og jeg er selvsagt 100 % enig!! 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Løgner er det nok fra begge sider, men debatten blir lett ganske unyansert når media (selvsagt) helst går for de mest oppsiktsvekkende uttalelsene. Jfr. saken om Halalmat i fengselet i Skien osv., så har FrP virkelig kommet med alvorlige løgner. Dessuten er det intervjuer av mange muslimer som kommer med egne meninger mht hijab i politiet, kjønnsdelt svømmeundervisning, om det å følge norsk lov osv. Når man leser her, så skjønner man at de fleste muslimer ikke er så fryktelig langt unna oss mht meninger. Problemet er at så mange nordmenn skriker opp og lar seg lure av medieskapt problematikk. Det er ikke verre enn at alle i Norge må følge norsk lov - ferdig med det! Dette er nok også de fleste muslimer helt enige i Skulle bare mangle at de fulgte norsk lov, på lik linje med alle andre. Nei, jeg syns det er vanskelig... Må nok sette mer inn i dette. :0) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Nei, det har jeg aldri gjort - og kommer heller ikke til det. Men jeg er ærlig nok til å innrømme at det _hender_ de har fornuftige ting - og ikke minst er det vel en del av de forslagene de har stilt - og som omverdenen har sablet ned (nettopp fordi det kommer fra FrP) som i ettertid ikke var så dumme... Det tror jeg du har rett i. De _har_ enkeltsaker som høres bra ut, men de klarer ikke å se ting i helhet. Hvordan ting påvirker hverandre etc. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Tja, skal vurdere det hvis helvete fryser til is. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Skulle bare mangle at de fulgte norsk lov, på lik linje med alle andre. Nei, jeg syns det er vanskelig... Må nok sette mer inn i dette. :0) Selvsagt - og det er de helt enige i selv også. På tide at vi begynner å høre litt på dem og lærer dem å kjenne slik de virkelig er Det finnes selvsagt "rare" muslimer også, på samme måte som det finnes "rare" etniske nordmenn Alle burde sette seg mer inn i dette og forsøke å ikke la seg styre av fremmedfrykt 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Selvsagt - og det er de helt enige i selv også. På tide at vi begynner å høre litt på dem og lærer dem å kjenne slik de virkelig er Det finnes selvsagt "rare" muslimer også, på samme måte som det finnes "rare" etniske nordmenn Alle burde sette seg mer inn i dette og forsøke å ikke la seg styre av fremmedfrykt Jeg har fremmedfrykt ja, det innrømmer jeg glatt... Kanskje det hjelper etter ferien? ;0) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Jeg har fremmedfrykt ja, det innrømmer jeg glatt... Kanskje det hjelper etter ferien? ;0) Hehe, satser på du endrer mening etter ferien, ja ;-P 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Jeg skjønner bare ikke at nesten en tredel av befolkningen vurderer å stemme FrP. Heldigvis gjør ikke en tredel av bekjentskapskretsen det... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Jeg har fremmedfrykt ja, det innrømmer jeg glatt... Kanskje det hjelper etter ferien? ;0) ''Kanskje det hjelper etter ferien? ;0)'' Ja, tipper i hvertfall fremmedfrykten ville bli redusert hvis du tok sjansen og fløy til et fremmed land :-) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 ''Kanskje det hjelper etter ferien? ;0)'' Ja, tipper i hvertfall fremmedfrykten ville bli redusert hvis du tok sjansen og fløy til et fremmed land :-) Har allerede bestilt tur! Livedd her..Hehe! Men det blir nok moro. :0) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Hehe, satser på du endrer mening etter ferien, ja ;-P Hihi, blir spennendes! :0) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Har allerede bestilt tur! Livedd her..Hehe! Men det blir nok moro. :0) Å, så bra! Hvor går reisen? 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Å, så bra! Hvor går reisen? Hehe, av alle plasser i verden ble det Tyrkia! Jeg som er livredd muslimer.. 99% av befolkningen er jo muslimer.. Har allerede planlagt spa behandling første dagen..Ååhr- deilig! 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Nei, de er 8 og 9 år. Når eldstemann begynnt i bhg. betalt vi kr. 4200,. pr. mnd i Oslo kommune. Siste regning var på Kr. 3500 pr. mnd. SFO koster kr. 2200,. pr. mnd, og blir kun brukt ett par timer i uken. Grunnen til at jeg spurte er at du har sagt litt ulike ting, og jeg lurte på om du argumenterte politisk eller personlig. Du har selv ikke unger i barnehage men SFO, og du har pleietrengende eldre i familien, og dette tar du utgangspunkt i når du skal være med på å legge føringer for hvilken overordnet retning landet skal styres etter. Du ønsker lavere pris (ikke bedre innhold??) på SFO, mens barnehagepris er uvesentlig. Og du ønsker bedre kvalitet på tjenester for eldre pleietrengende. Det siste er jeg helt enig med deg i, men jeg syns det er uheldig å argumentere for å bygge samfunssystemer på bakgrunn av ens egen situasjon her og nå. Man er så mye mer enn seg selv, her og nå, og man må da greie å gløtte opp og se hvordan andre rundt seg har det også. Og ikke minst - hvem vet hva man har behov for i morgen? Du sier at det handler om muligheten til å velge for deg, og at du har penger nok til å dekke kostnaden. Du syns at det er urettferdig at du både må betale skatt og betale for private tjenester. Du føler at du da betaler to ganger, men jeg skjønner ikke hvordan du tenker her. Jeg tror at du og din famile, som er bosatt i Bærum (etter nicket å dømme) med to unger allerede tar del i en deres andel og vel så det av den summen dere betaler inn til felleskassen. Det er jo ikke en-til-en her, sånn at du har ikke en pott til eldreomsorg, en pott til barn etc. Som brukere i samfunnet har dere benyttet dere av ekempelvis offentlige støttet barnehage- og skoletilbud, fritidstilbud til deg seg selv opp gjennom årene og for ungene dine i dag, for opplyste idrettsanlegg, for å bruke brøytede veier for å skysse ungene dine hit og dit, for sykehusopphold da du fødte etc etc, denne listen kan bli innmari lang selvfølgelig. Men hva med barnløse Gerd (39) fra Harstad som ikke er med på fritidsaktiviteter og greier seg fint med sykkel da? Skulle hun stemme på dem som gir henne skattelette fordi hun personlig ikke forbruker tjenester til en verdi av det hun betaler inn i skatt? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Hihi, blir spennendes! :0) Kan jeg tenke meg Men husk å være åpen for ulikhetene mellom dere og se heller på det som er "nytt" som en nyttig og lærerrik erfaring Det er utrolig spennende og givende å møte nye kulturer (dersom man møter dem med et åpent sinn :-)) 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 NEI!!! Jeg stemmer alt annet enn Frp. 0 Siter
morsan Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Skulle bare mangle at de fulgte norsk lov, på lik linje med alle andre. Nei, jeg syns det er vanskelig... Må nok sette mer inn i dette. :0) ''Skulle bare mangle at de fulgte norsk lov, på lik linje med alle andre.'' "alle andre" omfatter forresten ikke dem som i sin tid satt i kirkeasyl. Litt pusig at vi i samme åndedrag som vi anklager andre land for å sette reiligion over loven gjør akkurat det samme her til lands... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Hehe, av alle plasser i verden ble det Tyrkia! Jeg som er livredd muslimer.. 99% av befolkningen er jo muslimer.. Har allerede planlagt spa behandling første dagen..Ååhr- deilig! Herlig! Vær forberedt på at tyrkere kan være litt pågående og kreve vel mye av din oppmerksomhet. Gir du dem lillefingeren tar de fort hele hånden... Men det pleier å hjelpe å overse pågående selgere etc. fullstendig. Du får sikkert en flott tur! :-) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Kan jeg tenke meg Men husk å være åpen for ulikhetene mellom dere og se heller på det som er "nytt" som en nyttig og lærerrik erfaring Det er utrolig spennende og givende å møte nye kulturer (dersom man møter dem med et åpent sinn :-)) Jepp! Jeg tror det blir kjempe spennende. Du får nok høre mer underveis, om forberedelser og selve turen! ;0) 0 Siter
morsan Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Gosh. Faller du for den enkle argumentasjonen? ''Gosh. Faller du for den enkle argumentasjonen?'' Gosh . Er du overrasket? ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.