Gå til innhold

Burde jeg stoppet opp?

Gjest en annen gang kasnkje

Anbefalte innlegg

Gjest en annen gang kasnkje
Skrevet

Jeg ble litt i paff i dag. Fikk en telefon fra en veninne eller ei jeg har kjent 1 års tid. Vi har barn på samme alder og har besøkt hverandre av og til. Jeg traff på henne for et par dager siden i barnehagen. Jeg hilste og smilte til ho men jeg hadde ikke tid til å prate fordi jeg var i farta. Men jeg hilste selfølgelig og var blid og tenkte ikke noe mere over det. Jeg traff henne sist for noen uker siden.

I dag ringte hun og lurte på hvorfor jeg bare hilste på henne og ikke pratet noe med henne for vi hadde jo ikke sett hverandre på lenge. Hun lurte på om jeg var interessert i kontakt ettersom jeg ikke viste noe interesse som hun kalte det for å prate litt med henne i går. Jeg forklaarte at jeg ikke hadde noe i mot henne og jeg satte pris på at vi hadde fått god kontakt.

Jeg synes dette var litt ubehagelig. Er det slik at en helst alltid skal slå av en prat nåe en treffer på kjente? Riktignok er vi hjemme begge med babyer men en kan jo ha det travelt allikevel. Har jeg oppført meg dumt eller er det hun som overreagerer?

Skrevet

Jeg er mester i å prate meg bort, men har jeg det travelt, så sier jeg det. Men er ikke alltid nødt til å slå av en prat.

Hun er kanskje usikker på deg?

Gjest en annen gang kaskje
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1235736034' post='4100296]

Jeg er mester i å prate meg bort, men har jeg det travelt, så sier jeg det. Men er ikke alltid nødt til å slå av en prat.

Hun er kanskje usikker på deg?

Hun var nok usikker ja men jeg synes det er rart ettersom vi har hatt det vedlig hyggelig sammen de gangene vi har vært hjemme hos hverandre. Jeg pleier jo også å slå av en prat om vi treffes tilfeldig men da hadde jeg bare ikke tid.

Skrevet

Synes det er hun som overreagerer,det er ikke alltid man har tid til å stoppe for en prat.

Skrevet

Hun var nok usikker ja men jeg synes det er rart ettersom vi har hatt det vedlig hyggelig sammen de gangene vi har vært hjemme hos hverandre. Jeg pleier jo også å slå av en prat om vi treffes tilfeldig men da hadde jeg bare ikke tid.

Du kunne kanskje sagt du hadde det travelt?

Jeg tror jeg ville syntes det var litt merkelig om en venninne av meg bare hilste og gikk videre uten noe mer forklaring enn det..

Gjest en annen gang kanskje
Skrevet

Du kunne kanskje sagt du hadde det travelt?

Jeg tror jeg ville syntes det var litt merkelig om en venninne av meg bare hilste og gikk videre uten noe mer forklaring enn det..

Skal huske på det en annen gang ja for jeg skjønner jo at kanskje kunne tolkes negativt. Om vi ikke hadde hatt det så hyggelig sammen de gangene vi var sammen så kunne jeg forstått at hun begynte å lure.

Skrevet

Synes det er hun som overreagerer,det er ikke alltid man har tid til å stoppe for en prat.

Ja, tror hun er en veldig sårbar type. Men hun er også velig grei så jeg håper at hun nå skjønner at jeg gjerne vil fortsette å ha kontakt.

Skrevet

Ja, tror hun er en veldig sårbar type. Men hun er også velig grei så jeg håper at hun nå skjønner at jeg gjerne vil fortsette å ha kontakt.

Så lenge du forklarte situasjonen bør hun jo forstå det : )

Skrevet

Man trenger ikke stoppe hver gang nei. Men jeg pleier alltid si at jeg ikke har tid.

:0)

Gjest Aimabel
Skrevet

Skal huske på det en annen gang ja for jeg skjønner jo at kanskje kunne tolkes negativt. Om vi ikke hadde hatt det så hyggelig sammen de gangene vi var sammen så kunne jeg forstått at hun begynte å lure.

Jeg er enig med Mary Poppins at det er greit å si "jeg har det litt travelt men vi snakkes! :-) så slipper man misforståelser. Selv om hun synes dere har hatt det hyggelig når dere er sammen så er det ikke sikkert hun vet at du også synes det? (Hvis man har liten selvtillit på det å omgåes andre mennesker så har man lett for å tolke nøytrale signaler negativt.)

Skrevet

Det er klart at en ikke alltid har tid til å slå av en prat :)

Du skriver at venninnen din er veldig sårbar og det er nok der "problemet" ligger. Det som skjedde plaget henne så mye at hun tok kontakt med deg om det. Dermed er saken ut av verden - er den ikke det? Hun spurte og du svarte og avklarte.

Det virker sikkert som en overreaksjon fra hennes side, men siden jeg selv er av den "sårbare sorten", så vet jeg hvor vondt det er å føle seg oversett e.l. i en slik situasjon. Det er jo utrolig bra at hun tok kontakt! Det pleier ikke jeg å gjøre, men grubler og lurer på hva det egentlig var som skjedde... ;)

Skrevet

Det er klart at en ikke alltid har tid til å slå av en prat :)

Du skriver at venninnen din er veldig sårbar og det er nok der "problemet" ligger. Det som skjedde plaget henne så mye at hun tok kontakt med deg om det. Dermed er saken ut av verden - er den ikke det? Hun spurte og du svarte og avklarte.

Det virker sikkert som en overreaksjon fra hennes side, men siden jeg selv er av den "sårbare sorten", så vet jeg hvor vondt det er å føle seg oversett e.l. i en slik situasjon. Det er jo utrolig bra at hun tok kontakt! Det pleier ikke jeg å gjøre, men grubler og lurer på hva det egentlig var som skjedde... ;)

Jeg skjønner at det kan misforstås men er det ikke allikevel en liten overreaksjon ettersom vi har hatt det veldig hyggelig sammen de gangene vi har vært sammen? da burde jo sjansen være minimal for at jeg ikke ville snakke med henne.

Skrevet

Jeg er enig med Mary Poppins at det er greit å si "jeg har det litt travelt men vi snakkes! :-) så slipper man misforståelser. Selv om hun synes dere har hatt det hyggelig når dere er sammen så er det ikke sikkert hun vet at du også synes det? (Hvis man har liten selvtillit på det å omgåes andre mennesker så har man lett for å tolke nøytrale signaler negativt.)

Enig

Skrevet

Jeg skjønner at det kan misforstås men er det ikke allikevel en liten overreaksjon ettersom vi har hatt det veldig hyggelig sammen de gangene vi har vært sammen? da burde jo sjansen være minimal for at jeg ikke ville snakke med henne.

''men er det ikke allikevel en liten overreaksjon ettersom vi har hatt det veldig hyggelig sammen de gangene vi har vært sammen?''

Javisst er det det!

Men den som reagerer slik, ser ikke alltid at det er en overreaksjon - før andre gjør en oppmerksom på det. Egentlig er jo dette en bekreftelse på at hun setter stor pris på deg og er redd for å miste deg som venn :)

Skrevet

Ser at det ble delte meninger her.

Uansett så har jeg lært mye av situasjonen nå etter nærmere ettertanke. Først syntes jeg at hun overreagerte men kan på en måte forstå henne også. Vi kjenner jo ikke hverandre så godt så det kan jo hende jeg ville ha reagert på samme måte selv om det var hun som oppførte seg slik som meg. Vet i hvertfall at fra nå av skal jeg si i fra om jeg har det travelt. Det tar jo ikke noe tid. Egentlig så burde jeg jo også ha tatt meg tid til et par ord for det tar jo ikke mere enn et minutt. Så ja jeg kan innse at jeg oppførte meg lite vennlig og egoistisk. Er glad for at hun ringte og gjorde meg oppmerksom på dette for nå synes jeg faktisk at jeg oppførte meg dumt men har også lært. Vi lever i et egosamfunn og ser at også jeg må skjerpe meg. Takk for innspill og håper gjerne på flere.

Skrevet

Man trenger ikke stoppe hver gang nei. Men jeg pleier alltid si at jeg ikke har tid.

Jo du har helt rett. Skammer meg litt nå over dårlig oppførsel men det var jo ikke med vitende vilje da.

Skrevet

Jo du har helt rett. Skammer meg litt nå over dårlig oppførsel men det var jo ikke med vitende vilje da.

Du trenger ikke skamme deg.

Skrevet

Jeg sier ofte bare hei og drar videre når jeg treffer noen jeg kjenner, spesielt når jeg ikke får inntrykk av at den andre vil starte en lengre samtale.

Min arbeidsplass har en matbutikk som nærmeste nabo, så det hender vi går ut å kjøper noe til lunsj. De fleste av oss bruker noen få minutt, om vi slipper stå i kø. Men den ene kollegaen min kommer tilbake når lunjspausen er nesten over; hun har snakket med den og den og den...

Skrevet

Jeg syns hun overreagerte, selv om det nok hadde vært greit om du i samme slengen hadde sagt at du ikke hadde tid til å prate akkurat nå. På den annen side syns jeg hun skulle tatt høyde for at man faktisk glemmer sånne det-skulle-jeg-selvsagt-gjort-ting midt i travelheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...