Gå til innhold

Marsipankake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage min aller første marsipankake og lurer på om det finnes tips eller gode råd som kan være greit å vite? Som ikke står i de utallige oppskiftene jeg har funnet på nettet? Der står det jo minst mulig... Føler denne kaken er dømt til å gå på tryne..

Aaaahh..stress å være så dårlig på å bake, da!!

Skrevet

Neida, selve kaka er ingen heksekunst, det er jo bare en bløtkake med et spesielt fyll, men marsipanlokket derimot... :-|

Jeg brukte ferdigkjøpt marsipanlokk en gang i fjor og synes det var litt for hardt og sprøtt.

Skrevet

Tips til marsipanlokket. La marsipanen være kald når du begynner å jobbe med den, klipp opp to poser (brødposer, bæreposer etc) og legg marsipanen mellom når du kjevler den ut. Bruk hvetemel til utkjevlingen, noen bruker melis men da blir den lett klisset.

Ferdigkjøpte marsipanlokk er ikke noe godt. Lurer du på noe mer er det bare å spørre.

Gjest ollymor
Skrevet

Dette Sukkerbrødet blir høyt og fin:0)

( bruker ett kaffekrus som mål)

en kopp sukker

en kopp hvetemel

2 teskje bakepulver

5 egg

Piskes godt sammen.

smør formen med smør.

180 grader ...sett formen i kald ovn.

ca 50 min .

Fyll: Syltetøy-Krem evt. små biter av mandarin ( bruker jeg)

i tillegg ) mellom lagene.

HUSK: OGSÅ KREM PÅ TOPPEN,før du legger på

marsipanlokket,ellers løsner lokket!

Jeg knar Marsipan til en rund Ball, så kjevler jeg ut.

bruker melis til kjevling.

lykke til

Skrevet

Det har 12-åringen min laget i dag, den står i kjøleskapet ;o) Men han er flink på kjøkkenet.

Skrevet

Neida, selve kaka er ingen heksekunst, det er jo bare en bløtkake med et spesielt fyll, men marsipanlokket derimot... :-|

Jeg brukte ferdigkjøpt marsipanlokk en gang i fjor og synes det var litt for hardt og sprøtt.

Tupperware har/hadde en sånn tjukk plastplate til å lage marsipanlokk på. Den er kjempefin for det setter seg ikke fast så lett. Den er forresten fin å bake på også.

Skrevet

Tupperware har/hadde en sånn tjukk plastplate til å lage marsipanlokk på. Den er kjempefin for det setter seg ikke fast så lett. Den er forresten fin å bake på også.

Jo, men problemet mitt var å få lokket pent over på kaken. :o)

Skrevet

Med den tykke plastikken så henger lokket fast og så kan man bare legge det oppned noen cm over kaka og så løsne det langs kanten så sklir det av.

Eller legg det over kjevla og så ruller du det bortover.

Skrevet

Jeg har aldri gjort dette, men har hørt fra en jeg kjenner at hun har lagt et tynt lag krem på toppen av kaka, slik at marsipanlokket liksom "flyter" litt på dette.

Skrevet

Jeg har aldri gjort dette, men har hørt fra en jeg kjenner at hun har lagt et tynt lag krem på toppen av kaka, slik at marsipanlokket liksom "flyter" litt på dette.

Selvfølgelig skal det være krem under marsipanlokket. :o) Problemet mitt er at jeg ikke får lokket til å ligge pent rundt kaka, det blir bare folder rundt, ikke jevnt som på kjøpekaker.

Skrevet

Selvfølgelig skal det være krem under marsipanlokket. :o) Problemet mitt er at jeg ikke får lokket til å ligge pent rundt kaka, det blir bare folder rundt, ikke jevnt som på kjøpekaker.

Åja, he he. Visste ikke at det med krem under "goes without saying"! ;-)

Jeg elsker marsipan, men synes sukkerbrød er kjedelig og vispet krem er ekkelt, så jeg foretrekker marsipanen min uten kake under;-)

Skrevet

Åja, he he. Visste ikke at det med krem under "goes without saying"! ;-)

Jeg elsker marsipan, men synes sukkerbrød er kjedelig og vispet krem er ekkelt, så jeg foretrekker marsipanen min uten kake under;-)

Marsipanlokk rett på sukkerbrød, uten krem mellom, må da bli fryktelig tørt - det skal være en eller annen krem mellom ja. :o)

Mmmm.... *Fikk lyst på marsipankake*

Skrevet

Marsipanlokk rett på sukkerbrød, uten krem mellom, må da bli fryktelig tørt - det skal være en eller annen krem mellom ja. :o)

Mmmm.... *Fikk lyst på marsipankake*

Jeg vil ikke bare ha den uten krem men også uten KAKA! ;-)

Som du sier det: sukkerbrød er tørt!!

Skrevet

Jeg vil ikke bare ha den uten krem men også uten KAKA! ;-)

Som du sier det: sukkerbrød er tørt!!

Selve sukkerbrødet er tørt, men når det dynkes med noe godt, fylles med krem, bær / frukt og nøtter og får marsipanlokk over seg så er det knallgodt da! :o)

Skrevet

Selve sukkerbrødet er tørt, men når det dynkes med noe godt, fylles med krem, bær / frukt og nøtter og får marsipanlokk over seg så er det knallgodt da! :o)

Jeg liker best kransekake, fyrstekake, verdens beste, gulrotkake og min mors sjokoladekake! :-)

Skrevet

Jeg liker best kransekake, fyrstekake, verdens beste, gulrotkake og min mors sjokoladekake! :-)

Ja, takk. :o)

Skrevet

Trikset er å kjevle ut lokket mye større enn selve kaka, da er det kjempelett å unngå stygge folder

Skrevet

Lokket kjevles større enn kaka og skjær i marsipanen med kniv inn mot kaka på 2 -3 steder, så begynner du å legge lokket inntil kaka på sidene. Da blir det ikke så lett folder, hvis det derimot likevel skulle bli hull eller folder, så lag et bånd eller noe pynt over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...