Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

''Eks hvis du går en mil, kontra å jogge en mil?''

Nja... Pr. avstand bruker du ikke så enormt mye flere kalorier på å jobbe en mil i forhold til å gå, men noe mer.

Men pr. brukt tid bruker du mye mer på den tiden du bruker på å jogge som på å gå om du tilbakelegger like lang distanse. La oss si at du bruker 45 min på å jobbe 10 km og 90 min på å gå samme distanse, da er det klart det er mer tidsmessig lønnsomt å jogge bort kaloriene fremfor å gå.

Gjest abrabra

Ja du forbrenner noe mer ved høyere intensitet

Re: Forbrenning av kalorier!

Jeg har lyst til å trekke trådene litt sammen etter at mange har sagt mye foruftig. Løpes en mil forflyttes kroppsmassen også opp og ned og ikke bare fremover som ved gange. Løpes det rimelig fort går kroppstemperaturen også noe opp. Dette fører til "etterbrenning" av kalorier noen timer . Dvs. noe mer kalorier forbrennes ved løping en gitt distanse enn ved å gå.

– Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Ja slik er det. Jfr. det som abrabra helt korrekt skriver.

For noen år siden kunne man lese at man måtte løpe i minst 30 minutter for at det skulle ha noen vesentlig effekt på forbrenningen.

Nå har jeg lest flere steder at intensive, kjappe økter kan være effektivt både i forhold til å bygge kondisjon og oppnå vektreduksjon. F. eks. løpe så fort man orker et minutt, gå rolig i 30 sekunder og gjenta dette fire ganger. Med et slikt opplegg kan man i alle fall ikke skylde på at man ikke har tid til å trene, for 6 minutter 3 ganger i uka har vel alle tid til. Det er vel omtrent det vi bruker på tannpuss.

Og når farten er høy kan man nyte godt av det som abrabra siterer om etterbrenning.

Annonse

Gjest bipp..

Det er ganske lik forbrenning om du går eller jogger en mil. (Du forbruker bittelitt mer på jogging ettersom det krever litt mer i frasparket/landingen)

MEN i tid så forbrenner du jo mye mer pr. tidsenhet på høy intensitet.

Men er det da viktig å gå veldig fort, med høy puls eller holder det med vanlig rask gange?

Men er det da viktig å gå veldig fort, med høy puls eller holder det med vanlig rask gange?

Det kommer jo an på hva du vil oppnå. Høyest mulig forbrenning på kortest mulig tid = raskest mulig.

Og bonusen er også at du får bedre kondis.

Det er også en liten faktor til her, og det er "etterbrenning". Dersom man har høy intensitet så vil du forbrenne mer etter trening enn om du trener med lav intensitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...