Gjest prust Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Vi har en vaskemaskin som er ca 13 år, som de siste ukene har hatt en skikkelig ulyd når trommelen går rundt, særlig på sentrifugering. Det høres ut som om noe metall står og gnisser.... Vi har foreløpig ikke gjort noe med det. Er veldig usikker på om vi skal spandere på den en fagmann som skal sjekke hva det er. En gang har vi skiftet pumpa, og for noen år siden (3-5?) ble børstene skiftet. Motoren går jo, og det har aldri vært noe tull med den, unntatt de to nevnte gangene. Går det an å åpne opp selv, og sjekke om noe har ramlet ut av lommer og sitter fast mellom trommel og godset? 0 Siter
morsan Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Om du bør åpne opp selv, skal jeg ikke uttale meg om, men jeg tviler på at det er lønnsomt å påkoste fagmann til å sjekke ut en såpass gammel maskin - dessverre! :-( Riktignok hadde min mor en gammel AEG Turnamat S som takket for seg først etter 30 år, men det sier vel litt om at slike varer gjerne hadde bedre kvalitet før i tiden... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Om du bør åpne opp selv, skal jeg ikke uttale meg om, men jeg tviler på at det er lønnsomt å påkoste fagmann til å sjekke ut en såpass gammel maskin - dessverre! :-( Riktignok hadde min mor en gammel AEG Turnamat S som takket for seg først etter 30 år, men det sier vel litt om at slike varer gjerne hadde bedre kvalitet før i tiden... Men kan jeg bare fortsette å bruke den? Det kan ikke ta fyr vel? Altså - hvis dette har noe med motoren å gjøre, og ikke noe mellom trommel og gods, så vil vel kanskje motoren skjære seg. Når den evt skjærer seg, kan det brenne da? Kanskje jeg burde undersøke litt om vaskemaskiner.... Har veldig lyst til å ha AEG igjen. En helt utrolig god maskin! 0 Siter
linnea72 Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Har du sjekket lofilteret,det kan sitte fast noe helt øverst.bruk en tannbørste eller noe,for å prøve å rense.jeg har fått ut div ting som lager ulyd på denne måten. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Har du sjekket lofilteret,det kan sitte fast noe helt øverst.bruk en tannbørste eller noe,for å prøve å rense.jeg har fått ut div ting som lager ulyd på denne måten. Det skal jeg prøve! 0 Siter
morsan Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Men kan jeg bare fortsette å bruke den? Det kan ikke ta fyr vel? Altså - hvis dette har noe med motoren å gjøre, og ikke noe mellom trommel og gods, så vil vel kanskje motoren skjære seg. Når den evt skjærer seg, kan det brenne da? Kanskje jeg burde undersøke litt om vaskemaskiner.... Har veldig lyst til å ha AEG igjen. En helt utrolig god maskin! Jeg tør ikke uttale meg om hva som er trygt. På min mors ganmle maskin var det et feste til trommelen som røk, slik at den ikke gikk rundt. Vedr reparasjonsperson: Da tørketrommelen røk for et par år siden, fikk vi hit en reparatør, som konstaterte at det var nesten like dyrt å reparere som å kjøpe ny... Mener å huske at hans regning for å komme og sjekke og si dette var i størrelsesordenen 1500-2000 kroner :-( 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Om du bør åpne opp selv, skal jeg ikke uttale meg om, men jeg tviler på at det er lønnsomt å påkoste fagmann til å sjekke ut en såpass gammel maskin - dessverre! :-( Riktignok hadde min mor en gammel AEG Turnamat S som takket for seg først etter 30 år, men det sier vel litt om at slike varer gjerne hadde bedre kvalitet før i tiden... Jeg har en halvautomatisk vaskemaskin som nå er 28 år, også en AEG, og den funker fint enda;) Har aldri hatt reperasjon på den engang! 0 Siter
morsan Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Jeg har en halvautomatisk vaskemaskin som nå er 28 år, også en AEG, og den funker fint enda;) Har aldri hatt reperasjon på den engang! Så bra! Tror også moderns regnes som "halvautomatisk". Ihvertfall var det en slik en med én gigantisk vasketrommel, og så en liten separat sentrifuge. veldig varig, men du&du så tungvindt!! Ettersom jeg stort sett har endt opp med å vakse tøy minst én gang hver gang jeg er på besøk der, irriterte jeg meg grønn over det at én full vaskemaskin betød minst to omganger i sentrifugen, før enn vaskemaskina ble klar for en ny runde vask... Tror faktisk den ble mer enn 30 år også. Vi hadde den mend jeg var barn, og den røyk kvelden før skjærtorsdag for et par år siden, da moren min hadde huset fullt av barn og barnebarn som skulle være der hele påska...;-) Var litt utgjort dato, kan en si, særlig ettersom det ene tantebarnet mitt har et væteproblem... 0 Siter
mrxx Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Det kan være f.eks en bh kile som har festet seg ett sted så trommelen gnisser mot, eller det kan være ett lager til trommelen som begynner å bli dårlig. Klarer du å skru litt så kan du fint skru opp og se, koble gjerne i fra rema på motoren og vri trommelen rundt med henda og hør hvor det kommer fra. Du kan også lytte med en skrutrekker, sett øre inntil enden på skaftet og andre enden setter du rundt på maskinen før å høre hvor lyden er sterkest. I og med at lyden er sterkest på sentrifugering, så kan du ha noe som har satt seg i skovlene på vannpumpa også, så ta opp slangene og sjekk der. I og med at det ikke er lønnsomt å ha en reperatør til å se på dette, så kan du like gjerne skru opp selv. 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Bh-spile! Jeg har ødelagt 3 vaskemaskiner på den måten... ( Den første ble så ødelagt av en spile som kilte seg skikkelig fast at reparatøren fra AEG aldri hadde sett maken og selv om det ikke gikk på garantien så dekke AEG en del av reparasjonskostnadene... Tror vi måtte skifte trommel. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Så bra! Tror også moderns regnes som "halvautomatisk". Ihvertfall var det en slik en med én gigantisk vasketrommel, og så en liten separat sentrifuge. veldig varig, men du&du så tungvindt!! Ettersom jeg stort sett har endt opp med å vakse tøy minst én gang hver gang jeg er på besøk der, irriterte jeg meg grønn over det at én full vaskemaskin betød minst to omganger i sentrifugen, før enn vaskemaskina ble klar for en ny runde vask... Tror faktisk den ble mer enn 30 år også. Vi hadde den mend jeg var barn, og den røyk kvelden før skjærtorsdag for et par år siden, da moren min hadde huset fullt av barn og barnebarn som skulle være der hele påska...;-) Var litt utgjort dato, kan en si, særlig ettersom det ene tantebarnet mitt har et væteproblem... Jeg irriterer meg også over at det noen ganger kan være tungvint, men du verden så tørt tøyet blir før man hiver det i tørketromlen;) Sparer endel strøm, he, he. Og selvfølgelig vil en vaskemaskin alltid finne på å gå i stykker, når man trenger den mest. Litt Murfpy`s lov det der;)) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Bh-spile! Jeg har ødelagt 3 vaskemaskiner på den måten... ( Den første ble så ødelagt av en spile som kilte seg skikkelig fast at reparatøren fra AEG aldri hadde sett maken og selv om det ikke gikk på garantien så dekke AEG en del av reparasjonskostnadene... Tror vi måtte skifte trommel. Jeg vasker alltid BH-ene for hånd, men det hender jeg sentrifugerer de i maskinen. Tror nok jeg ville ha sett om det manlget en spile, selv om jeg ikke gjorde det den ene gangen maskinen stoppet helt, og reparatøren fant nettopp en BH-spile. Men ja, det er jo en liten sjanse for at det kan være det. Burde vi få noen til å se på den, tror du? Den går jo fremdeles da.... 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Jeg vasker alltid BH-ene for hånd, men det hender jeg sentrifugerer de i maskinen. Tror nok jeg ville ha sett om det manlget en spile, selv om jeg ikke gjorde det den ene gangen maskinen stoppet helt, og reparatøren fant nettopp en BH-spile. Men ja, det er jo en liten sjanse for at det kan være det. Burde vi få noen til å se på den, tror du? Den går jo fremdeles da.... Sjekk alle bh'ene dine, om alle spilene er intakte så er det i alle fall ikke det. ) Men det er nok stor sannsynlighet for at det er noe fra et plagg eller en lomme som sitter fast der. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.