Gå til innhold

Hvilket eventyr er dette?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et minne fra barndommen om et eventyr jeg så som tegnefilm da jeg var liten. Jeg aner ikke hva det heter, men noe sier meg at dere er mange som vet.

Det handler om tre søstre (prinsesser?), som står ved en aller annen brønn. De går ned i brønnen en etter en, og kommer til et annet land eller noe. Her er det et hus, som de får forskjellige oppgaver i.

Det jeg husker best er at de skal lufte dyner, og at når den ene av dem, (den gode), lufter dynen, så kommer det fjær ut av den. Når de onde søstrene lufter dynene, kommer det visst tjære ut..??

Husker ikke hvordan det ender eller hva moralen var (noe med å være flittig?), men jeg var så bergtatt av den fortellingen og bildene, at jeg gjerne vil se den igjen.

Noen som har et clue? Jeg kan selvsagt godt skrive til NRK, men vil gjerne høre om noen her kjenner til det!

Aliza1365380759
Skrevet

Det er et eventyr av brødrene Grimm, og heter Frau Holle på tysk. Tror det heter Mor Holle eller fru Holle eller noe sånt på norsk.

Skrevet

Jeg husker veldig godt den filmen! Var ekkelt med tjæren som kom ut.

Tror eventyret heter manndattera og kjerringdattera. Tror det bare var to søstre.

Skrevet

Det er et eventyr av brødrene Grimm, og heter Frau Holle på tysk. Tror det heter Mor Holle eller fru Holle eller noe sånt på norsk.

Ok, det skal jeg undersøke, tusen takk:-)

Skrevet

Tror eventyret heter manndattera og kjerringdattera. Tror det bare var to søstre.

Mener du som Aliza at det er et brødrene grimm-eventyr?

Skrevet

Mener du som Aliza at det er et brødrene grimm-eventyr?

Ja, det er det. Det heter Mor Holle.

Filmen har jeg ikke sett, men husket eventyret sånn delvis, og kjente det igjen etter Alizas svar. Nå har jeg til og med sjekket i Grimm-boka;-)

Men det var ikke helt som du skrev over, da, men nesten:-)

Gjest luftslott
Skrevet

Jeg får assosiasjoner til manndattra og kjerringdattra, men det var i så fall bare to søstre, og jeg kan ikke si jeg husker akkurat det med dynene...

Skrevet

Ja, det er det. Det heter Mor Holle.

Filmen har jeg ikke sett, men husket eventyret sånn delvis, og kjente det igjen etter Alizas svar. Nå har jeg til og med sjekket i Grimm-boka;-)

Men det var ikke helt som du skrev over, da, men nesten:-)

Ja, det er veldig rart, men jeg husker bare noen få ting fra eventyret, men aller mest den delen hvor jenta lufter dyner og det kommer fjer ut:-) Veldig flott liten film, så den må jeg skaffe meg.

Skrevet

Manndattera og kjerringdattera er faktisk nesten samme historie, men det er altså Grimms Mor Holle som er den historien med dynene. Men jo, det er nok grunnleggende det samme eventyr, som bare er endret litt på:-)

Skrevet

Ja, det er veldig rart, men jeg husker bare noen få ting fra eventyret, men aller mest den delen hvor jenta lufter dyner og det kommer fjer ut:-) Veldig flott liten film, så den må jeg skaffe meg.

Akkurat det med fjærene var det jeg også husket best! Og snill jente vs slem jente. Husket ikke dette med brødene, eplene, teinen osv.

Skrevet

Akkurat det med fjærene var det jeg også husket best! Og snill jente vs slem jente. Husket ikke dette med brødene, eplene, teinen osv.

Nemlig, jeg husket overhode ikke brød, epletre osv, det var åpenbart ikke så fascinerende den gang:)

Gjest luftslott
Skrevet

Manndattera og kjerringdattera er faktisk nesten samme historie, men det er altså Grimms Mor Holle som er den historien med dynene. Men jo, det er nok grunnleggende det samme eventyr, som bare er endret litt på:-)

manndattera og kjerringdattera er jo også et folkeeventyr (Asbjørnsen og Moe) og veldig mange folkeeventyr har jo nettopp lignende eventyr i mange andre land :)

Manndattera og kjerringdattera var yndlingseventyret mitt da jeg var liten, så jeg synes det var litt rart dette med dynene, men da stemte det jo likevel (at det ikke var det, altså)

Aliza1365380759
Skrevet

Nå har jeg lest det, det er Mor Holle, fikk helt tårer i øynene når jeg leste det igjen:-)))

Så bra at vi fant ut hvilket eventyr det var da! :-)

Skrevet

Finner det kun på svensk, du får lese selv for å se om det er rett :-)

http://hem.passagen.se/grimmbrothers/pdf/fruholle.pdf

Ja, nå har jeg også lest det!!! Jeg husker veldig godt gullregnet, og også tjæreregnet.

Filmen så jeg bare i svart-hvitt - så enten er den veldig gammel, eller så hadde ikke vi fått farge-fjernsyn da.

Skrevet

Mor Holle

Jepp, du har så rett. Fint og tankevekkende eventyr.

Skrevet

manndattera og kjerringdattera er jo også et folkeeventyr (Asbjørnsen og Moe) og veldig mange folkeeventyr har jo nettopp lignende eventyr i mange andre land :)

Manndattera og kjerringdattera var yndlingseventyret mitt da jeg var liten, så jeg synes det var litt rart dette med dynene, men da stemte det jo likevel (at det ikke var det, altså)

Nemlig:) Ja, jeg syns også det er et flott eventyr

Skrevet

Så bra at vi fant ut hvilket eventyr det var da! :-)

Ja, jeg ble kjempeglad, mange takk for hjelpa:))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...