Lillemus Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Ja, jeg ble kjempeglad, mange takk for hjelpa:)) Jeg hadde det i bokform da jeg var liten og den versjonen het Mor Hulda. ) 0 Siter
henrikke71 Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Skrevet 28. februar 2009 Jeg hadde det i bokform da jeg var liten og den versjonen het Mor Hulda. ) Tror den danske versjonen heter Mor Hulda:) 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Tror den danske versjonen heter Mor Hulda:) Boken min var på norsk, jeg har aldri hørt om den versjonen de andre snakker om, Mor Holle. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Boken min var på norsk, jeg har aldri hørt om den versjonen de andre snakker om, Mor Holle. Vi hadde en god gammeldags vinylplate hvor eventyret ble lest opp, og så hørte det et bildehefte i sort/hvitt/rødt til. Jeg ser stadig for meg bildene til det heftet, og eventyret gjorde stort inntrykk. Hun het definitivt Mor Holle i min versjon, men det finnes sikkert flere oversettelser. 0 Siter
henrikke71 Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Skrevet 28. februar 2009 Boken min var på norsk, jeg har aldri hørt om den versjonen de andre snakker om, Mor Holle. Sier du det? Jaja, kjært barn har mange navn, det er et flott eventyr:) 0 Siter
henrikke71 Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Skrevet 28. februar 2009 Vi hadde en god gammeldags vinylplate hvor eventyret ble lest opp, og så hørte det et bildehefte i sort/hvitt/rødt til. Jeg ser stadig for meg bildene til det heftet, og eventyret gjorde stort inntrykk. Hun het definitivt Mor Holle i min versjon, men det finnes sikkert flere oversettelser. det er ganske utrolig hvor stort inntrykk noen eventyr kan gjøre på en, det er sikkert 30 år siden jeg så dette på tv, og enkelte scener har brendt seg helt fast i hukommelsen:) 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 det er ganske utrolig hvor stort inntrykk noen eventyr kan gjøre på en, det er sikkert 30 år siden jeg så dette på tv, og enkelte scener har brendt seg helt fast i hukommelsen:) Jeg må innrømme at mange av brødrene Grimms eventyr har gjort stort inntrykk. Besteforeldrene mine hadde ei fin, mørkeblå bok, med vakre illustrasjoner. Men når jeg har sett i den i ettertid, så har jeg forstått at de vakreste bildene jeg husker, de eksisterer ikke som illustrasjoner en gang. De er bare bilder jeg har sett for meg selv! Er mer enn middels opptatt av fortellertradisjon, og har arbeidet en del i skjæringspunktet eventyr/sagn/historie. 0 Siter
henrikke71 Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Skrevet 28. februar 2009 Jeg må innrømme at mange av brødrene Grimms eventyr har gjort stort inntrykk. Besteforeldrene mine hadde ei fin, mørkeblå bok, med vakre illustrasjoner. Men når jeg har sett i den i ettertid, så har jeg forstått at de vakreste bildene jeg husker, de eksisterer ikke som illustrasjoner en gang. De er bare bilder jeg har sett for meg selv! Er mer enn middels opptatt av fortellertradisjon, og har arbeidet en del i skjæringspunktet eventyr/sagn/historie. så spennende, du har kanskje studert litteratur også? Ja, det er helt klart at de flotteste bildene har en altså oppi sitt eget hode. Jeg skulle f eks ikke sett Drømmen om Narnia, fordi bildene jeg hadde i hodet ble helt ødelagt, (leste boka som ti-årig og var dypt fascinert:-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 så spennende, du har kanskje studert litteratur også? Ja, det er helt klart at de flotteste bildene har en altså oppi sitt eget hode. Jeg skulle f eks ikke sett Drømmen om Narnia, fordi bildene jeg hadde i hodet ble helt ødelagt, (leste boka som ti-årig og var dypt fascinert:-) Dere minner meg på en gang vi diskuterte Pompel og Pilt i en norsktime hvor vi snakket om barndomsminner. En av jentene husket bl.a. at "fargene var så ekle!" Det ble stille en lang stund før en annen sa:"Men serien var jo i svart-hvitt?" ) Og det var den jo! 0 Siter
henrikke71 Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Skrevet 28. februar 2009 Dere minner meg på en gang vi diskuterte Pompel og Pilt i en norsktime hvor vi snakket om barndomsminner. En av jentene husket bl.a. at "fargene var så ekle!" Det ble stille en lang stund før en annen sa:"Men serien var jo i svart-hvitt?" ) Og det var den jo! he he, du har fullstendig rett, man husker det man selv vil:-) 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Ja, jeg ble kjempeglad, mange takk for hjelpa:)) Bare hyggelig! :-) 0 Siter
morsan Skrevet 28. februar 2009 Skrevet 28. februar 2009 Jeg må innrømme at mange av brødrene Grimms eventyr har gjort stort inntrykk. Besteforeldrene mine hadde ei fin, mørkeblå bok, med vakre illustrasjoner. Men når jeg har sett i den i ettertid, så har jeg forstått at de vakreste bildene jeg husker, de eksisterer ikke som illustrasjoner en gang. De er bare bilder jeg har sett for meg selv! Er mer enn middels opptatt av fortellertradisjon, og har arbeidet en del i skjæringspunktet eventyr/sagn/historie. Vår Grimm-bok er/var gul, og på forsiden hadde det bilde av den jenta som stemoren tvang til å gå i en kjole av papir - ut i skogen for å finne jordbær midt på vinteren. Fra Mor Holle husker jeg svært godt bildet av jenta som rister dyna så det drysser snø ned på jorden:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.