Gå til innhold

Trenger ny laptop - anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Gjest Hoggormen
Skrevet

(innlegget er også postet på Data-forumet)

Jeg sitter nå med en Acer Travelmate 3273WXMi som jeg fikk innvilget som hjelpemiddel fra NAV et par år tilbake fordi jeg er synshemet.

MEN: Jeg er mektig lei av denne pc'n nå. Om det kommer mye trykkfeil her, så er det fordi tastaturet er helt idiotisk utformet - buet, som en smilemunn når du sitter foran pc'n. Jeg benytteer touch-metoden, men får problemer med dette på e, t slikt tastatur. Skjemen har dårlig kontrast, opplever densom lite lyssterk.Har forsøket å stille på ting uten at det har gjort det så mye bedre.

Nå har jeg lyst på noe kraftigere skyts, fordi jeg som synshemmet må benytte spesialprogramvare som krever mye kapasitet. Programvaren består av skjermforstørring og syntetisk tale. Høres kanskje ikke så krevende ut, men det tar virkelig mye maskinkapsitet.

Nå er regelverket blitt sånn at for pc-er i hverdagen, så må man koste pc'n selv - men man får innvilget spesialprogrammene man trenger.

Jeg har høye krav til skjermen. Trenger også et godt grafikk-kort.

LeNovo ThikPad er flotte pc-er, men de ligger for høyt i pris for meg. Jeg kan avse 10 000, kanskje opp mot 12. Når jeg først går til anskaffelse av datautsyr, så synes jeg det er viktig å kjøpe noe som holder i noen år. Ellers gjør bright-view skjermer bedre kontrast.

Noen som har anbefalinger? Jeg benytter pc til vanlig "kontorarbeid" som kreves av organisasjonsverv, til litt skikklig multimedia, Nettbruk/nedlasting. Benytter musikkprogrammer som krever litt krutt.

Jeg ser jo at det er en del til gode priser på bruktmarkedet, men hvor trygt er det å handle brukte pc'er?

Noen osm ellers kan anbefale noeen maskiner med gode spesifikasjoner? Skjermen bør være 15,4 - 17". Pc'n bør være av solid konstruksjon (noe jeg ikke føler at TravelMaten min har - selv om dette er dyre pc-er...) Jeg ville ikke kjøpt e av disse pc-ene, føler at det er dårlig valutta for pengene - så jeg er glad det var NAV som betalte det jeg sitter med nå.

Det er en fordel med XP fordi jeg ellers kan få kompatibilitetsproblemer med en stasjonær pc jeg også har.

Ble langt dette, men alle anbefalinger mottas med takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...