Gå til innhold

Buff eller headover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forrige uke skulle jeg kjøpe en "hals med hette" til å ha under lua og varme hake, nakke og tinninger med når jeg løper i kulda. Og troppet opp i en sportsbutikk og spurt etter en headover, som jeg har lest meg til at det heter. Den unge jenta så uforstående på meg, så jeg måtte forklare og gestikulere. "Åja, en buff, ja. Det har vi."

Så da spør jeg: Hva er forskjellen på en buff og en headover? Eller er det to navn på samme plagg?

Uansett hva den heter er jeg i alle fall kjempefornøyd med plagget. Deilig å slippe skjerf som glir opp eller ned, og det er veldig lett å få kald trekk i nakken når man løper om vinteren. Med denne hetta under lua holder jeg meg også god og varm på ørene.

mil1365380270
Skrevet

Nå du har det under hjelmen, heter det noe annet. Husker ikke hva... Hettelue kaller jeg det :-)

Skrevet

Buff er ihvertfall sydd i tubefasong. Vet ikke om headover også er det, eller om det er mer fasongsydd.

Skrevet

Buff er ihvertfall sydd i tubefasong. Vet ikke om headover også er det, eller om det er mer fasongsydd.

Jeg har sett en grønn headover fra Forsvaret, og den er maken til buffen min bortsett fra at den er videre/løsere. De har samme fasong.

Skrevet

Hva er merket på din nyanskaffelse? Har du en link?

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1235857885' post='4101468]

Hva er merket på din nyanskaffelse? Har du en link?

Polartec.

Skrevet

Slik jeg oppfatter det, så er det samme plagget. Siden jeg bruker dette plagget mye i MC-sammenheng, så heter det Buff.

Den gang jeg jobbet i forsvaret hette det headover. :-)

Skrevet

Slik jeg oppfatter det, så er det samme plagget. Siden jeg bruker dette plagget mye i MC-sammenheng, så heter det Buff.

Den gang jeg jobbet i forsvaret hette det headover. :-)

OK. Da er antakelig Buff en nyere betegnelse, siden den unge jenta kjente bare den.

Skrevet

OK. Da er antakelig Buff en nyere betegnelse, siden den unge jenta kjente bare den.

...apropos unge mennesker i butikk og hva de vet heter - husker jeg for en del år tilbake var i en matvarebutikk der det satt en ung dame i kassen. Hun visste godt hva n cantaloup var og kunne slå inn riktig kode, men måtte spørre meg hva kålrota var for noe...;-)

Skrevet

Buff er registrert varemerke for en bestemt type hodeplagg. Hvorvidt da headover skal være fellesbetegnelsen for denne type hodeplagg fra alle leverandører, er jeg litt usikker på, men vi har vel ikke en norsk betegnelse som fullt ut dekker ?

Skrevet

Buff er registrert varemerke for en bestemt type hodeplagg. Hvorvidt da headover skal være fellesbetegnelsen for denne type hodeplagg fra alle leverandører, er jeg litt usikker på, men vi har vel ikke en norsk betegnelse som fullt ut dekker ?

Nei, jeg tror ikke det finnes noen norsk betegnelse. I Forsvaret har de så vidt jeg vet hatt grønn headover i mange år, men med mindre jeg har sovet i timene er vel plagget ellers ganske nytt? I oppveksten brukte jeg "hals", men det var jo bare i stedet for skjerf.

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det finnes noen norsk betegnelse. I Forsvaret har de så vidt jeg vet hatt grønn headover i mange år, men med mindre jeg har sovet i timene er vel plagget ellers ganske nytt? I oppveksten brukte jeg "hals", men det var jo bare i stedet for skjerf.

Tror jeg kjøpte min første Buff for fem år siden nå. Jeg er også vant til halser fra oppveksten, og egentlig er det vel en Buff en ekstra lang "hals".

Skrevet

Tror jeg kjøpte min første Buff for fem år siden nå. Jeg er også vant til halser fra oppveksten, og egentlig er det vel en Buff en ekstra lang "hals".

Løshals og buff er heller ikke helt like, en buff er jo et stoffrør bare mens en hals er splittet nederst slik at man har en del nedover ryggen og en nedover brystet. :o)

Skrevet

Ja, men min buff består av hals i varm og deilig fleece, og resten er i tynn og tett bomullsstretch eller kanskje et kunststoff. Den er altså ikke lik hele veien, men den er som du sier en lang tube/hals i formen.

Skrevet

Nå har buff og jeg vært ute og løpt, og den er utrolig kjekk. Et parti var det sur motvind, og da hadde jeg den som hette under lua. Så i en lang motbakke ble jeg varm i hodet og dro den ned. Men fleecen rundt halsen er nokså varm, så det er mulig jeg skaffer meg en til som er uten fleece.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...