Bookworm Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Skrevet 1. mars 2009 Å da forstod jeg. Klart de må prøve før de kan si at de ikke klarer,det er jo bare logisk. Man skulle tro det var logisk ja, men dessverre er det ikke det... 0 Siter
Gjest mener jeg Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Jo, det _er_ sånnd et fungerer og slik det skal være etter min mening. Jeg snakker om de som klager fordi de må teste ut jobber før de kan søke ufør... Også her må NAV spille på lag med leger og den som søker. Det er nok av tilfeller på at NAV har knekt den siste biten i et menneske som kunne gitt bedre livskvalitet for det framtidige livet. Man har noe å tape, annet enn det at det ikke gikk å være i jobb. Man skal ha et liv som uføretrygdet også. Man har kanskje barn å ta seg av.. Man skulle ikke trenge gå gjennom noe totalt urealistisk, bare fordi at regler er slik. 0 Siter
jonia Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Et velferdssystem som det norske legger opp til høye forventniger om å bli ivaretatt i ulike livssituasjoner. Det er kanskje ok å ha forventninger, så lenge de er på et realistisk nivå. Å forvente at en søknad om dagpenger blir behandlet innen 3-4 uker er da ikke urimelig etter min mening. Da mener jeg en komplett utfylt søknad med alle nødvendige vedlegg. Jeg har tidligere jobbet på sosialkontor, og der tok en god del av søknadene lang tid fordi søkeren ikke leverte dokumentasjon. Nå skal det jo sies at i en del tilfeller er det mye dokumentasjon som kreves, men det er nå slik systemet er. Når vi i dag kan lese at "halvparten av arbeidsstyrken er uføretrygdet", gir det et inntrykk av at uføretrygd er lett tilgjengelig. Slike overskrifter er med å skape forventninger. Et annet esempel er da minister Einar Stensnæs sa at de som ikke klarte å betale strømregningene kunne få dekket dette av sosialkontoret. Det høres veldig lettvint ut, og skaper forventninger. NAV har også til en viss grad blitt omtalt som redningen for et uoversiktelig system. Altså er det blitt skapt forventninger. Nå viser det seg at det er blitt ganske kaotisk mange steder. Det vil ta ganske lang tid før NAV har gått seg til og fungerer slik det er tenkt, tror jeg. Jeg mener at NAV arbeid må ha flere ulike arbeidsplasser å tilby. Slik det har vært- at man må skaffe arbeidsplassen selv, og så skal NAV-arbeid dekke kostnadene, er i mange tilfeller ingenting verd. Det er de som ikke klarer å skaffe seg jobb som trenger en slik arbeidsplass der NAV betaler. Da er det ikke realistisk at disse personene skal skaffe arbeidsplassen sjøl. Så i noen tilfeller er det nok NAV som har urealistiske forventninger. Noen kan bare ha drømmejobben, ellers gidder de ikke jobbe. Noen kan bare ha en jobb som er mindre enn 2 km hjemmefra. Noen vil bare ha en jobb som er "kul". Noen vil bare ha en jobb som er godt betalt. Noen forlanger alt dette i en jobb, ellers gidder de ikke. De fleste er ikke så urealistiske i sine forventninger, men de som er det, burde ikke ha rett på f.eks dagpenger eller andre støtteordninger. 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Nei det er ikke hovedproblemet, og det har jeg heller aldri sagt. Men jeg tror at en liten andel dreier seg om dette, og at det kanskje er de som roper høyest om dette. Det jeg kanskje reagerer mer på, er at nå skal de endelig (regjeringen og mediene) virkelig se på NAV-problematikken - for nå er det arbeidsføre, friske mennesker det går ut over. DA må det gjøres noe!!! Men syke, og allerede svake mennekser har hatt dette problemet i mange år allerede... ''Det jeg kanskje reagerer mer på, er at nå skal de endelig (regjeringen og mediene) virkelig se på NAV-problematikken - for nå er det arbeidsføre, friske mennesker det går ut over. DA må det gjøres noe!!! Men syke, og allerede svake mennekser har hatt dette problemet i mange år allerede... '' Veldig godt poeng! Men disse friske og arbeidsføre orker å ta kampen og orker å bråke, i motsetning til de som er syke og som har trengt hjelp i lang lang tid. Får håpe at det kommer noe godt ut av dette for dem også, på sikt. I alle fall har man fått et fokus på hvor dårlig NAV fungerer som man ikke har hatt tidligere. Selv om det er blitt nevnt fra tid til annen. 0 Siter
Dorthe Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Jeg synes NAV burde hjelpe deg med å få jobb, hvis det føles vanskelig dersom du søker alene. Jeg har litt inntrykk av at de kunne forsøkt arbeidsutplassering i større grad, og helst i yrker hvor det skal være mulig å få jobb. Nå har ikke jeg vært på NAV i de siste årene. Men venninna mi har og det eneste de tilbyr er helt andre ting enn hun er interessert i og ingen betaling. Hun har holdt på slik i 8 år, det er bare rett og slett for dårlig. 0 Siter
Dorthe Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 ''Men er det urealistisk av meg å forvente at NAV hjelper meg med å få en jobb.'' Nei, det er jo det stikk motstatte jeg sier er urealistisk - de som tror de kan få en uføreytrelse bare fordi de har den eller den diagnosen - det er jo ikke (skal ikke være i hvert fall) urealistisk å mene at man har krav på hjelp til å få en jobb. Men det er urealistisk. Man får ikke hjelp og det ganske kjipt og få uføretrygd fordi man ikke passer inn i systemet. Sist jeg var på arbeidskontoret hadde en av de ansatte parkert på rampa. Da jeg sa det jeg kom inn fikk jeg beskjed om at de bare var vant til at vanlige folk skulle dit så derfor brukte de den som parkering. Mannen rødmet da jeg forklarte ham at jeg var helt vanlig og bare ute etter jobb. 0 Siter
Gjest sgfkjhsahsd Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Jeg synes uttalelsen fra NAV-sjefen dessverre demonstrerer at de ikke har forstått problemet og klagene overhodet. Det har alltid vært mennesker med urealistiske ønsker og forventninger til det sosiale systemet i Norge. Det er ikke disse dette handler om. Ei heller handler det om at ting tar tid, utredning tar tid osv. De aller fleste forstår det. Motviljen og klagene kommer av totalt uholdbar saksbehandling hvor søknader forsvinner, motstridende råd og krav blir gitt, man får ikke tak i saksbehandleren sin på flere måneder... Historiene om mennesker som har vært uten penger å leve for i flere måneder på grunn av feil begått av NAV er mange. Alt for mange. Selv hadde jeg en saksbehandler som truet med å sakke ned behandlingen av søknaden min fordi jeg sendte en klage på han. ''Re: Urealistiske forventninger til NAV? Jeg synes uttalelsen fra NAV-sjefen dessverre demonstrerer at de ikke har forstått problemet og klagene overhodet. Det har alltid vært mennesker med urealistiske ønsker og forventninger til det sosiale systemet i Norge. Det er ikke disse dette handler om. Ei heller handler det om at ting tar tid, utredning tar tid osv. De aller fleste forstår det. Motviljen og klagene kommer av totalt uholdbar saksbehandling hvor søknader forsvinner, motstridende råd og krav blir gitt, man får ikke tak i saksbehandleren sin på flere måneder... Historiene om mennesker som har vært uten penger å leve for i flere måneder på grunn av feil begått av NAV er mange. Alt for mange.'' Det tror jeg du har veldig rett i. Etaten er jo så ille ute at uttalelsen var nok bare fokusendring for å forsvare seg selv. ''Selv hadde jeg en saksbehandler som truet med å sakke ned behandlingen av søknaden min fordi jeg sendte en klage på han. – Glimtipper'' Oj da. Hadde jeg vært i samme situasjon, hadde jeg ikke tatt sjangsen. Da heller andre "krokveier". 0 Siter
Gjest nei jasså Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Nå har ikke jeg vært på NAV i de siste årene. Men venninna mi har og det eneste de tilbyr er helt andre ting enn hun er interessert i og ingen betaling. Hun har holdt på slik i 8 år, det er bare rett og slett for dårlig. Jeg har en jobb jeg egentlig ikke er så interessert i. Jeg trives faktisk ikke i jobben min i det hele tatt. Og den passer faktisk ikke til utdannelsen min engang, da jeg mildt sagt er overkvalifisert. Jobb er imidlertid noe man må ha for å få inntekt, så jeg har den jobben og får min inntekt, samtidig som jeg leter etter noe som er mer interessant. Ifølge meldingen din ser det ut som du mener jeg egentlig bare kan si opp den jobben min som jeg har, og gå på nav og kreve at de skal hjelpe meg med å finne en jobb jeg er interessert i? Eller har jeg misforstått deg totalt nå? 0 Siter
Dorthe Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Jeg har en jobb jeg egentlig ikke er så interessert i. Jeg trives faktisk ikke i jobben min i det hele tatt. Og den passer faktisk ikke til utdannelsen min engang, da jeg mildt sagt er overkvalifisert. Jobb er imidlertid noe man må ha for å få inntekt, så jeg har den jobben og får min inntekt, samtidig som jeg leter etter noe som er mer interessant. Ifølge meldingen din ser det ut som du mener jeg egentlig bare kan si opp den jobben min som jeg har, og gå på nav og kreve at de skal hjelpe meg med å finne en jobb jeg er interessert i? Eller har jeg misforstått deg totalt nå? Jeg driter vel i hvor du jobber, du får i hvert fall lønning. Pris deg lykkelig for det 0 Siter
Gjest nei jasså Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Jeg driter vel i hvor du jobber, du får i hvert fall lønning. Pris deg lykkelig for det '' Men venninna mi har og det eneste de tilbyr er helt andre ting enn hun er interessert i og ingen betaling. '' Så kanskje venninna di også skulle takk ja til noe selv om det ikke er det hun er interessert i? 0 Siter
Dorthe Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 '' Men venninna mi har og det eneste de tilbyr er helt andre ting enn hun er interessert i og ingen betaling. '' Så kanskje venninna di også skulle takk ja til noe selv om det ikke er det hun er interessert i? Men hva bryr du deg med. Det er jo det hun gjør så jeg jo. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.