Gjest 17051814 Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 ! http://www.fotopia.no/fullnews.asp?newsid=4927 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Jeg tror vi i alle fall har hatt et par bilder av døde familiemedlemmer, fra lenge før min tid altså, men da bilde tatt mens den avdøde lå i kisten hjemme i påvente av å bli fraktet til kirken. Men ikke bilder der avdøde sitter i en stol, ligger i en seng eller ser ut som et levende menneske nei. 0 Siter
morsan Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Interessant lesning! Jeg synes det er rart med de bildene der avdøde kles opp og "stilles" opp på gruppebilde sammen med familiemedlemmer. Spesielt der avdøde har åpne øyne for liksom å se levenede ut, eller der posituren ser makaber ut, sånn som han skjeggete mannen i stolen. Det er vanskelig å se at den ene av de to jentene med krøller og blomster er død. Uansett er det trist med alle bildene av de døde barna. Men fotografering av avdøde f eks oppi en åpen kiste synes jeg ikke er rart. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Hvem er den døde på bilde nr 2? De to jentene, den ene har hånda rundt den andre. Noen tar også et bilde av avdøde barn og unge i dag, m.m. det er en ulykke og store skader innvolvert. Man leier bare ikke inn en fotograf for å gjøre det. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Mine besteforeldre mistet fire av sine barn - tre av dem som babyer, og den fjerde da han var 3 år. Min mor har et bilde som var tatt etter at han på 3 var død - han ligger i senga si. Det å ta bilde av døde barn, oppstilt i en sofa eller en stol, var vedlig spesielt. Å ta bilde av dem i senga eller på fanget til foreldrene er vel ikke merkelig - jeg kjenner familier som har mistet barn som har gjort det, og de er blitt anbefalt dette i forhold til sorgprosessen. 0 Siter
morsan Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1235936027' post='4102206] Hvem er den døde på bilde nr 2? De to jentene, den ene har hånda rundt den andre. Noen tar også et bilde av avdøde barn og unge i dag, m.m. det er en ulykke og store skader innvolvert. Man leier bare ikke inn en fotograf for å gjøre det. ''Hvem er den døde på bilde nr 2?'' Hvis ikke bildet var i en artikkel med dette tema, ville jeg aldri ha gjettet at en av dem var død. Men jeg innbiller meg det må være hun til venstre, altså at hun som har hånda rundt den andre lever. ''Noen tar også et bilde av avdøde barn og unge i dag, m.m. det er en ulykke og store skader innvolvert. Man leier bare ikke inn en fotograf for å gjøre det.'' Ja, for nå har jo alle fotoapparat, så det er ikke nødvendig å leie inn noen. Jeg skulle tro at det ikke er helt uvanlig å fotografere avdøde mennesker i dag heller, men at det da typisk er av avdøde oppi kista. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Vi har alltid tatt bilder av våre døde. Både rett etter døden og etter at de er stelt og pyntet... Men vi har ikke stilt dem opp.Og aldri leid fotograf. Men det er vel tidene om forandrer seg. Før i tiden var det jo vanlig å ha de døde hjemme til begravelsen også. Nå skjer det sjeldent at folk har sine kjære i stuen etter døden... Syns det var noen rørende bilder! :0) 0 Siter
Gjest herminegrang Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1235936027' post='4102206] Hvem er den døde på bilde nr 2? De to jentene, den ene har hånda rundt den andre. Noen tar også et bilde av avdøde barn og unge i dag, m.m. det er en ulykke og store skader innvolvert. Man leier bare ikke inn en fotograf for å gjøre det. jeg tror at på bilde nr to så er det jenta til høyre som er død. pga jenta til venstre kikker til siden, bare studer øynene. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Mine besteforeldre mistet fire av sine barn - tre av dem som babyer, og den fjerde da han var 3 år. Min mor har et bilde som var tatt etter at han på 3 var død - han ligger i senga si. Det å ta bilde av døde barn, oppstilt i en sofa eller en stol, var vedlig spesielt. Å ta bilde av dem i senga eller på fanget til foreldrene er vel ikke merkelig - jeg kjenner familier som har mistet barn som har gjort det, og de er blitt anbefalt dette i forhold til sorgprosessen. "Mine besteforeldre mistet fire av sine barn" Men.. uff, så forferdelig tragisk!!?! Stakkars mennesker! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 "Mine besteforeldre mistet fire av sine barn" Men.. uff, så forferdelig tragisk!!?! Stakkars mennesker! Ja, mormor fødte 7 barn. 3 ble født for tidlig, og døde kort tid etter fødselen. Han som ble 3 år fikk en infeksjon tror jeg. De tre som vokste opp, ble friske og raske. Det må har vært helt grusomt å miste så mange - helt ufattelig. 0 Siter
morsan Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 "Mine besteforeldre mistet fire av sine barn" Men.. uff, så forferdelig tragisk!!?! Stakkars mennesker! En av mine tippoldemødre (eller var det tipp-tipp?) fødte 17 barn, og bare 10 levde opp. Noe av det rareste var at de brukte navn fra de døde barna om igjen. Først Ola nr 3 levde opp over småbarnsalderen. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Ja, mormor fødte 7 barn. 3 ble født for tidlig, og døde kort tid etter fødselen. Han som ble 3 år fikk en infeksjon tror jeg. De tre som vokste opp, ble friske og raske. Det må har vært helt grusomt å miste så mange - helt ufattelig. Helt umenneskelig å måtte gå igjennom - også gang etter gang etter gang.... :-( Tror jeg selv hadde fullstendig gått fra forstanden.. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 En av mine tippoldemødre (eller var det tipp-tipp?) fødte 17 barn, og bare 10 levde opp. Noe av det rareste var at de brukte navn fra de døde barna om igjen. Først Ola nr 3 levde opp over småbarnsalderen. Ubegripelig hvordan de klarte å leve videre. Hade på en måte ikke noe valg, men.. nei, det er umulig å forsøke å sette seg inn i. Litt hyggelig at de brukte navnene om igjen synes jeg, nr 2 og 3 gjør jo at nr 1 huskes, på en måte :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 En av mine tippoldemødre (eller var det tipp-tipp?) fødte 17 barn, og bare 10 levde opp. Noe av det rareste var at de brukte navn fra de døde barna om igjen. Først Ola nr 3 levde opp over småbarnsalderen. ''Noe av det rareste var at de brukte navn fra de døde barna om igjen. Først Ola nr 3 levde opp over småbarnsalderen.'' Ikke så uvanlig det der, i mange familier _skulle_ det være en Ola og en Anna f.eks., så da fikk de bruke navnene om igjen dersom den første ikke levde over. Litt verre er det der Ola var syk da lillebror ble født, man trodde ikke Ola ville stå det over og kalte også lillebror for Ola, men storebror-Ola klarte seg alikevel. Så da hadde man plutselig to Ola'er.... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Ubegripelig hvordan de klarte å leve videre. Hade på en måte ikke noe valg, men.. nei, det er umulig å forsøke å sette seg inn i. Litt hyggelig at de brukte navnene om igjen synes jeg, nr 2 og 3 gjør jo at nr 1 huskes, på en måte :-) Mener å huske at det var i min farfars familie at en gutt døde, og at en gutt seinere i søskenflokken fikk hans navn. Så det var nok ikke så uvanlig før i tida. Tror forresten at det var i min farfars fars (min oldefars) familie. 0 Siter
Bookworm Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 "Mine besteforeldre mistet fire av sine barn" Men.. uff, så forferdelig tragisk!!?! Stakkars mennesker! Forferdelig trist, men dessverre helt vanlig i tidligere generasjoner... 0 Siter
Bookworm Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 En av mine tippoldemødre (eller var det tipp-tipp?) fødte 17 barn, og bare 10 levde opp. Noe av det rareste var at de brukte navn fra de døde barna om igjen. Først Ola nr 3 levde opp over småbarnsalderen. Det var da helt vanlig at man ga navnet videre til senere barn, det var gjerne slik i gamle slekter at visse navn skulle gå igjen i alle generasjoner... 0 Siter
Mrs D Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 En av mine tippoldemødre (eller var det tipp-tipp?) fødte 17 barn, og bare 10 levde opp. Noe av det rareste var at de brukte navn fra de døde barna om igjen. Først Ola nr 3 levde opp over småbarnsalderen. ''Noe av det rareste var at de brukte navn fra de døde barna om igjen.'' Heromkring var visst dette vanlig tidligere. Min manns bestemor hadde to barn som døde, og navnene deres ble brukt om igjen på nye søsken. 0 Siter
morsan Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 ''Noe av det rareste var at de brukte navn fra de døde barna om igjen.'' Heromkring var visst dette vanlig tidligere. Min manns bestemor hadde to barn som døde, og navnene deres ble brukt om igjen på nye søsken. Ja det var sikkert ikke rart fra den tidens normer, men jeg synes det er rart nå. Tror neppe noen i dag vil kalle neste barn opp etter det barnet som døde. 0 Siter
Mrs D Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Ja det var sikkert ikke rart fra den tidens normer, men jeg synes det er rart nå. Tror neppe noen i dag vil kalle neste barn opp etter det barnet som døde. Nei, det tror ikke jeg heller. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.