Gå til innhold

Litt spesielt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det var sikkert ikke rart fra den tidens normer, men jeg synes det er rart nå. Tror neppe noen i dag vil kalle neste barn opp etter det barnet som døde.

''Ja det var sikkert ikke rart fra den tidens normer, men jeg synes det er rart nå. Tror neppe noen i dag vil kalle neste barn opp etter det barnet som døde.''

Jeg kjenner til et tilfelle der et barn ble oppkalt etter et avdød eldre søsken. Ikke direkte oppkalling, men jeg mener i alle fall det er helt tydelig at det er oppkalling (det er på en måte snudd litt bak-frem) - men det kan jo være ubevisst fra foreldrene for alt jeg vet.

Gjest ViViola
Skrevet

I dag leier man ikke inn fotograf, men det å ta bilder av et dødt barn er like vanlig nå som da. Det er en svært viktig del av sorgarbeidet.

Da vi mistet vårt barn, var vi faktisk inne på tanken å få tak i en fotograf som kunne ta fine bilder av henne. Vi ønsket så inderlig å ha bilder av oss begge med henne før hun forandret seg for mye, og vi hadde ikke noen rundt oss å få hjelp av. Dessverre ble det ikke noe av, og det angrer vi på i dag...

Så for meg var ikke artikkelen så veldig merkelig.

Gjest minnah
Skrevet

Forferdelig trist, men dessverre helt vanlig i tidligere generasjoner...

Klar over at barnedødeligheten var en helt annen før i tida, men 4 var svært mange.

Gjest høstløv
Skrevet

Klar over at barnedødeligheten var en helt annen før i tida, men 4 var svært mange.

I dag får hver enkelt foreldrepar ikke så mange barn, men allikevel dør det barn hver dag. I vår familie har ett sett besteforeldre mistet tre barnebarn.

En døde i krybbedød 3 måneder gammel.

En døde som følge av cellegiftbehandlingen for hjernesvulst.

En døde av hjertefeil.

Skrevet

''Ja det var sikkert ikke rart fra den tidens normer, men jeg synes det er rart nå. Tror neppe noen i dag vil kalle neste barn opp etter det barnet som døde.''

Jeg kjenner til et tilfelle der et barn ble oppkalt etter et avdød eldre søsken. Ikke direkte oppkalling, men jeg mener i alle fall det er helt tydelig at det er oppkalling (det er på en måte snudd litt bak-frem) - men det kan jo være ubevisst fra foreldrene for alt jeg vet.

Jeg synes det er stor forskjell på å kalle nr 2 Elin fordi det døde barnet het Line, og å bruke akkurat det samme navnet om igjen.

Skrevet

Jeg synes sånne ting er ekkelt.. har aldri opplevd å se en død person før. Men jeg har hørt at det ikke er uvanlig, slik andre sier her da..

Skrevet

Jeg synes sånne ting er ekkelt.. har aldri opplevd å se en død person før. Men jeg har hørt at det ikke er uvanlig, slik andre sier her da..

Hvordan det oppleves å se døde mennesker vil nok variere veldig på omstendighetene rundt.

Jeg har sett et nært familiemedlem som den siste tiden han levde hadde et ansikt som var veldig forandret av smerte og sykdom, og som da han lå død i kisten så mer ut som "seg selv"; sovende og fredfylt, bare blekere enn normalt.

Utover det triste faktum at han var død, var det ikke noe som helst ekkelt ved det. Tvert i mot ga det en god følelse å se det fredfylte, smertefrie ansiktet.

Jeg har også et bilde av han i kisten, men det står verken i fotoalbumet eller henger rammet inn på veggen, da.

Skrevet

Jeg synes det er stor forskjell på å kalle nr 2 Elin fordi det døde barnet het Line, og å bruke akkurat det samme navnet om igjen.

Navnene ligner adskillig mer enn Elin og Line, men jeg skjønner hva du mener. :o)

Skrevet

Hvordan det oppleves å se døde mennesker vil nok variere veldig på omstendighetene rundt.

Jeg har sett et nært familiemedlem som den siste tiden han levde hadde et ansikt som var veldig forandret av smerte og sykdom, og som da han lå død i kisten så mer ut som "seg selv"; sovende og fredfylt, bare blekere enn normalt.

Utover det triste faktum at han var død, var det ikke noe som helst ekkelt ved det. Tvert i mot ga det en god følelse å se det fredfylte, smertefrie ansiktet.

Jeg har også et bilde av han i kisten, men det står verken i fotoalbumet eller henger rammet inn på veggen, da.

Du sier jo noe der.. Det er sikkert godt - å ha et siste bilde av han som fredfylt og ikke et preget av smerte..

Skrevet

En av mine tippoldemødre (eller var det tipp-tipp?) fødte 17 barn, og bare 10 levde opp.

Noe av det rareste var at de brukte navn fra de døde barna om igjen. Først Ola nr 3 levde opp over småbarnsalderen.

Mye rart som var vanlig før.

Noe jeg også tror var mer vanlig før, var å "ta over" familien til f. eks. en avdød bror, altså hvis en familiefar døde fra kone og barn, så var det ikke uvanlig at dennes bror giftet seg med enka til broren. Dette ser vi jo også bl.a. hos muslimer i dag.

Min oldefar gjorde en annen vri. Han var gift med en kvinne og hadde et barn med henne. Så døde kona, og oldefaren min giftet seg med søstra, altså sin svigerinne, og levde lykkelig med henne og 9 barn til som kom etter hvert, til døden skilte de ad. :o)

Skrevet

Mye rart som var vanlig før.

Noe jeg også tror var mer vanlig før, var å "ta over" familien til f. eks. en avdød bror, altså hvis en familiefar døde fra kone og barn, så var det ikke uvanlig at dennes bror giftet seg med enka til broren. Dette ser vi jo også bl.a. hos muslimer i dag.

Min oldefar gjorde en annen vri. Han var gift med en kvinne og hadde et barn med henne. Så døde kona, og oldefaren min giftet seg med søstra, altså sin svigerinne, og levde lykkelig med henne og 9 barn til som kom etter hvert, til døden skilte de ad. :o)

Oi, det var spesielt! :-)

Ja, dette med å overta f eks avdød brors enke er jo det som er opphavet til ordet onani, ref Bibelen;-)

Skrevet

Oi, det var spesielt! :-)

Ja, dette med å overta f eks avdød brors enke er jo det som er opphavet til ordet onani, ref Bibelen;-)

Hmm... Hva har det med onani å gjøre?

Skrevet

Hmm... Hva har det med onani å gjøre?

Onani er oppkalt etter den bibelske skikkelsen Onan, som trosset Guds påbud om at han skulle ligge med sin brors enke med det formål å befrukte henne (dette barnet ville da bli regnet som brorens barn). Så før han gikk inn til enkens leie, tok han seg en jager ute på gårdsplassen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Onan

Skrevet

Onani er oppkalt etter den bibelske skikkelsen Onan, som trosset Guds påbud om at han skulle ligge med sin brors enke med det formål å befrukte henne (dette barnet ville da bli regnet som brorens barn). Så før han gikk inn til enkens leie, tok han seg en jager ute på gårdsplassen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Onan

Da har jeg lært litt bibelhistorie i dag også! :o)

Skrevet

Da har jeg lært litt bibelhistorie i dag også! :o)

Ikke verst! :-)

Skrevet

Dette er jo veldig kultur- og tidsavhengig.

Og som mange andre har sagt det her: det blir gjort også idag, men ikke på samme måten som på disse gamle bildene.

For oss som har mistet barn før/i fødselen, er slike bilder av stor verdi - og kanskje de eneste minnene vi har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...